جلسه ۱۵۲ شرح حدیث عنوان بصری
تاریخ: ۲۷ ربیع الاول ۱۴۲۹ هجری قمری
موضوع: حقیقت وحی و ابعاد وجودی پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السلام
فقره: ثلاثه فی ریاضه النفس و ثلاثه فی الحلم و ثلاثه فی العلم… ففرغت قلبی له
[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan152.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]
فهرست:
- توضیحی راجع به این فقره شریفه از کلام امام صادق علیه السلام: فاحفظها و ایاک و التهاون بها.
- اهمیت و لزوم فراغت قلبی افراد در هنگام اخذ مطالب و سخنان اولیاء الهی.
- سالک راه الهی همواره باید نفس خود را بر روی حقائق و مطالب اولیاء الهی باز گذارد، از داشتن پیشفرض در تلقی و ادراک مطالب ایشان پرهیز کند.
- با فرض اینکه انسانها همواره دارای معلومات و تجربیات نسبت به امور مختلف میباشند چگونه قادر به فارغ کردن قلب خود و پیشفرض نداشتن خواهند بود.
- در مکتب اسلام ملاک و معیار توحید و حق میباشد و بر انسان است تبعیت از آن در هر مکانی که حق در آنجا باشد.
- تفسیر آیه ۳۰ سوره مبارکه لقمان: ذلِک بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّ ما یدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الْباطِلُ.
- توضیحی راجع به اینکه حق همواره نتیجه اعمال و فاعلیت پروردگار متعال در مراتب اسماء و صفات است و فعل او منشاء برای حق میباشد نه اینکه غایت و مقصد آن حق باشد.
- بیان تفاوت میان ائمه اطهار علیهمالسلام و اولیاء الهی که به مقام بقاء بعد از فنا رسیدهاند با سایر افراد که دارای مراتب بسیار والای کمالی هستند.
- توضیحی در ارتباط با کیفیت نزول حقایق واحد ربوبی در قالب وحی برای پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و غیر وحی برای ائمه اطهار علیهمالسلام.
- تشریح دو جنبه و بُعد ظاهری و باطنی رسول اکرم صلوات الله علیه بر اساس آیه شریفه: قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکمْ یوحی إِلَی أَنَّما إِلهُکمْ إِلهٌ واحِدٌ
- چگونه نفس پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم قابلیت دریافت وحی و حقائق مجرده عالم هستی را دارا میباشد.
- قیم و متولّی و حافظ دین امام زمان علیهالسلام میباشند نه سایر افراد و وظیفه اهل علم تنها بیان حقائق و مطالب بر اساس میزان فهم و ادراک خود بدون اعمال نظر شخصی و مصلحتاندیشیهای عوامپسند میباشد.
- در مکتب اسلام چهارده نور مقدسه فقط معصوم میباشند و سایر افراد از هر صنفی به دلیل وجود محدودیات فراوان ظاهری و باطنی جایز الخطا بوده، از طهارت مطلقه برخوردار نمیباشند.
- تنها عده خاصی از افراد و اولیاء الهی که همه مراتب سلوک را طی کردهاند به حقیقت و لبّ آیات شریفه قرآن و سخنان ائمه اطهار دسترسی پیدا میکنند.
- به چه دلیل سخنان و کلمات ائمه معصومین علیهمالسلام اسوه و الگوه برای همه انسانها و همواره زنده و حیاتبخش میباشند.
- بیان تفاوت میان ادراکات و معلومات بشری افراد و با ادراکات انبیاء و ائمه اطهار علیهمالسلام.
- ذکر برخی از حقوقی را که بر عهده پدر خانواده است قیام نسبت به آنها در ارتباط با زن و فرزند.
- وجود انسان پدیدهای است تو در تو و دارای بطون مختلفه که یک نقطه آن متصل به کثرت و مدرکات عالم کثرت و نقطه دیگرش متصل به عالم وحدت و مدرکات آن بوده و میان آن دو نقطه هزاران عالم وجود دارد.
- ذکر سخنی از مرحوم حداد رضوان الله علیه در ارتباط با عبور ایشان از عوالم مختلف وجود.
- ذکر تشبیهی دقیق در بیان دو بعد ظاهری و مادی و باطنی و الهی پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهمالسلام.
- توضیحی راجع به حقیقت وحی منزل به قلب پیامبر اکرم صلوات الله علیه.