جلسه ۳۱ شرح حدیث عنوان بصری

موضوع: لزوم تزکیه و تهذیب نفس قبل از فراگیری علوم‏

عبارت: فان أردت العلم فاطلب اولّا فی نفسک حقیقه العبودیه و اطلب العلم باستعماله و استفهم الله‏ یفهمک‏

تاریخ: ۵ ذی القعده ۱۴۲۰

فهرست:

 

  1. چرا انسان برای دستیابی به علم در ابتدا باید حقیقت عبودیت را در وجود خود محقق کند
  2. نفس انسان دارای صفات سوء و مخفیه غیر بارزه‏ای است که در موقعیت‏های مناسب با آن در اشکال و صور مختلف ظاهر شده به جلوه‏نمایی می‏پردازد
  3. سخن مرحوم علاّمه طهرانی در ارتباط با افرادی که بدون ارتباط و اتّصال با مقام ولایت داخل و وارد در مناصب حکومتی می‏شوند
  4. بینش و دیدگاهی را که افراد و بخصوص اهل علم در قبال مکتب ائمه اطهار باید داشته باشند چه دیدگاهی می‌باشد
  5. حقیقت مکتب تشیع و هویت وجودی شیعه به وجود امام حی، حضرت حجه بن الحسن علیه السلام زنده می‌باشد.
  6. حرکت و قدم اول در راه سیر و سلوک الهی این است که انسان جایگاه و موقعیت خویش را در قبال پروردگار متعال مشخص کند.
  7. در صورتی که اعمال و کارهای انسان منطبق بر حقیقت عبودیت و با اتکاء به امام زمان علیه السلام صورت گیرد انسان با صلابت و حریت و آزاد منشی با همه افراد یکسان برخورد می‏کند.
  8. در صورتی که انسان قبل از تحصیل علم حقیقت عبودیت را در وجود خویش محقق نکند، علم او آمیخته با صفات رذیله و حسنه شده و تأثیرات سوء بر تمام قضاوت‏ها و تصمیم‏گیری‏های او می‏گذارد.
  9. ثبات قدم امیرالمؤمنین علیه السلام در جریانات قبل از رحلت پیامبر اکرم و بعد از آن به منظور تحقق معنای عبودیت در وجود حضرت می‌باشد.
  10. عملکرد امیرالمؤمنین علیه السلام با عمرو بن عبدود در جنگ خندق حاکی از تجلّی حقیقت عبودیت در وجود حضرت می‌باشد.
  11. ذکر بیاناتی از مرحوم علاّمه طهرانی مبنی بر علت عدم حضور ایشان در مجلس تعیین مرجعیت شیعه پس از رحلت مرحوم آیه الله حکیم‏.
  12. ذکر روایتی از امام سجاد علیه السلام در خطاب به یکی از علمای دربار بنی مروان بنام محمد بن مسلم‏ زهری به منظور دستگیری و هدایت او.
  13. همه علوم و ارزش‏ها ومراتب کمالی که انسان‏ها در وجود خویش احساس می‏کنند و آنها را منتسب به خود می‏کنند به سبب لطف و عنایت و رحمت پروردگار می‌باشد.
  14. به کارگیری و بهره مندی از مواهب وجودی و نعمات الهی در خلاف مسیر رضای پروردگار خیانت به مولی می‌باشد.
  15. سیاست خلیفه ثانی در برخورد با جریان حق پس از رسیدن به خلافت‏.
  16. ذکر حکایتی عبرت‏آموز از نحوه عملکرد طاووس یمانی با هشام بن عبدالملک‏.

سخن مرحوم علاّمه طهرانی در ارتباط با یکی از افراد ظاهر الصلاح و مرتبط با دستگاه شاهنشاهی‏.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن