اطلاعات عمومی

آشنایی با انگور تاهیتی

پرمطلب: انگور تاهیتی (انگور فرنگی تاهیتی) که به خانواده فرفیون (Euphorbiaceae) تعلق دارد و در برخی منابع گفته شده است که خانواده آن Phyllanthaceae است. این درخت بجز نامش، شباهت دیگری به انگور فرنگی معمول یا گوزبری ندارد.  از لحاظ ترشی هم کمی مثل انگور فرنگی است.

انگور تاهیتی
انگور تاهیتی

خصوصیات ظاهری :
گونه ای از درختان با میوه ها خوراکی زرد رنگ است. سایز کلی این گیاه بین درختچه و درخت می باشد. ارتفاع آن بین ۲ تا ۹ متر می رسد. تاج متراکم و شاخه دار است و در انتهای انشعابات میوه های خوشمزه آن وجود دارد. میوه ها سبز هستند و ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر طول شاخه چه میوه دار است.
برگها متناوب بوده و دمبرگ های کوتاهی دارند. برگ ها ۲ تا ۷٫۵ سانتی متر هستند. رنگ آنها سبز یا سبز-آبی بوده و در کل می توان گفت که این درخت خیلی شبیه بیلیمبی است.
گلها می توانند نر ، ماده یا دوجنسی باشند. رنگ آنها صورتی بوده و کوچک هستند. گل آذین آن بصورت خوشه است. میوه ها بیشمار بوده و از زرد تا سبز هستند. سطح آنها واکسی است و آبدار و بسیار ترش نیز هستند.در هر میوه ۴ تا ۶ عدد بذر درون یک هسته سنگی قرار دارند. میوه دهی آن در آگوست تا سپتامبر است.
امکان دارد یک سال میوه داده و سال بعدش ندهد، به اصطلاح سال آور است.

 

شرایط محیط رشد:
انگور تاهیتی خاک های مرطوب را ترجیح داده و مکان کاملاً آفتابی را می پسندد. میزان نیار آبیاری آن متوسط بوده و بطور منظم انجام شود. مراقب باشیم که آبدهی زیاد نشود. بین دو آبیاری خشکی نشود.
بطورکلی شراطی همچون نواحی نیمه گرمسیری را می پسندد. در رنج وسیعی از خاکها می تواند رشد داشته باشد.

 

خواص درمانی و کاربردها:
غالباً از گیاه انگور فرنگی تاهیتی به عنوان گیاه زینتی استفاده می شود. در پخت و پز نیز از آن استفاده می شود. در اهداف دارویی نیز پرثمر بوده است. در هند و اندونزی برگهای آن را پخته و می خورند.
برای ادویه و طعم دهی نیز از آن استفاده می کنند. از پماد میوه ها برای درد سیاتیک ، کمر درد و روماتیسم استفاده می کنند.
از بذور برای مسهل بودن و از ریشه ها برای پاک کنندگی روده ها استفاده می شود. ترکیبات ارزشمند دارویی همچون کافئیک اسید ، آدنوزین ، کامفرول و هیپوگالیک اسید در آن یافت شده است.

 

نحوه تکثیر گیاه :
از روشهای زیادی همچون خوابانیدن هوایی ، قلمه زنی و پیوند تکثیر می گردد. با کاشت بذر بصورت مستقیم در بستر اصلی نیز می توان اقدام به کشت آن کرد.

منبع: نارگیل

 

 

گردآوری شده توسط: سایت پر‌مطلب > گیاهان > درختان میوه

pormatlab.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا