اطلاعات عمومی

گیاه بنفشه آفریقایی

سایت پرمطلب:  گفته شده این گیاه اول بار در سال ۱۸۹۲ توسط یک نظامی آلمانی به نام «سنت پل» در تانزانیا شناسایی شد، به همین دلیل نام سنت پـُلیا برای آن انتخاب گردید.
بنفشه آفریقایی یکی اززیباترین گیاهان گلداراست که نه تنها دارای گلهایی زیبا بلکه شاخ و برگ آن نیز ازجذابیت خاصی برخورداراست . پرورش بنفشه آفریقائی اصلی کاردشواری است ولی واریته ها و هیبریدهای جدید آن قویتر و پرگل تر می باشند و درصورت رعایت برخی اصول،پرورش آنها موفقیت آمیز خواهد بود.

بنفشه آفریقایی
اندازه گیاه در جنس های مختلف متفاوت است. رنگ گل هایش متنوع بوده و در طول سال گل می دهد.
این گیاه بسیار دوستدار روشنایی است؛ در زمستان باید از نور کامل آفتاب بهره مند شود اما بهتر است در تابستان از تابش مستقیم آفتاب محافظت گردد. در صورتی که بخواهیم بنفشه آفریقایی را در محیط سرپوشیده و کم نور پرورش دهیم می توانیم از لامپ های فلورسنت (مهتابی) استفاده کنیم، این لامپ ها باید در فاصله سی تا چهل سانتی متری گیاه نصب شوند. لازم نیست چراغ ها به طور مرتب روشن باشند، بلکه می توانید در ساعات مشخص چراغ ها را خاموش کنید. مزیت استفاده از نور مصنوعی نسبت به نور آفتاب اینست که برگ ها دچار سوختگی نخواهند شد.
در مورد مقدار آب و فاصله زمانی بین دو آبیاری عواملی چون نور، گرما، خاک، جنس و حجم گلدان و سن گیاه دخالت دارد. ریشه بنفشه آفریقایی نسبت به آب زیاد حساس است و دچار پوسیدگی می گردد. بنابراین بهتر است در مورد مقدار و دفعات آبیاری توجه بیشتری داشته باشید و این کار را با دقت و احتیاط کامل انجام دهید.
بهترین زمان برای آبیاری بنفشه آفریقایی موقعی است که خاک کاملاً خشک شده و گیاه احتیاج زیادی به آب داشته باشد؛ اگر هنوز خاک خیس است به گیاه آب ندهید. با لمس کردن خاک می توانید از خشکی آن مطمئن شوید. مقدار آب در هر مرتبه آبیاری باید به اندازه ای باشد که آب از منفذ زیر گلدان خارج نشود.
از پاشیدن آب روی برگ های گیاه خودداری کنید.
یکی از روش هایی که امروزه برای آبیاری بنفشه آفریقایی مرسوم شده، استفاده از زیر گلدانیِ گود است. در این روش زیر گلدانی را از آب پر کنید، بعد از پانزده دقیقه آب از راه منفذ کف گلدان جذب خاک می گردد. بعد آب اضافی زیر گلدانی را خالی کنید.

برای پرورش بنفشه آفریقایی از خاکبرگ آماده استفاده کنید.
در فصول گرم هر پانزده روز یک بار به وسیله غذاهای کمکی، گیاه را تقویت کنید.
گلدان مناسب با توجه به حساسیت این گیاه نسبت به سرما بهتر است آنها را در گلدانهای پلاستیک پرورش دهیم و ازگلدانهای سفالی استفاده نکنیم زیرا سفال در طول ماههای سرد،سرما را جذب می کند و نتیجه این تنش سرمایی در گیاه قهوه ای شدن و مرگ برگها است. در صورت ضرورت تعویض گلدان این کار را در بهار انجام دهید
کوددهی بنفشه های آفریقایی را باید درهر آبیاری با یک کود رقیق حاوی فسفر بالا(۱۴-۱۲-۳۶) تغذیه نمود. هیچگاه غلظت کود را از میزان توصیه شده بالاتر نبرید و خاک را هر۲تا۳ ماه یکبار شستشو دهید و اجازه دهید خاک با خروج کامل آب از زهکش کف گلدان کاملاً شسته شود.با اجرای یک برنامه کود دهی منظم و مداوم املاح در خاک گلدان تجمع می یابند و در صورت عدم شستشوی خاک، ریشه ها صدمه می بینند.
بنفشه آفریقایی هوای تازه را دوست دارد البته نباید در مسیر کوران باد قرار گیرد.
بنفشه آفریقایی نسبت به خیس بودن برگ ها حساسیت دارد و نباید آب روی برگ هایش پاشیده شود. در صورتی که حجم گلدان بزرگ باشد یا خاک از مواد غذایی کافی برخوردار نگردد، گیاه گل نمی دهد یا این که گل ها ریز و کوچک می مانند. در این صورت بعد از تعویض گلدان و اضافه نمودن مواد غذایی به خاک، گیاه را تقویت کنید. گل های پژمرده و کوچک را جدا کنید.
مهمترین بیماری های بنفشه آفریقایی منشاء ویروسی یا قارچی دارند.رطوبت زیاد موجب انتشار بیماری های قارچی می شود. نوعی قارچ به نام فتیوم التیموم PHTHIUM-ULTIMUM موجب پوسیدگی قسمت های بالایی گیاه می گردد. اسیدی بودن خاک، نداشتن زهکشی مناسب و خیس شدن برگ ها این بیماری را شدت می دهد.اگر گیاه در محیط بسته و بدون تهویه قرار بگیرد یا رطوبت نسبی هوا زیاد باشد، و همچنین قرار گرفتن در سرمای زیاد و گرمای بیش از اندازه روز و تاریکی های طولانی موجب شیوع قارچ های سفید رنگ می گردد. علامت این بیماری، خاکستری و گرد آلود شدن سطح برگهاست. اسپری نمودن سموم قارچ کش روی برگ های آلوده و نگهداری صحیح گیاه، موجب بهبودی و سلامتی بنفشه آفریقایی می گردد.

بیماری پوسیدگی ریشه بنفشه افریقایی : این بیماری که بوسیله قارچnicotian Var.parasiti Phytophthora ایجادمی شود،یک بیماری مخرب درمراکز پرورش بنفشه افریقایی Saintpaulia ionantha به شمار می رود.علائم بیماری در قسمتهای هوایی گیاه بصورت توقف رشد،پژمردگی و پوسیدگی نرمی به رنگ قهوه ای متمایل به سیاه در ناحیه طوقه و همچنین در قسمت ریشه مشاهده می شود،این علائم به تدریج به سمت دمبرگ و برگ انتقال می باید. اولین تحقیق جامع برروی این بیماری درسال ۱۹۷۳درآلمان توسط Plate و Kroberانجام شد. درایالات کالیفرنیا، فلوریدا و کلرادوی آمریکا نیزبرای پرورش این گیاه مشکلات بسیاری وجود دارد. این بیماری درایران برای اولین باردرسال ۱۳۷۰،درمراکزپرورش بنفشه افریقایی تهران،با خسارت فراوان مشاهده گردید و عامل بیماری نیزازمراکزمختلف به طور مکررتوسط نگارنده گزارش شد.کولتیوارهای بنفشه افریقایی نسبت به پوسیدگی فیتوفترایی دارای حساسیتهای بسیار متفاوت می باشند و براین اساس به چهار گروه،بسیارمقاوم،مقاوم،حساس و بسیارحساس تقسیم می شوند. مبارزه با بیماری ابتدا براساس رعایت بهداشت و بکاربردن ریشه های عاری ازآلودگی صورت گرفت، بعدها تحقیقات وسیعی درمورد استفاده ازقارچ کشها بمنظورمبارزه با بیماری انجام پذیرفت.از بین سموم مورد آزمایش اتریدیازول(Truban 30 wp) و پراکسی کلر(Nurelle 7.2 EC) همراه با آبیاری و همچنین محلول پاشی قسمتهای هوایی گیاه با استفاده ازpyroxyclor بهترین نتایج را ازخود نشان داد.محلول پاشی قسمتهای هوایی به منظور حفاظت گیاهان با استفاده ازقارچ کشهای کاپتان (Captan 50 wp)،کلروتالونیل(Daconil 2787 75 wp) ومانکوزب(Dithane M-45 80wp) نیزنتیجه بسیارعالی درمبارزه داشته است. با توجه به نایابی پیروکسی کلرمی توان ازمتالاکسیل(Subdue 2 E) وفوزتیل آلومینیوم(Aliette) که اثر مشابهی برضد بیماریهای فیتوفترایی دارند،استفاده نمود.
لکه‌های قهوه‌ای روی برگها مشاهده می‌شوند: غبار پاشی در آفتاب و یا آبیاری از بالا عامل آن است. گیاه احتیاج به غبارپاشی ندارد و آبیاری طبق روش گفته شده انجام گیرد.
لکه‌های قهوه‌ای روی برگها مشاهده می‌شوند: غبار پاشی در آفتاب و یا آبیاری از بالا عامل آن است. گیاه احتیاج به غبارپاشی ندارد و آبیاری طبق روش گفته شده انجام گیرد.

برگها پیچیده ، خشک و خم شده‌اند: هوا گرم و خشک و احتیاج به آبیاری دارد. هرگز غبار پاشی نکنید.
برگها پژمرده و خم می‌شوند: هوا سرد است. گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.
تمام شرایط مساعد ولی گیاه گل نمی‌دهد: گیاه را کود دهی نمایید
گلها شفاف و کمرنگ شده‌اند: عامل آن غبار پاشی است. این گیاه را غبار پاشی نکنید
گلها و برگهای گیاه می‌پوسند: آبیاری زیاد از اندازه است. در تمام طول سال هفته‌ای دوبار آبیاری کافی است.
برگهای جدید ریز و تعداد آنها زیاد است: احتیاج به تعویض گلدان دارد. گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید
گیاه سالم و گل نمی‌دهد: گلدانها خیلی بزرگ انتخاب شده است تا دو سال آینده گلدانها را تعویض نکنید.
برگها رنگ پریده هستند: یا نور زیاد است یا احتیاج به کود دهی دارد. گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم منتقل کنید.
برگها سیاه می‌شوند: عامل آن استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است. از آنها استفاده نکنید. برای تمییز نمودن برگها از برس نرم مخصوص استفاده نمایید.
برای ازدیاد بنفشه آفریقایی می توانید از سه روش کاشت بذر، قلمه برگ و تقسیم بوته استفاده کنید.

روش قلمه برگ یکی از بهترین و آسان ترین روش های تکثیر بنفشه آفریقایی است. زمان مناسب برای این نوع تکثیر فصل تابستان استدر این روش ابتدا بهترین برگ ها را انتخاب کنید و آنها را با قیچی یا چاقو از انتهای دُمبرگ بچینیدبرگ بریده شده را از ناحیه دُمبرگ در آب قرار دهید تا ریشه دار شود.قلمه ها را در خاک هم می توانید ریشه دار کنید. بهتر است قلمه ها را از قسمت میانی ساقه بردارید. مناسب ترین درجه حرارت برای ریشه زایی قلمه ها ۲۵ درجه سانتیگراد است.قراردادن نایلون روی گلدانی که قلمه ها در آن کاشته شده اند موجب افزایش رطوبت نسبی می شود و به سرعتِ ریشه زایی کمک می کند. در شرایط مناسب، قلمه برگ بعد از پانزده روز تا یک ماه دارای ریشه می شود.

تقسیم بوته این روش راه ساده ای برای ازدیاد بنفشه آفریقایی است. زمانی که گیاه بنفشه آفریقایی رشد کافی کرد از کنار بوته، پاجوش های کوچکی رشد می کند که می توانید از آنها برای ازدیاد گیاه استفاده کنید.
با استفاده از نور مصنوعی و تنظیم درجه حرارت مناسب می توان در هر زمانی به تکثیر از روش کاشت بذر اقدام کرد. برای کاشت بذر در شرایط مصنوعی، درجه حرارت را روی ۲۵ – ۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم نمایید و روزانه به مدت دوازده ساعت چراغ ها را روشن کنید. همه روزه قدری آب روی خاک اسپری کنید.

اصطلاحات تخصصی علوم در مورد بنفشه آفریقایی :
تاکسونومی: گیاه گل بنفشه آفریقایی بر حسب خویشاوندی با سایر گیاهان رده بندی می‌شود و جایگاه این گیاه از نظر رده بندی در سطح گونه مشخص می‌شود. مورفولوژی: تنوع ریختی گیاه گل بنفشه آفریقایی مطالعه می‌شود. و به عبارتی مطالعه تنوع ریختی گیاه بنفشه آفریقایی باعث می‌شود تا بدانیم که با شرایط متفاوت در زیستگاههای مختلف سازگاری این گیاه چگونه صورت می‌گیرد. آناتومی: ساختمان داخلی گیاه گل بنفشه آفریقایی مطالعه می‌شود. مورفوژنز: از ابتدای تشکیل سلول تخم بنفشه آفریقایی تا بوجود آمدن شکل آویز بررسی می‌شود. فیزیولوژی: نحوه کار و فعالیت گیاه بنفشه آفریقایی از سطح اندامکهای درون سلول تا بافتها – اندامها و خود گیاه بنفشه آفریقایی مطالعه می‌شود. سیتولوژی: به مطالعه درباره رشد – تولید مثل و رفتار سلول گیاه بنفشه آفریقایی می‌پردازد. اکولوژی: به مطالعه چگونگی سازش گیاه بنفشه آفریقایی با محیط و ارتباط آنها با یکدیگر می‌پردازد. ژنتیک: چگونگی انتقال صفات وراثتی و عوامل انتقال دهنده و ساختار شیمیایی این عوامل را در گیاه بنفشه آفریقایی بررسی می‌کند.

گردآوری شده توسط: سایت پر‌مطلب > گیاهان > گلها

pormatlab.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا