جلسه ۲۶ شرح حدیث عنوان بصری

تاریخ: ۱۴۲۰ هجری قمری

مدت زمان: ۵۸:۴۹

موضوع: حقیقت علم حصولی و حضوری‏

فقره: فقال یا ابا عبدالله! لیس العلم بالتعلم انما هو نورٌ… فاطلب اولّا فی نفسک حقیقه العبودیه

فهرست:

  1. توضیحی راجع به علم حصولی و دلیل خطا پذیر بودن آن‏
  2. تنها در صورتی انسان می‏تواند از همه قوای خود در آن واحد به نحو کامل بهره‏مند شود که اشراف بر قوای ظاهر و باطن پیدا کند
  3. حجّیت خبر واحد اختصاص به باب احکام شرعی داشته و در مسائل و مبانی اعتقادی فاقد ارزش و اعتبار می‌باشد
  4. خطاپذیری علوم حصولی شامل ادراک صور و معانی به واسطه قوا و مدرکات باطنی هم می‌شود
  5. اعتماد بر منامات و مکاشفات یکی از بزرگ‏ترین مهالکی است که سالکان راه خدا امکان ابتلاء به آن را دارند
  6. توضیحی راجع به عقل متصل و منفصل در انسان‏ها
  7. توضیحی راجع به حقیقت علم حضوری و عدم خطاپذیری آن‏
  8. تنها در صورتی مدرکات و معلومات انسان به نحو کامل با واقعیت تطبیق می‏کند که هیچ گونه بینونیتی میان مدرکات انسان و واقعیت خارجی وجود نداشته باشد تا انسان عین واقعیت خارجی بشود
  9. بیان توضیحی در ارتباط با این شعر:
  10. من کیم لیلی و لیلی کیست من ما یکی روحیم اندر دو بدن‏
  11. فردی که دارای علم حضوری می‌باشد با نگاه کردن به وجود خود إخبار از تمام حالات و سکنات افراد می‏دهد
  12. تشریح وقایع و جزئیات جنگ موته همزمان با تحقق آن‏ها توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مدینه‏
  13. ملاقات حضرت موسی علیه السلام با حضرت خضرعلیه السلام و عدم قدرت حضرت موسی علیه السلام بر تحمّل کارهای حضرت خضرعلیه السلام‏
  14. کیفیت نزول مشیت و تقدیر پروردگار توسط ملائکه نسبت به امور مختلف‏
  15. تفاوت قائل شدن میان مظهریت ملائکه و حضرت خضرعلیه السلام در اجرای تقدیر و مشیت الهی در سلسله علل و اسباب منجرّ به اعتراض حضرت موسی علیه السلام می‌شود
  16. ذکر حکایتی مبنی بر نجات پیدا کردن طفل شیرخواری از مرگ توسط فردی در حال خواب‏
  17. بیان حکایتی آموزنده مبنی بر فراهم شدن همه اسباب و مسبّبات در اجرای تقدیر و مشیت الهی در عالم وجود
  18. حضرت خضر علیه السلام با بهره‏مندی از علم حضوری همانند ملائکه مجری نزول اراده و مشیت پروردگار در عالم هستی می‌باشد
  19. عدم تنافی میان توفّی و قبض روح افراد توسط ملائکه و پروردگار
  20. تفسیر این بیت از حافظ شیراز رحمه الله علیه‏: طی این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی‏

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن