اطلاعات عمومی

گیاه پاندانوس

مجله اینترنتی پرمطلب: پاندانوس درخت مناطق گرمسیری است ، بومی ماداگاسکار و موریس و در پورتو ریکو ، فلوریدا ، کالیفرنیا خیلی خوب رشد میکند
میوه آن خوراکی است ، اگر چه خام آن برای انسان ها طعم مطلوبی ندارد و بهتر است قبل از مصرف پخته شود ولی بعضی پستانداران در شمال امریکا مانند سنجاب به آن علاقه مند هستند.

پاندانوس
پاندانوس

این جنس از ۶۰۰ گونه مختلف گیاهان استوائی درختچه ای همیشه سبز تشکیل یافته است. ارتفاع وگسترش گونه مورد نظر در حدود ۶۰ سانتی متر است. شکل گیاه به صورت بوته ای است و برگ های شمشیری مانند آن ممکن است به طول ۶۰ سانتی متر برسد. رنگ برگهای پاندانوس سبز تیره با لبه نقره ای رنگ است
گونه‌های این گیاه را به خاطر برگهای زیبایشان که شبیه برگهای آناناس است پرورش می‌دهند
این گیاه به نور متوسط ، حرارت زیاد، آبیاری فراوان، رطوبت ۵۰ تا ۷۰ درصد وخاک قلیایی احتیاج دارد.
کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان ۳ گرم در لیتر هر دو هفته یکبار، از فروردین تا آبان ماه ، مصرف نمود.
خاک برگ، مخصوصا خاک برگ حاصله از چمن برای رشد و نمو پاندانوس مطلوب است.

برگهای چروکیده و قهوه ای گیاه پاندانوس بیانگر هوای گرم و گیاه تشنه است. گلدان را به محل خنک و مرطوب منتقل کنید.
رگها در اثر غبار سمپاشی می پوسند. باید مواظب باشید هنگام آبیاری نیز برگها خیس نشوند.
هوای خشک می تواند لکه های قهوه ای در حاشیه برگها ایجاد کند. اگر از زیر گلدان سنگریزه دار محتوی آب استفاده کنید این معضل بر طرف می شود.
در صورتی که هوای محیط سرد باشد و پاندانوس دچار یخ زدگی شود، برگهای گیاه قهوه ای کم رنگ ،نرم و آبکی می گردد. در صورتی که برگهای جدید ریز و کم رشد شوند، گلدان کوچک وحجم ریشه ها زیاد است و یا کمبود مواد غذایی وجود دارد.

برگهای پاندانوس در اثر نور کم حالت ابلق خود را از دست می دهد و سبز یک دست میشود در مقابل نور زیاد برگها را رنگ پریده و چروکدار میکند.
گیاه پاندانوس، آنچنان که به نظر می آید به آسانی تکثیر نمی شود و تنها با توجه و دقت زیاد میتوان به نتیجه مطلوب رسید. در پای گیاه پاجوشهایی به وجود می آیند که باید با استفاده از یک چاقوی تیز آن را از پایه مادری جدا کنید. سپس انتهای این قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فروبرده و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست بدر و قلمه بکارید . گیاه جوان را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشاید و در دمای ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و نور کافی نگاهدارید. در این مرحله بسیار دقت کنید که محیط پاندانوس مرطوب باشد. برای این منظور مرتب مه پاشی کنید. بهتر است تکثیر رادر اواسط بهار شروع کنید تا گیاه رشد کرده و بتوانید آن را در اوایل تابستان در گلدان بزرگتر بکارید.
از دست زدن به برگ ها به دلیل برآمدگی تیز باید اجتناب نمود.همچنین ممکن است منجر به واکنش های آلرژیک یا تحریک پوست شود

 

گردآوری شده توسط: بخش گل و گیاه سایت پرمطلب

pormatlab.com/plants

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا