جلسه ۳۸ شرح حدیث عنوان بصری

موضوع: آثار و نتایج سوء ورود در عالم کثرات و جاذبه‏های عالم نفس‏

عبارت: قلت یا شریف! فقال: قل: یا ابا عبدالله‏

تاریخ: ۱۴۲۱ هجری قمری‏ , مدت زمان: ۱:۲۹:۵۰

فهرست:

  1. ملقب شدن افراد به عناوین و القابی که فراتر از حیثیات وجودی و شخصیتی ایشان می‌باشد منجر به خود بزرگ بینی و هلاکت نفس می‌شود
  2. در مکتب تشیع طهارت و عصمت مطلقه اختصاص به چهارده ذات مقدس داشته و سایر افراد در هر رتبه و موقعیتی دارای خطا و نقصان می‌باشند
  3. توضیحی راجع به حقیقت مقام عصمت و طهارت ائمه معصومین سلام الله علیهم بر اساس آیه ۳۳ سوره احزاب: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً
  4. رعایت دو جنبه وحدت و کثرت توسط سیدالشهداء علیه السلام در جریان وقایع روز عاشورا
  5. چگونه با وجود شهدائی فداکار و از خود گذشته از صدراسلام همچون حمزه سید الشهداء، امام حسین علیه السلام ملقب به لقب ثارالله می‏شوند
  6. حمزه سید الشهداء علیه السلام علی‏رغم علوّ مقام و درجات با نظر پیامبر اکرم در جریان جنگ احد به مخالفت می‏پردازد
  7. امام حسین علیه السلام در شب عاشورا بیعت خویش را از اصحاب و یاران خود برداشته ایشان را توصیه به ترک سرزمین کربلا می‏کند
  8. الگو و اسوه بودن واقعه کربلا تا روز قیامت برای افراد به این دلیل است که رهبری و اداره جریانات و وقایع آن به دست امام معصوم علیه السلام بوده است‏
  9. لقب ثارالله به چه معنا می‌باشد
  10. اراده کردن معنای وصفی از بعضی از اسماء و استعمال اشعار و تعابیری که موهن و دون جایگاه و شأن پیامبر اکرم و ائمه معصومین سلام الله علیهم می‌باشد حرام و خیانت به مکتب تشیع می‌باشد
  11. ذکر دو حکایت از مرحوم آیه الله بروجردی مبنی بر بی هوایی و حالت خضوع و تواضع ایشان نسبت به ائمه معصومین علیهم السلام‏
  12. کیفیت سلوک وسیره مرحوم علاّمه طهرانی در ارتباط با افراد و جریانات حیاً ومِّیتاً بر اساس مقام خضوع و تذلّل و عبودیت محضه در قبال پروردگار متعال بوده است‏.
  13. چرا مراسم اربعین اختصاص به سیدالشهداء علیه السلام داشته و بر پایی آن برای سایر افراد بدعت و غیرمشروع می‌باشد.
  14. هر یک از افراد بر اساس تعهّد و وظیفه خویش باید به مجاهده و عمل بر طبق مطالب و دستورات اولیاء الهی قیام کرده منتظر تحقق معجزه و عنایات خاصه نباشند.
  15. دقت و ظرافت شیوه تربیتی مرحوم علاّمه طهرانی منطبق بر موازین عقلائیه و متعارفه متناسب با مراتب افراد.
  16. امام صادق علیه السلام در پاسخ محمد بن مسلم مبنی بر اینکه چه امری سبب تغییر وضع و حالت وجودی انسان می‌شود می فرمایند: تواضع لله‏.
  17. استقامت و مجاهده محمدبن مسلم در قبال جلوه‏ها و جاذبه‏های نفسانی و تلاش برای تحقق عبودیت در وجود خویش او را به سرمنزل مقصود رسانید.
  18. مرحوم علاّمه طهرانی می‌فرمودند: انسان از طریق تأمل و تفکر و تطبیق یک واقعیت خارجی در نفس قبل از تحقّق خارجی آن می‏تواند بسیاری از موانع و مشاکل نفسانی را برطرف ساخته، سریع‏تر به مطلوب واقعی برسد.
  19. انجام اذکار و اوراد و تکالیف عبادی تنها در صورتی که در بستر مناسب خود جریان یابد تأثیرگذار و موجب کمال انسان می‌شود و الّا منجر به بُعد و تقویت جنبه نفسانی در وجود انسان می‌شود.
  20. از آنجایی که نفس انسان پدیده‏ای انفعالی و تأثیرپذیر از جریانات و حوادث عالم خارج می‌باشد مراقبت و پاسبانی از آن به منظور عدم نفوذ جاذبه‏ های نفسانی و اعتباری در آن امری حیاتی به شمار می‏رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن