تصحیح روش‏ها و سنّت‏‌هاى جاهلى توسط ادیان الهى

از جمله مسائلى که به عنوان سنّت و سیره در زندگى بشر همواره جایگاه خاصّ خود را داشته است، مسأله یادبودها و استمرار خاطره‏ها و قضایاى تاریخى است که چه در قالب فرح و سرور و یا حزن و اندوه، بدان اشتغال ورزیده است و با انجام مراسمى از نسیان و غفلت آن جلوگیرى مى‏نماید؛ و صد البتّه تا این واقعه تاریخى جاذبه و ویژگى براى انسان نداشته باشد دلیلى بر استمرار و تکرار یاد و خاطره آن وجود نخواهد داشت.

و در واقع آنچه علّت و داعى انسان به سوى احیاى ذکر و خاطره آن واقعه و حادثه است همان تعلّق نفسانى او و ذهنیّتى است که با خود دارد و در مواقع مختلف در صدد بروز و ظهور آن برمى‏آید؛ و الّا آن واقعه و پدیده گذشته که گذشته، و سال‏ها از وقوع آن مى‏گذرد و هیچ ارتباطى با انسان نخواهد داشت.

مادرى که به یاد عزیز از دست رفته‏اش هر سال بر سر خاک او حاضر مى‏شود و مجلسى جهت احیاى نام و یاد او برپا مى‏دارد بدان جهت است که همواره وجود مثالى و صورى فرزندش را همراه خود و در نفس خود دارد و نمى‏تواند آن را از خود جدا کند و پیوسته با یاد و خاطره او دل‏خوش و مأنوس مى‏باشد؛ و همین‏طور است احیاى افتخارات و ارزش‏هاى ملّى و دینى یک جامعه.[۰]

تصحیح روش‏ها و سنّت‏هاى جاهلى توسط ادیان الهى‏

ادیان الهى از آنجا که وظیفه رشد و ارتقاى نفوس بشر را به سوى کمالات و حقایق عالیه و راقیه دارند، سعى و کوشش آنها در تصحیح روش‏ها و سنّت‏هاى مردم جاهلى است که با روش ناپسند و نامتناسب خود بدان خو کرد‌ه‌‏اند و بر آن پایدار و مستمر مى‏باشند.

در زمان جاهلیّت، عرب جاهلى به واسطه غلبه غیرت و عِرق حمیّت ناصواب، از تولّد فرزند دختر مشمئز و متنفّر مى‏گردید و پیوسته به داشتن فرزند پسر مباهات و افتخار مى‏کرد و از شنیدن خبر تولّد فرزند دختر چنان برمى‏آشفت که روزگار را بر خود تیره و تار مى‏ساخت؛ چنانچه در آیه شریفه به این مطلب اشاره شده است:

(وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ کَظِیمٌ* یَتَوارى‏ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَ یُمْسِکُهُ عَلى‏ هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرابِ أَلا ساءَ ما یَحْکُمُونَ).[۱]

«و زمانى که بشارت تولّد دختر به او داده مى‏شد، صورتش سیاه و غضبناک مى‏گردید* و از مردمان به خاطر این بشارتِ آزاردهنده دورى مى‏گزید، و با خود مى‏اندیشید: آیا این طفل را با پذیرش ذلّت و پستى، در خانه نگاه دارد یا او را در میان خاک به گور بسپارد؟ آگاه باشید که بسیار زشت و ناپسند است آنچه که بدان عمل مى‏نمودند.»

و اسلام با نهیب کوبنده خلود در جهنّم و عذاب لایزال، به نبرد و مقابله با این سنّت نامیمون و خشن و اهریمنى برمى‏خیزد و مى‏فرماید:

(وَ إِذَا الْمَوْؤُدَهُ سُئِلَتْ* بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ[۲] «و زمانى که زنده به گور رفته برانگیخته شود و از او سؤال گردد* به چه گناه و جرمى تو را در زیر خاک مدفون ساختند؟»

مدح و تمجید برخى سنن و سیره‌‏هاى اهریمنى جاهلى در جامعه مسلمین‏

و امروز در کمال تأسّف مشاهده مى‏کنیم همان سنّت و سیره اهریمنى جاهلى که خود بر آن لعنت و نفرین مى‏فرستیم و از آن تبرّى مى‏جوییم، اینک به صورت سقط جنین به داعى مشکلات و سختى زندگى بدون هیچ واهمه و ترسى از عقاب و عذاب و لعنت خداى متعال، در میان جامعه و افراد مسلمان ما یک سنّت و روش پسندیده و ممدوح و قابل تمجید شده است.[۳]

به طور کلّى میزان و معیار سنجش یک روش و سنّت پسندیده و ارزشمند در ادیان الهى، حیثیّت و جنبه عقلانى آن است که موجب تحسین و یا تقبیح آن روش و عادت و سنّت مى‏شود. بنابراین پرداختن به هر روش و سنّت به تنهایى و فى حدّ نفسه مطلوب و مورد پسند نیست و چه بسا با موازین شرع و مبانى مکتب توحید در تعارض و تقابل باشد

 

پاورقی:

[۰] . قابل ذکر است که حضرت علّامه طباطبایى، احیاى افتخارات و ارزش‏هاى ملّى و غیر دینى یک جامعه را بت‏پرستى مدرن مى‏داند که در تفسیر شریف المیزان، ج ۲، ص ۲۱، ذیل آیه ۱۳۷ سوره آل عمران، مفصلًا پیرامون آن بحث نموده‏اند.( محقّق)

[۱] . سوره النّحل( ۱۶) آیه ۵۸ و ۵۹٫

[۲] . سوره التّکویر( ۸۱) آیه ۸ و ۹٫

[۳] . جهت اطّلاع بر حرمت سقط جنین و قباحت آن رجوع شود به رساله نکاحیّه، ص ۲۳؛ نور ملکوت قرآن، ج ۱، ص ۱۵۷٫

منبع:  کتاب نوروز در جاهلیّت و اسلام، ص۴۰

 

pormatlab.com
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن