جلسه ۱۵ شرح حدیث عنوان بصری

موضوع: حقیقت معنای اسماء حسنای پروردگار متعال‏

عبارت: انی رجل مطلوب و مع ذلک لی أوراد فی کل ساعه من آناء اللیل والنهار فلا تشغلنی عن وردی‏

سخنران: حضرت آیت اللـه حاج سیّد محمّد محسن حسینی طهرانی؛

تاریخ: ۱۶ شوال ۱۴۱۹، مدت زمان: ۱:۱۸:۴۵

فهرست:

  1. هر یک از اذکار و اوراد اسامی و کلمات حسنای پروردگار می‌باشد که رشد و تکامل انسان‏ها بدون اشتغال به آنها امکان‏پذیر نمی‌باشد.
  2. تفسیر صدر آیه ۸۰ سوره مبارکه اعراف: ولله الاسماء الحسنی فادعوه بها.
  3. اسماء حسنای الهی نشانه‏ ها و علاماتی می‌باشند که حکایت کننده‏اند از حقایق و واقعیاتی که اختصاص به‏ ذات پروردگار متعال دارد.
  4. تفسیر فقره شریفه یا نوراً فوق کلّ نور از دعای جوشن کبیر.
  5. جریان عالم خلق عبارت است از نظامی که خداوند متعال همه ظهورات مختلفه نوریه را در آن نظام جمع نموده که لازمه آن تصادم و تضاد در عالم .وجود و خلقت می‌باشد.
  6. ذکر حکایتی از استاد طهرانی مبنی بر رفع اختلاف میان دو نفر توسط ایشان بر پایه دوری و پرهیز از خودبینی و طلبکار بودن‏.
  7. از جمله دستورات سلوکی که بزرگان و اولیاء الهی به شاگردان خویش توصیه می‏کردند این است که انسان همواره خود را در ارتباط با خلق خدا بدهکار ببیند.
  8. تحقق مدینه فاضله و وحدت کلمه‏‌ای که ائمه علیهم‏السلام به آن توصیه می‏نمودند در گروِ هم‏دلی و یک‏رنگی افراد جامعه تحقق می‏یابد.
  9. سلوک یعنی حذف تعینات و یک دیدن و توجه به واقعیت و حقیقتی که عبارت است از ذات بحت و بسیط پروردگار متعال‏.
  10. دید وحدت‏بین پبامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم هر یک از مسلمان و کافر را در اتّجاه حقیقت توحید یکسان نظاره می کند.
  11. حقیقت عرفان و توحید به معنای انحصار اتّجاه و حرکت انسان به سوی مبدأ واحد در همه امور و کارها می‌باشد.
  12. توضیحی راجع به کیفیت تنظیم و ترتیب عالم وجود بر اساس اسماء حسنی پروردگار متعال‏.
  13. از آنجایی که همه مراتب عالم وجود بر اساس نزول اسماء حسنای پروردگار می‌باشد وظیفه انسان در ارتباط با خود و خانواده و دیگران تحقق نظام احسن به عنوان یک تربیت عملی در وجود خود می‌باشد.
  14. امیرالمؤمنین علیه السلام آینه تمام نمای اسماء حسنای پروردگار و میزان حق می‌باشد
  15. خواندن اسماء حسنای پروردگار متعال صرفاً به معنای تلفظ کردن آنها نمی‌باشد بلکه به معنای محقق کردن و وجهه دل قرار دادن حقایقی است .که در ماوراء این اسماء می‌باشد
  16. در برخی از روایات پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السلام به عنوان اسماء حسنای پروردگار متعال معرفی شده‌‏اند.
  17. معجزه پیامبر اکرم صلوات الله علیه دو نیم کردن ماه نمی‌باشد بلکه حرکت و رشد دادن افراد برای ادراک معارف و رسیدن به مقام و مرتبه ای است که خود حضرت در آن قرار دارد.
  18. ذکر کلامی از مرحوم حداد در عظمت سخنان عرفاء الهی در برابر معجزات پیغمبران‏.
  19. مراد و حقیقت معنای «کلمه» در آیات قرآن و روایات چه می‌باشد.
  20. چرا انسان برای ادراک ومعرفت پیدا کردن نسبت به پروردگار متعال باید متمسک به اسماء حسنای او شود؟
  21. انحراف یکی از شاگردان سلوکی مرحوم علامه طهرانی به دلیل عدم انقیاد و اطاعت از دستورها و فرامین ایشان‏.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن