جلسه ۳۶ شرح حدیث عنوان بصری

موضوع: پرهیز از ورود در عالم کثرات و اعتباریات‏

عبارت: قلت: یا شریف! فقال: قل: یا ابا عبدالله

تاریخ: ۶ ربیع الاول ۱۴۲۱ , مدت زمان: ۱:۲۵:۲۳

فهرست:

  1. کلام امام صادق علیه السلام به عنوان بصری در ارتباط با عدم استعمال القاب و مدائح نسبت به حضرت به منظور تنبّه او از عدم ورود درعالم تعینات ومسائل عالم کثرت می‌باشد.
  2. سلوک عبارت است از حذف ماسوی الله در دیدگاه انسان و انتساب تمام محامد و ستایش‏ها به ذات اقدس پروردگار متعال‏.
  3. کیفیت تأثیر القاب و مدائح در تغییر و تبدّل نفوس افراد و دخول در عالم اعتبارات و انانیت‏ها
  4. همه صفات کمالیه دارای واقعیت و مابازاء خارجی بوده و تنها اختصاص به ذات پروردگار متعال دارد.
  5. بزرگ‏ترین خیانت به مولا انتساب صفات کمالیه او به خود می‌باشد.
  6. مناجات امیرالمؤمنین علیه السلام در مسجد کوفه حاکی از این است که حضرت حقیقت عجز و فقر وجودی خویش را در قبال ذات پروردگار متعال ادراک کرده است‏.
  7. اعتراض مرحوم آقا سید ضیاء الدین تقوی به مرحوم علاّمه طهرانی مبنی بر اینکه چرا ایشان با وجود شخصیت بی بدیل علمی وعرفانی افراد را بشدّت از مدح وتعریف خود منع می کردند.
  8. توضیحی راجع به خطبه امیرالمؤمنین علیه السلام در ذیل سوره مبارکه تکاثر مبنی بر کثرت طلبی افراد و دخول ایشان در اعتباریات‏.
  9. ذکر حکایتی مبنی بر کثرت طلبی و تفاخر رئیس جمهور امریکا و فرمانده ارتش امریکا نسبت به یکدیگر پس از پایان جنگ جهانی دوم‏.
  10. مرحوم علاّمه طهرانی می‌فرمودند: نفوس همه افراد از حیث تعلّق به عالم کثرت و اعتباریات یکسان می‌باشد و تفاوت ایشان تنها در صور و اشکال می‌باشد.
  11. برخی از علماء و فضلا در زمان رضاشاه عمامه از سر برداشته ملبّس به لباس کفار و دشمنان اسلام شدند.
  12. در مکتب اسلام آیه الله شخصی می‌باشد که وجود او آئینه تمام نمای ذات پروردگار و اسماء و صفات او می‌باشد و انسان را به سمت آن مبدأ و منشأ لایتناهی سوق می‏دهد.
  13. وجود انسان به واسطه انتساب به ذات خداوند متعال و عبور از عوالم وجود و حجب نورانیه قابلیت رسیدن به مرتبه فناء و انمحاء در ذات پروردگار و متجلی شدن به همه اسماء و صفات جمالیه و جلالیه او را دارا می‌باشد.
  14. چگونه امام علیه السلام در زیارت اصحاب سیدالشهداء علیه السلام خطاب به ایشان می‏فرماید: بأبی انتم و أمی‏.
  15. توضیحی راجع به این فقره شریفه از زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام: أشهد انک آیه العظمی و النبأ العظیم‏.
  16. توضیحی راجع به حدیث فتح بن یزید جرجانی از امام هادی علیه السلام مبنی بر اینکه همان‏گونه که ذات خداوند متعال قابل توصیف نمی‌باشد ذات پیغمبر اکرم و ائمه اطهار و مؤمن واقعی هم قابل ادراک و توصیف نمی‌باشد.
  17. لقب امیرالمؤمنین اختصاص به علی ابن ابیطالب علیه السلام داشته، استعمال آن حتی نسبت به سایرائمه اطهار حرام می‌باشد.
  18. چگونه مؤمنین واقعی همچون سلمان فارسی و اولیاء الهی از دایره ذهن و فکر افراد خارج و قابل ادراک و توصیف نمی‌باشند.
  19. کلام مرحوم علاّمه طهرانی مبنی بر علت کتابت لفظ علاّمه آیه الله در ابتدای کتب خویش‏.
  20. رعایت دو امر مهمّ و حیاتی توسط افراد در ارتباط با انتساب ایشان به عناوین و القاب مختلف‏.

با وجود اینکه امام صادق علیه السلام به واسطه فناء در ذات الهی واجد جمیع صفات و ملکات الهی شده در مقام تربیت و راهنمائی عنوان بصری او را از استعمال القاب و مدائح نسبت به خویش منع می‏کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن