جلسه ۱۳۹ شرح حدیث عنوان بصری
زهد و تقوا از دیدگاه اهل معرفت (١)
تاریخ: ۵ صفر ۱۴۲۸ هجری قمری
موضوع: حقیقت معنای تقوا و تصور نادرست مردم از آن
فقره: تِلْک الدَّارُ الْآخِرَه نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا یریدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَه لِلْمُتَّقینَ
فهرست
- مکتب امام صادق علیه السلام مکتب فهم و تفقّه و حریت و آزادی است نه تقلید و تمجید و چوب و چماق.
- کلام صحیح و منطقی یکی از فلاسفه غرب در ارتباط با لزوم داشتن علم و یقین نسبت به امور به سائل.
- تفسیر آیه ۳۶ سوره مبارکه اسرا: وَ لا تَقْفُ ما لَیسَ لَک بِهِ عِلْمٌ.
- توضیح راجع به حقیقت معنای زهد و تقوا و تصور نادرست مردم از آن.
- ملاک در ظهور و بروز افعال خارجی از انسانها نیات و دواعی ایشان میباشد و در بسیاری از موارد این دواعی و نیات ایشان منشأ عقلانی و منطقی نداشته بر اساس اقتضاءات و خواستههای نفسانی میباشد.
- ذکر حکایتی شیرین از گلستان سعدی در ارتباط با افراد زاهدنما.
- نفس افعال افراد فی نفسه بدون در نظر گرفتن نیت و غرضی که پشتوانه آن میباشد هیچگونه ارزش و اعتباری نداشته و متصف به حسن و قبح نمیشود.
- در بسیاری از موارد محور و اصل اساسی در رفتار انسان و اعمال امر مسئله حبِّ به نفس و شئوون آن میباشد.
- تأکید بی حد و حصر دستورات دینی و سخنان اولیاء الهی بر رعایت نظافت در همه ابعاد گسترده آن.
- بیانات امام صادق علیه السلام در قبال اعتراضات و سخنان جاهلانه سفیان سوری در ارتباط با زهد.
- شدت اهتمام پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در رعایت نظافت و ذکر نمونههایی از آن.
- در صورتی که طبیعت زیبانمایی در انسان بصورت یک بت واصل قرار گیرد و منجر به تعارض با دستورات و فرامین پروردگار متعال شود امری مذموم و غیر پسندیده میشود.
- در بسیاری از موارد انسان موجب سرپوش گذاشتن بر انانیتهای خود و اعمال و رفتار غیر صحیح خود بدنبال توجیهات و تأویلات شرعی و رنگ و لعاب الهی زدن آنها میباشد.
- ذکر و دیدگاه و بینش در انجام افعال و کارهای انسان که یکی منجر به رشد و کمال و قرار گرفتن نور الهی در قلب شده و دیگری منجر به توقف و فرو رفتن در ظلم و جهل و بُعد از پروردگار میشود.
- در صورتی که فرد قلب و دل خود را صاف و خالص کند و تنها رضای الهی مورد توجه او باشد خداوند متعال بواسطه اتصال نفس او با حقیقت ولایت امام زمان علیه السلام در جریانات و قضایای مختلف او را هدایت و راهنمایی میکند.
- فاصله گرفتن مجالس سوگواری و عزاداری بر سیدالشّهداء علیه السلام از مبانی و ملاکات اسلامی و داخل شدن مسائل نفسانی و اعتباری در آن.
- سیدالشّهداء علیه السلام نیاز به عزاداری و سوگواری افراد ندارد.
- ذکر برخی از خصوصیات و فضائل علمی و معنوی مرحوم آیت الله شیخ حسین حلّی.
- مخالفت برخی از افراد با اعلامیههای منتشر شده از طرف مرحوم علامه طهرانی در ارتباط با ارتحال مرحوم آیت الله شیخ حسین حلّی و پاسخ متقن مرحوم علامه به ایشان.
- ذکر روایتی از احمد بن ادریس از امام صادق علیه السلام در ارتباط با نقصان عقل فردی که دچار وسواس بود.
- ذکر سخنانی در مذمت وسواس داشتن و آثار سوء مُخرِّب آن بر نفس و اعمال آن.