جلسه ۱۰۱ شرح حدیث عنوان بصری
تاریخ: ۳ ربیع الاول ۱۴۲۵ هجری قمری
موضوع: علت و فلسفه خلقت شیطان
فقره: فاذا اکرم الله العبدَ بهذه الثلاثه هان علیه الدنیا و ابلیس و الخلق
[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan101.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]
فهرست:
- در صورتی که انسان نسبت به آنچه که خداوند متعال به او عنایت کرده تعلق و تملکی نبیند و آنها را عاریه و امانت الهی بشمرد مسائل عالم دنیا برای او سهل و آسان میشود.
- فرمایش مرحوم علاّمه طهرانی نسبت به یکی از علماء که برخی افراد را در جایگاه و رتبه ائمه معصومین علیهم السلام قرار میداد.
- ملاک در برتری وکمال افراد اقبال و ادبار توده مردم که بر اساس غلبه احساسات و تخیلات است نمیباشد.
- نزدیکترین افراد از شیعیان و اصحاب، امام حسین علیه السلام را در واقعه کربلا تنها گذاشتند.
- انسان باید تدبیر امور خود را به خداوند متعال سپرده، بر اساس وظیفه و تکلیف خویش عمل کند چه به نتیجه برسد یا نرسد.
- انتقال ناراحتیها و مشکلات و امور خارج از محیط منزل به خانواده موجب از بین رفتن استعدادات و ظرفیتهایی میشود که خداوند متعال در وجود اصل خانواده و زن و فرزندان قرار داده است.
- بیان برخی از وظایف زن و شوهر در زندگی زناشویی.
- درصورتی که انسان اصل وجود خویش را امانت و عاریه ای از جانب خداوند متعال ببیند دیگر نسبت به آثار و لوازم این عاریه احساس تعلق و تملک نمیکند.
- آنچه وظیفه افراد بشمار میرود اینست که اعمال خود را منطبق بر اوامر و نواهی پروردگار کرده و از توجیه و تأویل آنها بر اساس خواستههای نفسانی خود پرهیز کند.
- انسان در مواجه با مطالب و امور حق ذهن خود را باید فارغ کرده و از داشتن پیشفرض خودداری کند.
- بیان علت و فلسفه خلقت شیطان از طرف پروردگار متعال.
- تفسیر آیه سوره مبارکه اعراف: یا بَنی آدَمَ لا یفْتِنَنَّکمُ الشَّیطانُ…
- کیفیت نفوذ شیطان در وجود افراد بر اساس زینت و جلوه دادن امور اعتباری و دنیوی.
- ذکر روایتی در ارتباط با پیشنهاد حضرت جبرائیل نسبت به حضرت آدم علیه السلام در انتخاب یکی از سه امر، و عقل، دین و حیا و شرح و تفسیر آن.
- هدف ائمه معصومین علیهم السلام قبل از اسلام آوردن و تشیع افراد تکمیل عقول و تصحیح تفکرات ایشان میباشد.
- ذکر حکایتی مبنی بر مناظره و مباحثه استاد طهرانی با یکی از اهل تسنن بر پایه و مبنای حریت و آزاداندیشی.
- مکتبی میتواند در همه اعصار و زمانها زنده باشد که بر اساس مبانی عقلانی و حریت و دور از تعصبات بنا شده باشد.
- ذکر برخی از شرایط خطباء و مجالس اعیاد و وفیات که رعایت آنها بر افراد لازم میباشد.
- انحراف و فاصله گرفتن مجالس مذهبی و هیئات از فرهنگ تشیع و رعایت ادب احترام نسبت به پیشگاه مقدس پیامبر اکرم و ائمه معصومین سلام الله علیهم.
- تحمل همه مصائب و مشکلات و شهادت سید الشهداء علیه السلام تنها برای رشد عقل و فهم و ادراک افراد بوده است.
- قضایا و جریانات واقعه عاشورا همه براساس منطق عقل و بدور از غلبه احساسات بوده است.
- دیدگاهها و فشارهای جوامع غربی نباید سبب تأثیرپذیری مسلمانان در تغییر مرام و منش اسلامی آنها شود.
- ذکر مطالبی در ارتباط با مسئله قمهزنی بر اساس مبانی عقل و شرع.
- نظر مرحوم علاّمه طهرانی بر این بوده است که خطیب و سخنران در مجالس اعیاد و وفیات باید فرد مُعمَّم باشد.
- ذکر دو قضیه مبنی بر لزوم رعایت احترام و جوانب آن توسط افراد نسبت به اخوه روحانی و خطباء.