اطلاعات عمومی

اورانگوتان چه شباهتهایی به انسان دارد

پرمطلب: میمون‌های بزرگ موقرمزی که در دنیا شبیه ترین حیوانات به انسان هستند، در این مطلب ویژگی‌های شگفت‌انگیز اورانگوتان‌ها را می‌خوانید.
اورانگوتان چه شباهتهایی به انسان دارد
این ویژگی‌های فیزیکی اورانگوتان‌هاست که باعث می‌شود محققان آن‌ها را بسیار نزدیک به انسان بدانند، نه ویژگی‌های ژنتیکی. یکی از این ویژگی‌ها این است که اورانگوتان‌ها هم مثل انسان و برخلاف سایر نخستیان سرحد موی سر و پیشانی دارند.

دهانی مثل انسان دارند

اورانگوتان چه شباهتهایی به انسان دارد

اورانگوتان‌ها حداقل ۲۸ ویژگی فیزیکی مشترک با انسان دارند، یعنی ۲۶ ویژگی بیشتر از شامپانزه‌ها و ۲۱ ویژگی بیشتر از گوریل‌ها! هم اورانگوتان‌ها و هم انسان، داخل دهانشان دندان‌های تخت آسیا دارند که با لایه ضخیمی از مینا پوشیده شده است. همچنین حفره سقف دهان که تصور می‌شد منحصر به انسان باشد در اورانگوتان‌ها هم وجود دارد.


آن‌ها از یکدیگر یاد می‌گیرند

اورانگوتان چه شباهتهایی به انسان دارد
در گذشته بشر معتقد بود ما تنها گونه‌ای هستیم که از تجارب شخصی یکدیگر چیز‌هایی یاد می‌گیریم. اما این طور نیست. مثلا جمعیت اورانگوتان‌ها در بورنئو از برگ به عنوان دستمال کاغذی برای پاک کردن چانه خود استفاده می‌کنند، اما اورانگوتان‌های سوماترا از برگ به عنوان دستکش استفاده می‌کنند و با آن میوه‌ها و شاخه‌های خاردار را برمی‌دارند یا برای نشستن روی درختان خاردار استفاده می‌کنند.

آن‌ها آموخته‌های خود را به نسل بعد انتقال می‌دهند

13 شباهت اورانگوتان ها به انسان
یادگیری اجتماعی که نسل به نسل منتقل می‌شود، آجر‌های ساخت فرهنگ به شمار می‌رود و تصور می‌شود وجود فرهنگ در میان انسان‌ها یکی از عوامل کلیدی تفاوت ما با سایر حیوانات باشد. اما اورانگوتان‌ها هم می‌توانند این کار را کنند، یعنی فرهنگ در انسان‌ها و میمون‌های بزرگ ریشه‌های تکاملی یکسان دارد.

آن‌ها ارتباط ما با گذشته را نشان می‌دهند

اورانگوتان چه شباهتهایی به انسان دارد
اورانگوتان‌ها نشان می‌دهند که اجداد ما در گذشته و قبل از به زبان آوردن اولین کلمات چطور با هم ارتباط برقرار می‌کردند. این میمون‌ها به دانشمندان کمک می‌کنند به تصویر روشن‌تری از اجداد باستانی‌مان دست یابند.

آن‌ها هم مثل ما پیر می‌شوند

13 شباهت اورانگوتان ها به انسان
اورانگوتان‌ها و سایر میمون‌های بزرگ مثل انسان پیر می‌شوند. انسان‌ها بیشتر از همه میمون‌های بزرگ عمر می‌کنند، اما همه ما دندان، توده عضلانی و استخوانمان را از دست می‌دهیم، دچار اختلال حسی، بیماری‌های قلبی و عروقی، ریزش و سفیدی مو، ضعف و آرتریت می‌شویم.

مغز، استخوان، کتف

اورانگوتان چه شباهتهایی به انسان دارد
ویژگی‌های دیگری نیز هست که اورانگوتان‌ها را بیشتر از شامپانزه‌ها، بونوبو‌ها و گوریل‌ها شبیه به انسان می‌کند؛ تقارن بیشتری بین نیمکره راست و چپ مغز اورانگوتان‌ها وجود دارد، نسبت غضروف به استخوان در بازو بیشتر است و کتف‌ها بیشتر شبیه به انسان است.

به مادرشان وابسته هستند

13 شباهت اورانگوتان ها به انسان
احتمالا فقط انسان‌ها ارتباط قو‌تری با مادرشان دارند. نخستی‌شناسان معتقدند که اورانگوتان‌ها دوران کودکی بسیار طولانی دارند، چون چیز‌های زیادی باید یاد بگیرند تا بتوانند تنها زندگی کنند. اورانگوتان‌های کوچک تا ۸سالگی وابسته به مادر و تحت مراقبت تمام وقت مادر هستند.

علائم بارداری آن‌ها شبیه ماست

13 شباهت اورانگوتان ها به انسان

ما و این میمون‌های بزرگ مو قرمز آنقدر شبیه به هم هستیم که می‌توان از همین کیت‌های تست بارداری استاندارد که در داروخانه‌ها می‌فروشند برای آزمایش بارداری اورانگوتان ماده هم استتفاده کرد.


اجداد مشترک داریم

13 شباهت اورانگوتان ها به انسان
یکی از جنجالی‌ترین مباحث درباره اورانگوتان‌ها این است که برخی دانشمندان معتقدند که انسان‌ها و اورانگوتان‌ها اجداد مشترکی دارند که با سایر میمون‌های بزرگ مشترک نیست.

آن‌ها هم می‌خندند

13 شباهت اورانگوتان ها به انسان
شاید انسانی‌ترین رفتار اورانگوتان‌ها خندیدن هنگام غلغلک دادن باشند. البته خنده آن‌ها ملایم‌تر از خنده انسان است، اما حالت چهره و اوج و فرود صدای خنده آن‌ها آنقدر شبیه به انسان است که با دیدن آن نمی‌توانیم خنده خودمان را نگه داریم.

آن‌ها چهره‌ها را تشخیص می‌دهند

13 شباهت اورانگوتان ها به انسان
این ویژگی منحصر به اورانگوتان‌ها یا میمون‌های بزرگ نیست، گوسفندها، گاو‌ها و سگ‌ها هم می‌توانند چهره یکدیگر و انسان‌ها را تشخیص دهند. اما چون سایر حیواناتی که نام بردیم همگی اجتماعی هستند، ولی اورانگوتان‌ها عمدتا موجودات منزوی هستند، این توانایی جالب است؛ به خصوص وقتی بدانید اورانگوتان‌ها چهره‌هایی را که مدت‌ها پیش دیده اند هم می‌توانند بشناسند.

آن‌ها درمورد گذشته حرف می‌زنند

اورانگوتان چه شباهتهایی به انسان دارد
یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که اورانگوتان‌ها می‌توانند گذشته خود را به یاد بیاورند. وقتی اورانگوتان‌های وحشی متوجه شکارچی می‌شوند، صدای بلندی شبیه صدای ماچ و بوسه انسان تولید می‌کنند. این صدا به ببر‌ها و سایر دشمنان می‌گوید: «دیدمت.» همچنین سایر اورانگوتان‌ها را از خطر آگاه می‌کند. محققان می‌گویند این صدا را مدت‌ها بعد از عبور شکارچیان هم شنیده اند که نشان می‌دهد آن‌ها می‌توانند درباره گذشته صحبت کنند.

pormatlab.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا