جلسه ۱۰۵ شرح حدیث عنوان بصری

تاریخ: ۲۷ جمادیالاول ۱۴۲۵ هجری قمری‏

موضوع: تفاخر و تکاثر در امور و بیان ماهیت و معنای دنیا از دیدگاه اهل معرفت‏

فقره: فإذا اکرم الله العبدَ…. و لا یطلب الدنیا تکاثراّ و تفاخراً

[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan105.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]

فهرست:

  1. توضیحی راجع به معنای فخر و تفاخر و معنای کثرت و تکاثر.
  2. در این فقره شریفه آنچه مد نظر امام صادق علیه السلام می‌باشد و افراد را نسبت به آن تنبه و تذکر می‏دهند مسأله تفاخر و تکاثر می‌باشد نه فخر و کثرت.
  3. امام صادق علیه السلام تحقق سه امر در وجود انسان را سبب سهل و آسان شدن دنیا و مسائل آن برای افراد بیان می‏کنند.
  4. ذکر حکایتی از مرحوم حاج آقا معین شیرازی بر خلوص نیت ایشان.
  5. مشاهده کاروان اهل بیت علیهم السلام در مسیر دروازه شام و جریانات آن توسط مرحوم حاج هادی ابهری.
  6. درخواست موعظه مرحوم حاج آقا معین شیرازی از مرحوم حاج هادی ابهری و بیان سه مطلب توسط ایشان.
  7. ذکر حکایتی از مرحوم حاج آقا معین شیرازی در حیرت و سرگشتگی ایشان نسبت به موقعیت و جایگاه مرحوم حداد رضوان الله علیه و سهل و آسان بودن دنیا و مسائل آن برای مرحوم حداد.
  8. بیان برخی از مطالب که ذکر آنها در هنگام تناول نعمات الهی خلاف مسأله شکرگزاری و ادب در قبال پروردگار متعال می‌باشد.
  9. بیان نظر و دیدگاه مکاتب مادی و ماتریالیستی نسبت به جایگاه انسان و وظائف او و مقایسه آن با دیدگاه و بینش الهی نسبت به انسان.
  10. در فلسفه الهی محوریت حرکت افراد بر اساس تطبیق رفتار و اعمال و کردار خود در راستای رضایت پروردگار متعال می‌باشد.
  11. مرز میان تفاخر و تکاثر با اقتصاد در امور به معنای اعتدال در هر مرتبه از مراتب فعل و عمل چه می‌باشد؟
  12. سلوک بسمت پروردگار متعال عبارتست از حرکت عقلانی که پایه و رکن آن بر اساس عقل و منطق و رضایت پروردگار متعال استوار گردیده است.
  13. بیان دو معنا از دنیا بر اساس اصطلاحات وارده از شرع.
  14. توضیحی راجع به جایگاه عالم دنیا در نظام عالم خلقت و نسبت او با سایر عوالم.
  15. بیان یکی از اسرار الهی در ارتباط با علت تمرّد و عدم سجده شیطان بر انسان.
  16. ذکر روایتی از امام باقر علیه السلام مبنی بر ضیق و وسعت ناچیز عالم دنیا نسبت به عالم مثال و عالم مثال نسبت به عالم ملکوت.
  17. تفسیر آیه ۵ از سوره مبارکه ملک: (وَ لَقَدْ زَینَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِمَصابیحَ وَ جَعَلْناها رُجُوماً لِلشَّیاطینِ…)
  18. مراد از دنیا که مورد نکوهش و مذمّت قرآن کریم و اولیاء الهی قرار گرفته است چه می‌باشد؟
  19. تنها مکان و محلی که انسانها قابلیت رشد و کمال و بفعلیت رسیدن استعدادات خود را در آن دارا می‌باشند دنیا می‌باشد.
  20. ذکر حکایتی در ارتباط با فردی که تقاضای اطلاع از زمان مرگ خود را از مرحوم علاّمه طهرانی کرده بود و پاسخ ایشان نسبت به او.
  21. کیفیت مشی و منش سلمان فارسی و شیوه حکومت‏داری او هنگامی که از طرف خلیفه ثانی بعنوان استاندار مدائن منصوب گردید.
  22. خداوند متعال برای هر فرد از افراد بشر حصّه و سهم معینی از حیات را مقرّر فرموده است که نصیب افراد در رسیدن به کمال بر اساس آن می‌باشد.
  23. کم و زیاد بودن عمر افراد به هیچ وجه در بفعلیت رسیدن استعدادات ایشان و رشد آنها تأثیری نداشته بلکه، التزام انسان به اموری که در مدت محدود عمر برای او معین شود سبب رشد و تکامل او می‌شود.
  24. تنها افرادی که در این دنیا در مسیر سیر وسلوک الهی قدم برداشته و به مرحله تکامل و فعلیت تامه رسیده اند ادامه رشد و تکامل خود را در عالم برزخ طی می کنند.
  25. مرحوم علاّمه طهرانی می فرمودند: افرادی که بیایند ودست ارادت به ولایت امام معصوم علیه السلام دراز کنند و در سیر وسلوک الهی قدم بردارند ما درحیات وممات با ایشان خواهیم بود و آنها را به سر منزل مقصود می رسانیم.
  26. مرحوم انصاری رضوان الله علیه می فرمود: اگر نبود ارتباط با سالکان راه الهی ومصاحبت با ایشان من یک آن در این دنیا نمی ماندم.
  27. بیان راه و مسیری که از نقطه نظر عقلانی و ممشای اولیاءالهی برای زندگی درعالم دنیا وبه فعلیت درآمدن همه استعدادات وجودی لازم وضروری می‌باشد.
  28. نحوه نگرش و تعامل افراد با عالم دنیا وکیفیت زیستن ایشان در دنیا امریست که باید مورد توجه و دقت افراد قرار گیرد.
  29. میزان ومعیاری که سبب می شود انسان اعمال خود را ازجنبه دنیوی و افراط وتفریط جدا کرده درمسیر اعتدال قرار دهد تطبیق اعمال خود بر اساس موازین ومبانی عقلانی می‌باشد.
  30. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: رَحم الله من صَنَعَ شیئاً فَاتقَنَه‏.
  31. بیان حقیقت معنای زهد در مکتب عرفان‏.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن