جلسه ۱۲۶ درس فلسفه، کتاب اسفار

۱۲۶

بحث و تحصیل‏

وها هُنا ایرادٌ مشهور و هو انّهُ غایه ما لزم من هذا دلیل ان یکون وجود الصفه او عدوها بالغیر لا ان یکون الواجب فى ذاته او تعینه متعلقاً بذلک الغیر

اشکال بر دلیل مذکور

ایرادى را که بر این تعریف ذکر کردند، بر این دلیل، ذکر شده که خُلفیّت فرض، در صورت تعلق واجب الوجود به یک وصفى که آن وصف، مقتضاى ذاتِ خود واجب الوجود نباشد بود، او این است که این دلیلى را که شما ذکر مى‏کنید، که اگر ما واجب الوجود را فرض کنیم، لا بشرطِ از علّت خارجى، ولا بشرطِ از آن مُفیضى که صفت را بر واجب الوجود افاضه مى‏کند. اگر واجب الوجود را به این لحاظ، لحاظ بکنیم آن وقت در اینجا لازمه‏اش این است که، این واجب الوجود درتعینش محتاجِ به غیر باشد. و از وجوب براى ذات، سلب بشود. چون در ارتباطِ با این صفتى که بر او حمل مى‏شود یا صفتِ نقضى که بر او حمل مى‏شود بار مى‏شود، این وجوب واجب، در ارتباط با او این احتیاجى به او دارد در حالتى که ما واجب الوجود را لا بشرط از آن علّت خارج گرفتیم و این خُلف است.

و وقتى که احتیاج به یک امر خارج داشت پس دیگر وجوب ذاتى به ضرورت ازَلى براى ذات واجب نخواهد داشت. این مطلبى بود که در دلیل ذکر شده آنچه که مستشکل در اینجا بیان مى‏کند این است که شما که واجب الوجود، را لا بشرط از امر خارجِ از ذات تصّور مى‏کنید. آن گاه ارتباط او را با وصف کمالى یا سلب وصف تنقیص براى ذات واجب به حساب مى‏آوردید. این در اینجا، نه خُلفى لازم مى‏آید نه وجود را از وجوب آن براى ذات سلب کردید چرا؟ به جهت اینکه شما فرض را بر این گذاشتید که واجب الوجوب لا بشرط از غیر است، یعنى‏

ما واجب الوجود را در نظر مى‏گیریم کارى نداریم که در خارج علّتى داریم یا نداریم، کارى نداریم که در خارج آیا مى‏شود علّتى باشد، که یک وصفى را بر واجب الوجود، افاضه کند. یا کارى به آن نداریم خود واجب الوجود لابشرطِ از امر خارج، در اینجا مد نظر مى‏گیرد. وقتى که واجب الوجود لا بشرط از امر خارج شد، ما نگاه به وجود او مى‏کنیم آیا وجود، براى او واجب است یا واجب نیست؟ مى گوئیم: وجود براى او واجب است صحبت در وصف است، وصف هم حالا از ناحیه علّت بیاید یا نیاید آن یک محالیّت دیگرى براى خودش دارد. ولى بحث ما کجا بود؟ بحث ما آنجا بود، که اگر این وجود، تعلق به یک وصف داشته باشد در خارج، این خود این وجود از وجوبش مى‏افتد چرا؟ چون این وجودى است که متعلق به یک وصف است، بشرط یک وصف است. و این وجودى که متعلق به یک وصف است، این در اینجا ضرورت وصفّیه دارد، دیگر ضرورت ازلیّه ندارد و ضرورت وصفّیهِ هم منافاتى با امکان ذاتى، براى ذات، و براى آن ماهیّت متّصفِ به او ندارد.

اینان مى‏گویند نه، ما اصلًا به وصف، کارى نداریم ما واجب الوجود را تصّور مى‏کنیم. و کارى به اینکه آیا علّتى در خارج از ذات او هست یا نیست، کارى به او نداریم. خود وجود را الان، شما با واجب الوجود در نظر بگیرید خود این وجود، براى واجب الوجود، وجود، واجب الوجود نه وصفِ آن، وجودِ واجب الوجود براى واجب الوجود ضرورت دارد یا ندارد؟ خوب مى‏گوئیم ضرورت دارد، حالا در خارج آیا یک وصف یک علّتى داریم که واجب الوجود را متّصفِ به یک وصفى بکند؟ این را آیا کار نداریم بکند، بحث در وجود است بحث در وصف نیست. وصف، به کار خود، وجود واجب الوجود هم به کار خود مثل اینکه فرض کنیم، مى گوئیم، که من باب مثال هر کدام از این دو تا به اصطلاح سر جاى خود، این مثل اینکه یک شخص هست بسیار مرد بزرگى است، بسیار فرض کنیدکه مرد

چیزى است. یک پسرى در آورده از او، که پسر، پسر ناخَلَف دست. حالا به خاطر، ناخَلَف بودن او ما نمى‏تواتیم سلب انتساب از پدر، بکنیم نه. این انتساب به پدر، در جاى خودش ناخلف بودن و اینکه به پدرش هم نرفته است این هم در جاى خودش، محفوظ. هر کدام به حساب خود. الان واجب الوجود را شما لابشرط از غیر تصّور مى کنید نه به شرط شى‏ء مواجب الوجود به شرطِ علّت خارج، که تصّور نمى‏شود. اگر تصّور بشود، از اوّل زیر آب وجوبِ وجود، براى آن زده مى‏شود یا اگر واجب الوجود به شرطِ عَدَمِ علّتى که، سلب نقص از او مى‏کند زده بشود، باز وجود او، مى رود زیر سؤال، ولى ما اصلًا واجب الوجود را کارى نداریم به خارج، ما مى‏خواهیم بگوئیم وجود، براى ذات، واجب است یا واجب نیست؟ ما اصلا به وصف آن کار نداریم. زید را تصّور مى‏کنیم کارى به علم او نداریم کارى به رنگ او نداریم، کارى به مسائل و اوصافى که بر او متصّف مى‏شود نداریم. فقط وجودِ زید را تصّور مى‏کنیم. این هم وجودِ واجب را فقط تصّور مى‏کنیم‏

پس بنابراین وجود واجب، در اینجا لا بشرط اخذ مى‏شود. بشرط از امر زائد بر آن ذات، اخذ مى‏شود. وقتى که اخذ شد. پس بنابراین، این مطلبِ شما که اگر چنانچه ذات، را شما لا به شرط تصّور بکنید این فرض لا به شرط ذات در عین تعلّق آن به یک وصفى موجب مى‏شود که این اشکال به خود وجود بر گردد.

این دیگر در اینجا، این اشکال پیش نمى‏آید، یعنى این ملازمه اینجا بین مقدمه و تالى، مُلازمه در این مورد خدشه قرار مى‏گیرد. که اگر وجود واجب الوجود این وجود لابشرط باشد، لازمه آن این است. وکه این وجود، براى واجب چه بشود؟ این ضرورتِ خود را از دست بدهد. و تبدیل به امکان ذاتى بشود. چون تعلق به غیر دارد. و آن غیر علّت براى او مى‏شود. پس چى این خلاف فرض است که. خلف در اینجا لازم است، ما مى‏گوئیم نه، اشکالى که در اینجا شده، مى‏گوئیم که آقا صفت را به جاى خود بگذارید موجود، را هم به جاى خود بگذارید هر

چیزى را باید به جاى خودش گذاشت. این وجود، در انتساب به ذات، باید یک لحاظى بشود. بعد اوصافى که حمل مى‏شود بر واجب الوجود، این اوصاف هم باید لحاظى بشود بعضى از این اوصافِش مقتضاى ذاتش است. بعضى از این اوصافش هم از ناحیه غیر. دلیلِ شما این بود که مى‏گفتید: چون اتصاف واجب الوجود به وصفى که از ناحیه غیر به او برسد موجب مى‏شود که، خودِ وجودِ واجب برود زیر سؤال، پس بنابراین به خاطر بطلان تالى، که این وجودِ واجب، برود زیرِ سؤال، به خاطرِ این، ما مجبور مى‏شویم که بگوییم اوصافى که بر واجب الوجود، حمل مى‏شود، مقتضاىِ ذات است نه اینکه از ناحیه غیر به این واجب افاضه مى‏شود این دلیل اینان بود و اشکالى را هم که اینان کردند، البته آن جوابى که ما دیروز دادیم که خوب صدرُ المتالهین از راه دیگر وارد مى‏شود آن جواب به جاى خود، محفوظ که به جهتى که نه، مسأله درست است. شما لا بشرط، اگر واجب الوجود را تصّور کنید، یعنى لا بشرط از علّت خارجى و عدمُ العله الخارجى، تصّور بکنید حال، حالا صحبت در این است، که آیا این وجود واجب، اقتضاىِ وصف را مى‏کند یا نمى‏کند؟ وصفِ جداى از ذات آن، بحث این است که وصف جداى از ذات آن است دیگر. بحث بکند وقتى که ما وجود را با صرافه دانستیم، ثانى براى وجود اصلا فرض نمى‏شود، تا اینکه شما بحث را ببرید آیا این ثانى، علّت براى وصف است؟ یا علّتِ براى وصف نیست. یعنى از اوّل، ریشه براى اشکال زده مى‏شود، نه اینکه بنابر تقریر اینکه خُلف لازم بیاید که اشکال به خلف در اینجا وارد باشد، یا اینکه اشکالى که خود صدرالمتالهین مى‏کنند از باب این است که لازمهِ آن تخلّف بین علّت و معلول است، که حالا عرض مى‏کنیم این اشکالى بود که وارد شد در این مسأله.

جواب آخوند از اشکال‏

جوابى که مرحوم صدرُ المتالهین از این اشکال مى‏دهند، آن جواب این است‏

که، ما بنابر دو فرض بنا را مى‏گذاریم. فرضِ اوّل چیست؟ فرض اوّل این است که ما واجب الوجود را لا بشرط، از امرى زایُد بر او تصّور مى‏کنیم، یعنى واجب الوجود، تنهایى، فى حدّ نفسه، کارى نداریم به اینکه در خارج، علّتى هست یا عدمُ العله است. درست شد؟ کارى نداریم. این واجب الوجود که، لا بشرط تصّور کردیم. و خود او را تنها در نظر گرفتیم. و چیزى را ضمیمه با او در نظر نیاوردیم، این واجب الوجود، آیا وجودش، اقتضاىِ وصفى را یا عدمِ یک وصفى را براى خودِ او، یعنى از اوصافى که موجبِ نقص هستند. و از اوصافى که مُحّدِدِ وجود هستند و معّین ماهیّت هستند، که سلب وصف، در اینجا از واجب الوجود مى‏شود. آیا واجب الوجود را با توجّهِ به این اوصاف، شما در نظر مى‏گیرید؟ یعنى اوصاف را براى این ذات براى این واجب الوجود شما این اوصاف را لازم مى‏دانید یا لازم نمى‏دانید؟ اگر شما در اینجا آمدید این وجود را متعلّق به یک وصف در نظر گرفتید، در عین حال، هیچ امرى را زائد بر ذات واجب الوجود مد نظر نیاوردید، لازمه آن این است که شما معلول را که وصف است براى امرِ خارجِ از ذات وجود، در اینجا بر وجود واجب حمل مى‏کنید، امّا علّت آن را مّدِ نظر قرار نمى‏دهید این تخلّف (معلول) از علّت است. و این جواب، جواب صحیحى است. جوابى که ایشان مى‏دهند بسیار جواب مُتقَن است.

چون شما ممکن است در اینجا، معلول را در نظر بگیرید، صرف نظر از علّت، این امکان ندارد، یعنى نفسِ تصّور معلول، تصّور علّت را دارد. تحقّق معلول در خارج، اقتضاىِ تحقّق علّت را (مقدماً علیه بالتقدم الطبعى و التقدم العلّى دارد حالا اگر واجب الوجود، را شما در نظر بگیرید صرف نظر از علّتِ خارجى که وصف، را افاضه کند، بر این ذات، در نظر بگیرید، لازمه اش این است که معلول را در نظر گرفتید و علّت آن را در نظر نگرفیتد و هَوَ محالٌ است.

سؤال: در عالم ثبوت محال است اما در عالم اثبات چه اشکال دارد؟ در عالم‏

ثبوت، تخلف معلول و اینان رابطه امّا در عالم اثبات امکان دارد کسى معلول را تصّور کند کاملًا، بدون اینکه علّت را تصوّر

جواب: بحث ما در ثبوت است ما مى‏خواهیم بگوییم ثبوت این وصف، بر این ذات، این نیازى به علّت ندارد، یعنى ما در اینجا واجب وجود را تصّور کردیم تصّورکردیم، نه اینکه تصّورِ فقط ذهنى، یعنى گفتیم مى‏شود باشد. یعنى واجب الوجودى باشد اما علّتى که وصف را به او افاضه مى‏کند نبود هم نبود. خوب این همان انفکاک معلول از علّت است، این محالیّت از این نظر لازم مى‏آید چون محالیّت از این نظر لازم مى‏آید.

پس بنابراین ما چاره اى نداریم که واجب الوجود را که تصّور مى‏کنیم و این تصّور ما یعنى فرضِ واجب الوجود را بشرط علّتِ خارجى، تا اینکه محالیّت لازم نیاید دیگر، چون اگر ما واجب الوجود را بگوئیم مى‏شود واجب الوجودى در خارج باشد و علّتِ مفیضى نداشته باشد این محالیّتى لازم مى آید یعنى انفکاک معلول از علّت، براى اینکه از این مخمصه فرار کنیم گزیرى نداریم از اینکه بگوئیم که واجب الوجود را چون فرض ما بر این است که این صفت، مقتضاى ذاتِ واجب نیست، این صفت از خارج است خوب، بر فرض اوّل که ما واجب الوجود را فرض کردیم یعنى نیاز به علّت ندارد. انفکاک معلول از علّت است. یعنى وجود واجب، احتیاجى به علّت ندارد. خوب این انفکاک معلول از خارج است، بالاخره این وصفى که الان آمده روى سرِ واجب الوجود، این تاجى که بر سر واجب الوجود، ما گذاشتیم، این تاج را چه کسى گذاشته روى سر او؟ خود او که نمى‏گذارد روى سر خود، چون ذات، اقتضاى وصف را نمى‏کند

پس این تاج را، یک تاج بخشى مى‏گذارد، روى سر کى، روى سر این واجب الوجود، حالا این تاجى را که روى سر واجب الوجود گذاشته، فرض را بر این مى‏گذاریم که نیازى به علّت نداریم، نیازى به تاج بخش نداریم، پس این تاج از

روى هوا آمده رو کَلّه چه کسى؟ روکله واجب الوجود آمده، آمده رو سرِ واجب الوجود، این انفکاک که معلول است علّت آن است هَوَ محالٌ.

خوب براى اینکه از این فرار کنیم مى‏گوئیم نه آقا مسأله را ما اینطور فرض مى‏کنیم، واجب الوجود هست، منتها واجب الوجود وجودِ واجب الوجود مشروط است به یک علّتِ خارج از ذات واجب. که او بیاید، وصف را بدست بگیرد. مى‏گوییم بله در اینجا ریشه شما وجوب را در اینجا شما زدید. این وجودى که در واجب الوجود بود. از وجودش مى‏افتد و تبدیل مى‏شود به وجوب بالغیر و تبدیل مى‏شود به امکان ذاتى براى واجب الوجود

چون واجب الوجود، در وجودش محتاج به یک علّتِ خارجى شد. یا اینکه بگوئید عَدَمُ العِلّه خارجى علّتِ براى اتصاف این وصف است. باز در این صورت وجودِ واجب الوجود، در وجود خودش و در کنیونّیت ذاتِ خودش محتاج به عدم علّتِ خارجى شد.

چطور اینکه براى حمل اوصاف سبیّه علیه ما نیاز به عدم العِله داریم. باز در اینجا واجب الوجود، محتاج به عدمُ العّلِه خارجى خواهد شد که و هَوَ محالٌ با این بیان، این دلیل قوم که مرحوم آخوند هم این دلیل را تائید مى‏کند و خودش این مى‏آید را تصحیح مى‏کند. لذا مى‏گوید تحصیلٌ، با این بیان این دلیل قوم در اینجا معنایى آن روشن مى‏شود نتیجه، این است که از بطلان تالى بطلان مقدم لازم مى‏آید. این که واجب الوجود، مشروط باشد به یک علّتىٌ باطلٌ پس بنابراین اینکه ذاتِ واجب این ذاتاً اقتضاىِ وصفى را نکند این هم باطل وقتى این باطلٌ. شد این عکس او ثابت مى‏شود که ذاتِ واجب در تحصیلِ صفات کمالیّه محتاج به غیر نخواهد بود، بلکه واجب الوجود، ذاتاً و فى حدِ نفسه اقتضاى هر وصف کمالى براى خودش خواهد کرد. این بیانى که ایشان فرمودند

تطبیق متن‏

(بحثٌ وَتَحصیل و ها هنا ایرادٌ مشهورُ و هُوَ انَّهُ فغایه مالزم من هذا دلیل) نهایت چیزى را که از این دلیلِ، قوم بر امتناعِ تَخلّفِ ذات، از اوصافِ کمالیّه، این دلیل روشن مى‏شود (ان یکون وجود الصفه او عدمها بالغیر) اینکه وجود صفت، یا عدمِ صفت، این وجودش بالغیر باشد.

خوب، حالامى گوییم خوب، حالا این بشود، ولى مطلب شما، یعنى امتناعى را که با آن امتناع شما آمدید وجود صفت، یا عدم آن را بالذات ثابت گردید. آن امتناع به این شِقّه از مسأله بر مى‏گردد. نه به اینجا، (لا ان یکون الواجب فى ذاته او تعیّنه متعلقاً بذلک الغیر) دلیل شما این را اثبات نمى کند که واجب، در ذات خودش و در تعیّن خارجى خودش و در تحقّق خودش، این محتاج به غیر باشد متعلَقِ به غیر باشد.

دلیل شما این را ثابت نمى‏کند، بله، مى‏گوید وصفِ واجب متعلّقِ به غیر است. خوب وصف واجب متعلق به غیر باشد. ولى ذات واجب متعلَقِ به خود اوست. ذاتاً خودش قیوم به ذات خودش است؟ و (ذلک لانه ان ارید باعتبار الذات ملاحظتها مع عدم الملاحظه الغیر فالملازمته ممنوعه) اگر شما این که ذات را فرض کردید این است که ذات را ملاحظه کنید، با عدمِ ملاحظه غیر، یعنى ذات را شما ملاحظه کنید، ولى غیرِ ذات را ملاحظه نکنید، این که لا بشرط. تصّور مى کنید و فرض مى کنید ذات را، یعنى همراه با این ذات، غیرى را تصّور نمى‏کنید، حالا چه غیر باشد، همان طورى که گفتم یا غیرى نباشد. علّتى در خارج باشد، یا علّتى در خارج نباشد ولى ما مى‏گوئیم که این واجب الوجود، وجودِش براى او ضرورت دارد. کارى هم به خارج از ذات او نداریم‏ فلملازمه ممنوعهٌ‏ ملازمهُ بین مقّدم و تالى. که اگر واجب الوجود، لا بشرط باشد لازمه آن اینست که وجود براى واجب ضرورت نداشته باشد، بلکه وجود، براى واجب بالامکان باشد.

این عدمِ ضرورت وجود، براى واجب را ما قبول نمى‏کنیم، یعنى مُلازمه را قبول نمى‏کنیم‏ (اذ لا یلزم من عدم ملاحظته امرعدم ذلک الامر) زیرا لازم نمى‏آید از این که شما یک امرى را ملاحظه نکنید این که این امر نباشد، عدم ذالک الامر این امر نباشد، نخیر ممکن است که در خارج علّت داشته باشیم و آن علّت بیاید این وصف، را افاضه بکند. شما مى‏گویید آقا، علّت بیاید وصف را افاضه بکند؟ مى‏گوئیم باشد، مى‏گوید آقا، این که محال است، مى‏گوید خوب، محال است که محال باشد، به وجود واجب چه کار دارد، شما بحث ببرید در این که وصفى در خارج نمى‏شود از ناحیه علّت بر واجب افاضه بشود ولى اشکال شما بُودید روى اینکه اصل وجود واجب الوجود، از ضرورتش دست بر مى‏دارد. و ممکن بشود براى چه؟ این نه، این کارى به او ندارد این وجود واجب به جاى خود، اوصافى هم که بر این واجب حمل مى‏شود به جاى خود، هر کدام براى خود حکم جدایى دارند. از این دلیل، شما نمى‏توانید از امتناعِ علّتِ خارجِ از ذاتِ واجب، براى واجب الوجود پى ببرید بر این که و بدست آورید بر اینکه خود وجود، براى واجب الوجود ممکن ذاتى است. این به دست نمى‏آید هر کدام حکم جدا. پس از عدم ملاحظه علّتِ خارج؛ عدم آن علّتِ خارج، استفاده نمى‏شود چون عَدَمُ الحاظَ با لِحاظُ العَدم، فرق مى‏کند که این دو مطلب. (و ان ارید باعتبارها مع عدم الغیر)

اگر اراده بشود به اعتبار ذات، اینکه شما واجب الوجود را اعتبار بکنید با عدمُ الغیر یعنى لِحاظ عدم بکنید در غیر، یعنى وجودِ واجب الوجود در خارج، مقّید به عدمُ الغیر است، مقیّد به عدمُ العِلَه است، در خارج، اگر اینطور باشد که وجوداً و عدماً یعنى در خارج نه علّت است و نه عدمُ العِله است، هیچ کدام خوب (فاللازمه مسلمه …) ملازمه مسلّم است یعنى یک همچنین تصّور امرِ خیلى چَرَند و پَرَندى که شما در خارج، نه علّت دارید و نه عدمُ العله دارید. یعنى لِحاظُ العِلَه و لحاظُ عدمُ العِلّه هر دو با هم مى‏شود. خوب این محال است شما یا در خارج باید لحاظ

علّت بکنید براى یک شى اى، یا لحاظ عدم او را بکنید. اینکه در مورد (فى موردٍ واحده) که به نسبت به واجب الوجود ما هم لحاظ عدم العله بکنیم و هم لحاظ عَدَم عدُم العله بکنیم این امر امر محال است دیگر خوب این امر محال مستلزم یک امر به محال بشود باطل است. و آن امر محال این است که ذات واجب الوجود این نیاز دارد به چه؟ در وجود آن نیاز دارد به آن علّتِ خارجى خارج از ذاتِ خود، که ما به واسطه نفى این عدمُ العله و عدمُ عدمِ العله یعنى هم وجودِ علّت را نفى بکنیم از ذات واجب الوجود، هم عدمُ العله را نفى بکنیم نسبت به ذات واجب الوجود خوب این محال است دیگر، یعنى یا باید علّت به اصطلاح منتفى بشود یا عدم العله یک کدام از این دوتا، این موجب این بشود که پس این ذات واجب الوجود در وجودش این ممکن است و این سلب مى‏شود از او این وجوب، این مى‏گوئیم اشکال ندارد چرا؟ خوب باشد فرض کنید که وجود واجب الوجود از وجوبش دست بر دارد، تبدیل به امکان بشود. شما بر یک امر محالى، یک محال دیگر را مترتیب بکنید خوب چه اشکال دارد؟ بر یک امر محال، اشکال ندارد. شما یک محال دیگر مترتّب کنید چون فرض این دست که خود نفس آن امر محال است اگر شما این امر محال را در عین اینکه محال است، در خارج متحقّق مى‏دانید

پس بنابراین امر محال دیگر را هم متحقّق بدانید، اگر این امر محال را در خارج متحقّق نمى‏داند پس دیگر محالى را براى این نمى‏تواند فرض کنید بله؟ دیگر محال بر این تصّور نمى‏شود کرد خوب چون ما در اینجا، وجودُ العله و عدمِ او را در خارج محال مى‏دانیم‏

پس بنابراین، این اشکالى ندارد که بگوئیم واجب الوجود هم واجب الوجود نیست. بلکه تبدیل شده به ممکن الوجود چون ترتّب این را بر آن کرده است‏ (فالملازمه مسلمه، لکن بطلانٌ التالى ممنوعٌ) اینکه تالى باطل است بله تالى محال است ولى تالى باطل باشد، این را ما باطل مى‏دانیم‏ (فان اعتبار الذات) اعتبار ذات و

عدم شرطین با عدم دو شرط، باعدم وجود العله و با عدم عدم العلّتٌ اگر شما ذات را فرض بکنید با عدم این دو تا، با فرض مذکور محال است، این محال است شما ذات را فرض بکنید که این ذات مُقیّد است به عدمُ العلیه و عدمُ عدمِ العله، چون مقیّد به شرط «لا» است دیگر، پس دو شق داریم نسبت به اوصاف کمالیّه، مقید به عدمِ علّتِ اوصافِ کمالیّه است. نسبت به اوصاف سلبیّه مُقّید است به عدم العله اوصاف سلبّیه که مى‏شود (عدم العدم و المحال جازان یستلزم محالًا آخر) محال لازم مى‏گیرد. محال دیکرى را استلزام محال دیگرى را، داره و (هَوَ عدم کون الواجب واجبا) آن محال دیگر چیست؟ اینکه واجب، واجب نباشد (فلا یظهر بطلانُ الخلف) پس بطلان این خُلف را در اینجا ظاهر نمى‏کند خُلف این است که این مخالف با فرض باشد.

وقتى که ما فرض کردیم واجب الوجود را به شرط لا وقتى واجب الوجود را شما به شرط شى فرض کردید یعنى به شرط یک علّت خارجى، فرض کردید واجب الوجود را خوب، این در اینجا محالیّت آن از این باب است که خود واجب الوجود در وجودش نیازى به علّت دارد

پس واجب الوجود نیست. اگر واجب الوجود را شما بشرط لا فرض کردید یعنى فرض کردید واجب الوجود را از اوّل خودتان فرض کردید کسى در دهان شما نگذاشته است. خودتان خواستید، خودتان آمدید گفتید ما واجب الوجود را بشرط لا فرض مى‏کنیم. یعنى واجب الوجودى را که ما مى‏پرستیم واجب الوجودى است که در وجودِ خود محتاج است به عدم العله خارجى، آن عدم العله خارجى باید باشد، تا آن واجب الوجود سر پاىِ خود بایستد. مى‏گوییم خوب این که محال است خوب، این محتاج به عدم العله خارجى باشد. مى‏گوئیم خوب، خودتان فرض کردید. مى‏خواستید نگوئید. شما واجب الوجود را گذاشتید جلویتان، و دارید بر او احکام بار مى‏کنید که این واجب الوجود مشروط به این است مثل اینکه فرض کنید

بگوئیم من این لیوانى را مى‏خرم که این لیوان در فلان مغازه باشد حالا فرض کنید که شما بروید در فلان مغازه و لیوان پیدا نکنید، این لیوان در جاى دیگر باشد، خوب باشد فایده ندارد. من این لیوان را به شرط اینکه در این مغازه باشد مى‏خواهم. اما همین لیوان، اگر در مغازه دیگر باشد من این لیوان را نمى‏خرم.

شما واجب الوجودى را تصّورکردید که این واجب الوجود در وجودش محتاج به یک عدم علّت خارجى است. وقتى که اینطور شد خوب این محالیّت لازم مى‏آید. چون عدم العله خارجى واجب الوجود را از واجب الوجودى بر مى‏دارد. مى‏گوئیم خوب لازم بیاید مى‏خواستى فرض نکنید. پس مى‏ماند یک فرض دیگر، خوب آن واجب الوجود به شرط علّت که نشد، محتاج به علّت است. واجب الوجود به شرطِ عدمُ العله که بشرطِ لا باشد. این هم که نشد، پس مى‏ماند یکدانه فرض بر آن است که ما واجب الوجود را لا بشرط فرض کنیم لا بشرط از علّت خارجى و عدمِ علّت خارجى فرض کنیم. مى‏گوییم هان این درست شد، مى‏گوئیم نه دراین هم اشکال پیدا مى‏شود، و مى‏گوئیم آقاى مستشکل مى‏گوید چه اشکالى اینجا پیدا مى‏شود؟ مى‏گوئیم اشکال این است که شما وقتى که لا به شرط فرض مى‏کنید، واجب الوجود را، این واجب الوجود را وقتى لا به شرط فرض مى‏کنید این منافاتى ندارد به این که در خارج یک علّتى باشد چون بنابراین است که این اوصاف مالِ ذات که نیست. اوصاف از خارج از ذات مى‏آید و به ذات حمل مى‏شود مثل این که علمى که ما داریم از خارج به ما مى‏آید فرض کن حمل مى‏شود، فرض کن الان یک شخصى لاغر است، بعد غذا مى‏خورد چاق مى‏شود خوب این از خارج اینقدر نان و نشاسته مى‏خورد تا این که چه بشود، فرض کنید که تعیّن بشود، خودش فى حدِ نفسه که باد نکرد خودش فى حد نفسه فرض کنید که ۵۰ پنجاه کیلو است، این باید اینقدر نشاسته و چربى و قند از این چیزها بخورد تا یکدفعه باد بکند، پس از خارج آمده این وصف سمن بر این بار شده خودش‏

یکدفعه چه هست؟ اینطور نشد، ما مى‏گوئیم اوصافِ واجب الوجود، از خودِ ذات زاییده نمى شود از خارج از ذات، این اوصاف مى‏آید. خوب حالا که اینطور است پس فرض ما این است حالا این واجب الوجود را شما در ارتباط با این اوصاف لا بشرطِ از علّت فرض مى‏کنید. یعنى واجب الوجود را ما تصّور مى‏کنیم، ما یک واجب الوجودى داریم، که این واجب الوجود، وجودش براى او واجب است. خوب، اوصاف آن چطور؟ آیا اوصاف آن هم برایش واجب است؟ مى‏گوید که نه، اوصاف آن واجب نیست، آقا علّتِ خارجى مى‏آید، ممکن است علّتِ خارجى به آن افاضه بکند، مى‏گویم که خوب،

پس بنابراین این علّتِ خارجى که مى‏آید افاضه مى‏کند، این در اینجا اشکال لازم مى‏آید. اشکال آن اینست که آقا در اوصاف محتاج به علّت است خوب محتاج به علّت باشد. در وجود او که محتاج به علّت نیست. در وجود آن احتیاج به علّت ندارد. در اوصاف او نیاز به علّت داشته باشد خوب داشته باشد اشکالى لازم نمى‏آید با این بیان زیرِ آب این دلیل زده مى‏شود، این دلیل که شما مى‏آورید چنانچه اوصاف زاییده ذات نباشد، پس وجود واجب مى‏شود ممکن با الذات نمى‏شود ضرورت ازّلى پس این دلیل چه مى‏شود از بین مى‏رود. مى‏گوییم نه دلیل از بین نمى رود، قشنگ سر جاى خود هست، اوصاف را ما یک دسته میگذاریم، وجود واجب را هم یک جا مى‏گذاریم، مى‏گوییم واجب الوجود را ما صرفِ نظر از علّت تصّور مى‏کنیم، وجود واجب صَرف نظر از علیت وصفیه، علّتى که در خارج وصف را مى‏دهد. علّت موجبِ اتصاف ذات است این وجود براى واجب الوجود، ذاتى است و ضرورت ازلى هم دارد، به جاى خود، آمدیم سراغ اوصاف، اوصاف چطور اشکال ندارد، اوصاف در خارج نیاز به علّت داشته باشند، مى‏گوییم ا واجب الوجود نیاز به علّت دارد؟ مى‏گویم چه اشکال دارد. مى‏گوید محال است محال است؟ خوب نگو. پس این دلیل را نیارو، دلیل نیاورکه اگر این واجب الوجود در ذاتش نیاز

به این وصف خارجى باشد. وجود واجب مى‏رود زیر سؤال وجود واجب توى این دلیل زیر سؤال نرفت، اوصافى که بر واجب حمل مى‏شود این مى‏رود زیر سؤال. چون محالیّت از آن جهت لازم مى‏آید که واجب در علّتِ خارجىِ از ذات واجب بیاید وصف را به واجب الوجود چه کار کند؟ اتصاف بکند. این محالیّت لازم مى‏آید. این نقص مى‏شود مى‏گوئیم. خوب این باعث وجود واجب نیست، این غیر از اینکه، غیر از این راهى که مرحوم آخوند ذکر کرد. ما مى‏گوئیم که وصف (و امرٌ وجودىٌ وجوداً با صرافته ینقى وجوداً زائداً علیه و ینفى الوجود الثانى) پس (کُلُّمّا فرضت ثانیاً للوجود هو داخلٌ فى الوجود) این، با این بیان تمام این اشکالات چه حل مى‏شود، و مى‏رود کنار.

تطبیق متن‏

فالاوّلى‏ اوّلى در این تقریر مرحوم آخوند مى‏فرمایند: این است که‏ (ان یقَّرر الحجه) حجت مذکور. را اینطورى ما درستش کنیم. و اینطورى تقریر کنیم، نه از باب خُلف وارد بشویم، بلکه از باب تَخلُّف بین علّت و معلول وارد مى‏شویم‏ (اذا اعتبرت ذات الواجب على الفذض المذکور) وقتى که شما آن ذات واجب را معتبر دانستید فرض کردى‏ (على الفرض المذکور من حیث هى هى بلا شرط) به فرض یعنى ذات واجب را، بک فرض براى آن کردى اوصاف ان را یک فرض گفتیم ما واجب الوجود را فرض مى کنیم بدون اىُّ شى اخر (اى مع قطع النظر عن ذلک الغیر)

با قطع نظر از این علّت، علّتِ خارج از ذات، وجوداً و عدماً هم وجود علّت را قطع نظر از او کردید و هم عدم علّت را قطع نظر کردید. کارى ما به این نداردیم‏. (فاما ان یجب وجوده مع وجود تلک الصفه) مثل اینکه فرض کنید که من باب مثال یک پدرى است یک پسر بدى هم دارد، یک پسرى هست، یک پدر بدى‏

هم دارد، شما مى‏گوئید آقا جان ما حساب هر کدام را جدا مى‏کنیم. ما یا اینکه اصلٌا چرا این مثال را بزنیم یک آدمى هست بسیار آدم اهلِ فضلِ و اهل و چیز و اینها هست، اما فرض کنید که خیلى حساب و کتاب این چیزها را ندارد، مى‏گوئیم آقا ما مى‏رویم بیش او. فرض کنید که درس بخوانیم، درس از او یاد بگیریم. حالا نماز نمى‏خواند به ما ربطى ندارد. آن دینش براى خود او، دین ندارد ما درسمان را پیش او مى‏خوانیم. این چیز گفت که، یک آقا بود مى‏گفت خدا رحمتش کند او را یکى از دوستانمان مى‏گفت رفت یک گوسفند بخرد، گوسفند خرید که بیاید خانه بکشند آمد، خانه دید یک چشم ندارد، رفت به یارو پس بدهد. گفت مگر مى‏خواستى براى تو دعاى کمیل بخواند؟ گوسفند خریدى که بکشید حالا چشم ندارد که ندارد. دیگر حالا یک کسى فرض بکنید که من باب مثال یک کسى خوب آدم با سوادى است، حالا در عین حال نمى‏دانم فرض کن (خیلى) من باب مثال یک کارهایى هم مى‏کند. خوب حالا شما که فرض کنید که نمى‏خواهید با او بروید تجارت کنید، نمى‏خواهید فرض کنید که با او بروید زندگى کنید، نمى خواهید مى‏خواهید ازسواد و از علم او استفاده کنید. از علم او استفاده مى‏کنید کارهایى هم که براى خودش مى‏کند خوب. براى خودش. هر کدام پى به جاى خود. حالا این واجب الوجود هم همین است ما واجب الوجود را تصّور مى‏کنیم. کارى به اینکه در خارج علّتى هست، که آن علّت موجب مى‏شود که واجب الوجود متصف بشود به به آن اصلا کارى ندارد. فاما ان یجب وجوده مع وجود تلک الصفه و هَوَ محالٌ‏ یا اینکه وجودِ واجب با این صفت واجب است؟ یعنى باید این صفت همراه وجودِ واجب باشد مثل صفت حّى، صفت قیّوم، صفت علم، صفت‏حیات، اوصافِ کمالیّه هر چه، آیا وجود واجب با این صفت، واجب است؟ واقعا این محال است چرا؟ لاستحاله وجود المعول مع قطع النظر عن وجود العله‏ شما در اینجا، معلول را که این صفت؟؟ مُلصَق و چسبیدهِ به وجودِ واجب، را در نظر گرفتید اما علّت آن‏

را در نظر نگرفتید این مُنفک است، انفکاکِ وجودِ علّت از وجود معلول است. او مع عدم تلک الصفه‏ یا وجود واجب واجب است با عَدَم این صفته، یعنى صفت نقضیه؟ وَهَوَ ایضاً محالٌ‏ چون آن وجودُ که باز انفکاک معلول چه است؟ از علّت است، انفکاکِ عدمُ المعلول از عَدَمُ العله چون گفتیم هم معلول منفک از علّت نیست. هم عدم آن منفک از عدم العله نیست هر دو اینها ملازم با همدیگر هستند. بعین ما ذکرناه‏ همان طورى که در بحث انفکاک معلول از علّت گفتیم‏ ولا یخنى ان وجوب الذات‏ خوب روشن است که وجوب ذات‏ فى نفس الامر عن هذین الامرین المستحلین‏ یا وجوب ذات با علّت خارجى است، یا وجوب ذات با عَدَمُ العله خارجى باید باشد.

(این دو امر است که محال است، على تقریر اعتبار الذات بلا شرط بخاطر اینکه شما ذات را بلا شرط تصّور کنید پس بنابراین‏ فیکون وجوب الذات ایضاً مستحیلًا لو لم یعتبر مع الشرط پس بنابراین وجوب ذات هم مستحیل است. وجوب ذات بر مى‏گردد، امکان به ذات مى‏شود از وجود ذاتى دست بر مى‏دارد. امکان به مى‏شود، اگر با شرط، معتبر نباشد پس چون محتاج به چه مى‏شود؟ محتاج به یک علّت خارجى مى شود، یعنى انفکاکِ علّت از معلول، موجب مى‏شود که وجوب ذاتى از وجوب ذاتى دست بر مى‏دارد فلابد من اعتباره‏. پس بنابراین ما باید در اینجا شرط را در نظر بگیریم، شرط العله، یعنى وجوبِ ذات، را در نظر بگیریم با علّتِ خارجى، پس این محتاج به چه مى‏شود؟ محتاج به علّت خارجى مى‏شود، که این بطلان دیگر در اینجا لازم مى‏آید وهو تالى شرطیه فثبت الملازمه‏ پس لازمه ثابت مى شود یعنى یا ذات را شما بلاشرط تصّور مى‏کنید که انفکاک معمول از علت است یا ذات را با شرط تصور مى کنید تالى قضیه شرطى ما است این در اینجا احتیاج ذات به چه هست؟ ذات به علّت خارجى است و این هم خوب باطل است.

وبطلان تالى معلوم‏ بطلان تالى معلوم است که ذات احتیاج به علّت خارجى داشته باشد معلوم است. فیلزمه بطلان المقدم‏ پس اینکه این ذات در وجودش نیاز دارد به یک وصفى، این هم چه مى‏شود؟ این هم باطل مى‏شود

پس ذات در وجود خود محتاج به وصف خارجى نیست، بلکه تمام اوصاف، زائیده خودِ ذات خواهد بود و مُنشاء از خود ذات خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن