جلسه ۵۱ شرح حدیث عنوان بصری
موضوع: بیان مراد از عدم تدبیر عبد نسبت به خود
عبارت: قلت یا ابا عبدالله ما حقیقه العبودیه… و لا یدبِّر العبد لنفسه تدبیراً
تاریخ: ۱۸ محرم ۱۴۲۲ هجری قمری مدت زمان: ۱:۱۸:۴۸
فهرست:
- توضیح فرمایش امام صادق علیه السلام: ولا یدبِّر العبد لنفسه تدبیرا.
- ذکر شرائط خطیب نماز جمعه و اموری را که در هنگام خواندن خطبه باید رعایت کند.
- مرحوم علاّمه طهرانی نماز جمعه را واجب عینی و تعینی میدانستند.
- ارتباط مرحوم علاّمه طهرانی در سنه چهل و دو و بعد از آن با شهید سرلشکر سپهبد قرنی.
- صحبتها و سخنرانیهای قبل از نماز جمعه موجب خستگی و ملالت مردم شده و ایشان را از تهیؤ و آمادگی کامل برای استماع خطبه های نماز جمعه باز میدارد.
- نماز جمعه موجب احیاء ملّت و خروج ایشان از کثرات و توغل در دنیا میشود.
- ذکر دلیلی از ادله فقهایی که قائل به تخییر در نماز جمعه هستند و پاسخ آن.
- کسی که حج واجب را بجا نیاورد بر دین یهود یا نصاری از دنیا میرود نه بر دین اسلام.
- استطاعت در حج به چه معنا میباشد.
- یکی از دستورهای مهم و أکید بزرگان به سالکین راه خدا در تمام طول حیات تلاوت مستمر قرآن کریم میباشد.
- شدّت اهتمام مرحوم علاّمه طهرانی نسبت به تلاوت قرآن کریم.
- قرآن کلامی است که برای تک تک افراد بشر نازل شده است و اختصاص به مخاطبین در زمان پیامبر ندارد.
- چرا در روایات توصیه به تلاوت قرآن کریم با صوت حزین شده است.
- بر اساس آیه ولا تقفُ ما لیس لک به علم، انسان پایه حرکت و امور خود را در زندگی باید بر اساس علم و یقین قرار دهد نه برگمان و تخمین.
- تفسیر آیه: أَ فَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا (سوره محمد، آیه ۲۴)
- سخنان معظم له در شب چهارم رحلت مرحوم علاّمه طهرانی.
- بیان کیفیت حسابرسی اعمال ونیات و افکار انسانها در روز قیامت.
- چگونه تحقق معنای عبودیت متوقّف بر عدم تدبیر است در حالی که آیات کریم موکداً امر به تدبّر و تعقّل میکنند.
- تفسیر آیه: فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْراً (سوره النازعات، آیه ۵)
- ذکر قضیهای از مرحوم انصاری در مأموریت داشتن عقرب بر گزیدن شخصی.
- تفسیر آیه ان من شیء الا عندنا خزائنه و بیان کیفیت نزول اسماء علیم و قدیر پروردگارمتعال.
- ذکر برخی از اندیشههای سیاسی علاّمه طهرانی و اعتراف بزرگان به متقن بودن وجامعیت سخنان ایشان.
- اعتراف مرحوم مطهری به دید و بصیرت باطنی علامه طهرانی پس از گذشت هفده سال از اظهار نظرمرحوم علامه راجع به شخصی