جلسه ۱۰۱ شرح حدیث عنوان بصری

 

تاریخ: ۳ ربیع الاول ۱۴۲۵ هجری قمری‏

موضوع: علت و فلسفه خلقت شیطان‏

فقره: فاذا اکرم الله العبدَ بهذه الثلاثه هان علیه الدنیا و ابلیس و الخلق‏

[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan101.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]

 

فهرست:

  1. در صورتی که انسان نسبت به آنچه که خداوند متعال به او عنایت کرده تعلق و تملکی نبیند و آنها را عاریه و امانت الهی بشمرد مسائل عالم دنیا برای او سهل و آسان می‌شود.
  2. فرمایش مرحوم علاّمه طهرانی نسبت به یکی از علماء که برخی افراد را در جایگاه و رتبه ائمه معصومین علیهم السلام قرار می‏داد.
  3. ملاک در برتری وکمال افراد اقبال و ادبار توده مردم که بر اساس غلبه احساسات و تخیلات است نمی‌باشد.
  4. نزدیک‏ترین افراد از شیعیان و اصحاب، امام حسین علیه السلام را در واقعه کربلا تنها گذاشتند.
  5. انسان باید تدبیر امور خود را به خداوند متعال سپرده، بر اساس وظیفه و تکلیف خویش عمل کند چه به نتیجه برسد یا نرسد.
  6. انتقال ناراحتی‏ها و مشکلات و امور خارج از محیط منزل به خانواده موجب از بین رفتن استعدادات و ظرفیت‏هایی می‌شود که خداوند متعال در وجود اصل خانواده و زن و فرزندان قرار داده است.
  7. بیان برخی از وظایف زن و شوهر در زندگی زناشویی.
  8. درصورتی که انسان اصل وجود خویش را امانت و عاریه ای از جانب خداوند متعال ببیند دیگر نسبت به آثار و لوازم این عاریه احساس تعلق و تملک نمی‏کند.
  9. آنچه وظیفه افراد بشمار می‏رود اینست که اعمال خود را منطبق بر اوامر و نواهی پروردگار کرده و از توجیه و تأویل آنها بر اساس خواسته‏های نفسانی خود پرهیز کند.
  10. انسان در مواجه با مطالب و امور حق ذهن خود را باید فارغ کرده و از داشتن پیش‏فرض خودداری کند.
  11. بیان علت و فلسفه خلقت شیطان از طرف پروردگار متعال.
  12. تفسیر آیه سوره مبارکه اعراف: یا بَنی آدَمَ لا یفْتِنَنَّکمُ الشَّیطانُ
  13. کیفیت نفوذ شیطان در وجود افراد بر اساس زینت و جلوه دادن امور اعتباری و دنیوی.
  14. ذکر روایتی در ارتباط با پیشنهاد حضرت جبرائیل نسبت به حضرت آدم علیه السلام در انتخاب یکی از سه امر، و عقل، دین و حیا و شرح و تفسیر آن.
  15. هدف ائمه معصومین علیهم السلام قبل از اسلام آوردن و تشیع افراد تکمیل عقول و تصحیح تفکرات ایشان می‌باشد.
  16. ذکر حکایتی مبنی بر مناظره و مباحثه استاد طهرانی با یکی از اهل تسنن بر پایه و مبنای حریت و آزاداندیشی.
  17. مکتبی می‏تواند در همه اعصار و زمانها زنده باشد که بر اساس مبانی عقلانی و حریت و دور از تعصبات بنا شده باشد.
  18. ذکر برخی از شرایط خطباء و مجالس اعیاد و وفیات که رعایت آنها بر افراد لازم می‌باشد.
  19. انحراف و فاصله گرفتن مجالس مذهبی و هیئات از فرهنگ تشیع و رعایت ادب احترام نسبت به پیشگاه مقدس پیامبر اکرم و ائمه معصومین سلام الله علیهم.
  20. تحمل همه مصائب و مشکلات و شهادت سید الشهداء علیه السلام تنها برای رشد عقل و فهم و ادراک افراد بوده است.
  21. قضایا و جریانات واقعه عاشورا همه براساس منطق عقل و بدور از غلبه احساسات بوده است.
  22. دیدگاه‏ها و فشارهای جوامع غربی نباید سبب تأثیرپذیری مسلمانان در تغییر مرام و منش اسلامی آنها شود.
  23. ذکر مطالبی در ارتباط با مسئله قمه‏زنی بر اساس مبانی عقل و شرع.
  24. نظر مرحوم علاّمه طهرانی بر این بوده است که خطیب و سخنران در مجالس اعیاد و وفیات باید فرد مُعمَّم باشد.
  25. ذکر دو قضیه مبنی بر لزوم رعایت احترام و جوانب آن توسط افراد نسبت به اخوه روحانی و خطباء.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن