کتاب

آشنایی با کتاب من لا یحضره الفقیه‏

کتاب من لا یحضره الفقیه‏ تالیف  شیخ صدوق، ابو جعفر محمد بن على بن حسین بن بابویه قمى، از چهره‏‌هاى برجسته علماى شیعه در قرن چهارم هجرى می‌باشد

موضوع‏

مجموعه روایات اهل بیت علیهم السلام درباره مسائل فقهى و احکام شرعى.

شیخ صدوق در این کتاب روایات فقهى را که از دیدگاه خود صحیح و معتبر بوده جمع آورى نموده است.

کتاب من لا یحضره الفقیه‏
کتاب من لا یحضره الفقیه‏

ارزش و اعتبار

این کتاب یکى از ارزشمندترین منابع روایى شیعه به شمار مى‏آید و یکى از چهار کتاب معتبر روایى شیعه است و هر مجتهدى در اجتهاد و استنباط احکام شرعى باید به روایات آن توجه داشته باشد.

کتاب من لا یحضره الفقیه از زمان نگارش مورد توجه و استقبال علماى شیعه قرار گرفته است و پیوسته در مجموعه‏هاى بزرگ و کوچک روایى بر آن استناد نموده و از آن روایت نقل کرده‏اند.

انگیزه نگارش‏

شیخ صدوق این کتاب را به درخواست یکى از سادات بزرگوار شهر بلخ به نام شریف الدین ابو عبد الله محمد بن حسین معروف به نعمت نگاشته است.

او از شیخ صدوق درخواست کرده بود مانند کتاب« من لا یحضره الطبیب» محمد بن ذکریاى رازى در علم طب، او هم کتابى در علم فقه به نگارش درآورد تا مورد استفاده کسانى قرار گیرد که به علما و فقهاى بزرگ دسترسى ندارند و با مراجعه به آن بتوانند به احکام شرعى و وظایف خود آگاه گردند.

شیخ صدوق نیز با پذیرفتن این درخواست مى‏فرمایند من در این کتاب بنا ندارم تا هر چه روایت شده را نقل نمایم بلکه فقط آن روایاتى را نقل مى‏کنم که آنها را صحیح و معتبر مى‏دانم و به آن فتوا مى‏دهم و عقیده دارم که میان من و خداوند حجت است.

مشیخه‏

شیخ صدوق در این کتاب فقط نام راوى اولى را که روایت را از امام علیه السلام روایت کرده آورده و در آخر کتاب یعنى در بخش« مشیخه» سند خود را به آن راوى نقل مى‏کند تا روایات از حالت ارسال خارج شده و اصطلاحا مسند شوند و استفاده از آن براى مراجعه کنندگان آسان‏تر گردد.

سبک نگارش‏

در قرون اولیه اسلامى فقهاى شیعه فقط به روایت و نقل سخنان ائمه علیهم السلام اکتفا مى‏کردند و به خود اجازه گفتن سخنى در برابر و یا در کنار سخنان ائمه معصوم نمى‏دادند چرا که آنان را مرتبط با مرکز وحى و معدن حکمت مى‏دانستند.

حتى اگر مى‏خواستند کتابى غیر روایى به نگارش درآورند سعى مى‏کردند تا از الفاظ روایات استفاده کنند و سخنى غیر از سخن اهل بیت عصمت و طهارت ننویسند.

شیخ صدوق از آخرین علماى این دوره به شمار مى‏آید. در تألیفات ایشان همه کتاب روایت و یا گرفته شده از الفاظ روایات است، به حدى که برخى از علماى شیعه مى‏گویند اگر درباره مسأله‏اى روایتى نیافتیم به الفاظ شیخ صدوق نیز مى‏توانیم استناد کنیم چرا که الفاظ ایشان همه استفاده شده از الفاظ روایات است.

بعد از ایشان از زمان شاگردشان« شیخ مفید» کم کم این سبک تغییر کرد زیرا با تغییر نیازهاى روز و هجوم شبهات و ایرادات مخالفان و دشمنان اسلام و ورود فلسفه غرب به جهان اسلام و عقاید و افکار انحرافى، علماى ما مجبور به پاسخ گویى شدند و در صدد حل آن شبهات برآمدند و شیوه‏اى نو در تألیفات علما و فقهاى شیعه پدیدار گشت.

مباحث‏

این کتاب شامل مباحث فراوان فقهى است مانند:

۱- آبها و طهارت و نجاست آن‏

۲- واجبات نماز و مقدمات آن مانند وضو و غسل و تیمم‏

۳- احکام اموات‏

۴- احکام نماز

۵- احکام قضاوت‏

۶- مکاسب‏

۷- احکام ازدواج‏

۸- احکام ارث‏

و مباحث و عناوین گوناگون دیگر فقهى.

منابع کتاب‏

شیخ صدوق در مقدمه کتاب مى‏فرماید من روایات این کتاب را از اصول معتبر و مشهور روایى شیعه گرفته‏ام مانند:

۱- کتاب حریز بن عبد الله سجستانى‏

۲- کتاب عبید الله بن على حلبى‏

۳- کتاب‏هاى على بن مهزیار اهوازى‏

۴- کتاب‏هاى حسین بن سعید

۵- نوادر احمد بن محمد بن عیسى‏

و بسیارى دیگر از اصول اولیه و منابع معتبر روایى.

روایات کتاب‏

شیخ صدوق در این کتاب حدود ۶ هزار روایت نقل کرده است که عموما در باره مباحث فقهى و احکام شرعى است.

مشیخه‏

یکى از بخشهاى مهم این کتاب بخش مشیخه است که در پایان کتاب آمده.

شیخ صدوق در این بخش به اسناد خود به رواتى که روایات این کتاب را از آنها نقل کرده اشاره مى‏کند و به این وسیله روایات فراوانى از احادیث کتاب را از حالت ارسال و بدون سند بودن خارج کرده و آنها را معتبر و مسند مى‏سازد.

این بخش از کتاب بسیار مورد توجه علماى شیعه قرار گرفته است و شرح‏هاى فراوانى نیز بر این قسمت از کتاب نگاشته‏اند که خود از منابع غنى و پر بار علم رجال به شمار مى‏آید مانند:

۱- ترتیب مشیخه من لا یحضره الفقیه نوشته صاحب معالم شیخ حسن بن شیخ زین الدین، شهید ثانى( درگذشت ۱۰۱۱ هجرى).

۲- ترتیب مشیخه من لا یحضره با شرح و بیان نوشته سید حاج میرزا محمد حسین معروف به شیخ آقا قاضى تبریزى( درگذشت ۱۲۹۴ هجرى).

۳- شرح مشیخه من لا یحضره الفقیه نوشته محمد تقى مجلسى پدر علامه مجلسى.

۴- شرح مشیخه الفقیه نوشته علامه سید حسن بن سید عبد الهادى بن سید موسى موسوى آل خراسان نجفى( متولد ۱۳۲۶ هجرى).

۵- خیر الرجال نوشته شیخ بهاء الدین محمد بن شیخ ملا على شریف لاهیجى از علماى قرن یازدهم هجرى.

شرح‏هاى کتاب‏

بر کتاب« من لا یحضر» شرح‏هاى فراوانى نیز نگاشته شده که در شرح روایات کتاب و بررسى آنهاست مانند:

۱- شرح من لا یحضره الفقیه به نام« روضه المتقین» نوشته مولى محمد تقى مجلسى پدر علامه مجلسى. وى این کتاب را در سال ۱۰۶۳ هجرى به پایان رسانده است.

۲- شرح من لا یحضره الفقیه نوشته سید اجل امیر محمد صالح بن امیر عبد الواسع داماد علامه مجلسى( درگذشت ۱۱۱۶ هجرى).

۳- شرح من لا یحضره الفقیه نوشته شیخ الاسلام و المسلمین شیخ بهایى، محمد بن حسین بن عبد الصمد حارثى همدانى( درگذشت ۱۰۳۰ هجرى). شیخ حر عاملى از این شرح نقل مى‏کند.

۴- شرح من لا یحضره الفقیه به نام« معاهد التنبیه» نوشته شیخ ابو جعفر محمد بن حسن بن زین الدین شهید ثانى( درگذشت ۱۰۳۰ هجرى).

۵- شرح من لا یحضره الفقیه نوشته مولى حسام الدین محمد صالح بن مولى احمد سروى مازندرانى( درگذشت ۱۰۸۱ هجرى).

نسخه‏‌هاى خطى‏

۱- نسخه‏اى خطى در کتابخانه عالم ربانى استاد میرزا ابو الحسن شعرانى. این نسخه بسیار نفیس و ارزشمند مى‏باشد.

نگارنده آن عبد الله بن محمد شریف عبد الرب سمنانى است. در آخر این نسخه اجازه شیخ حر عاملى به خط ایشان موجود است و در حواشى آن برخى از حواشى شیخ محمد، حفید شهید و سلطان العلماء حسینى آملى و مولى محمد تقى مجلسى و محقق داماد نیز به چشم مى‏خورد.

۲- نسخه‏اى خطى در کتابخانه شریف معظم سید محمد باقر سبزوارى استاد دانشکده الهیات در دانشگاه تهران که به خط میرزا محمد رکاوندى است و تاریخ نگارش آن ۱۰۷۴ هجرى مى‏باشد.

۳- نسخه‏اى گرانقدر و نفیس در کتابخانه حضرت آیه الله سید موسى زنجانى.

این نسخه تصحیح شده و در محضر مولى محمد تقى مجلسى قرائت شده است. تاریخ نگارش آن نیز ۱۰۵۷ هجرى است.

 

گردآوری شده توسط سایت پرمطلب > کتابشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا