جلسه ۱۱۵ شرح حدیث عنوان بصری

اختصاص اربعین به سید الشهداء علیه السلام 138

 

تاریخ: ۲۷ ربیع الاول ۱۴۲۶ هجری قمری‏  مدت زمان: ۱:۱۱:۱۵

موضوع: اختصاص حقیقت عزت و علو به پروردگار متعال، پرهیز از گذراندن عمر به بطالت‏

فقره: و لا یدع أیامه باطلًا

فهرست:

  1. بیان مراد امام صادق علیه‏السلام از فقره: ولا یطلب ما عند الناس عزّاً و علوّاً و اینکه مراد از طلب در عبارت امام صادق علیه‏السلام اموریست که دارای صبغه و رنگ شرعی و الهی هستند.
  2. چگونه انسان در موقعیتی قرار می‏گیرد که در مسیر و راه خداوند متعال حرکت می‏کند بدون خداوند متعال و بدون اتصال ضمیر او به مبدأ و حقیقت توحید.
  3. ذکر برخی از فضائل و کمالات روحی مرحوم آقا سید احمد کربلایی و بیان فرمایش ایشان هنگامی که به ایشان پیشنهاد مرجعیت شده بود.
  4. یکی از مسائل بسیار مهم در راه سیر و سلوک الهی این است که عمل افراد بر اساس وظیفه و تکلیف خود، ایشان را از اتصال به مبداء و حقیقت توحید پروردگار متعال باز ندارد.
  5. تأکید اولیاء الهی بر اینکه ابزار و تجهیزات پیشرفته زمان نباید به عنوان شبکه و دام برای سالکان راه الهی قرار گیرد، بلکه باید در راستای رساندن ایشان به اهداف عالی و تکاملی بکار گرفته شوند.
  6. در فرهنگ شیعه مراسم اربعین اختصاص به سیدالشهداء علیه‏السلام داشته و اقامه آن برای غیر از حضرت جایز نمی‌باشد.
  7. فاصله گرفتن مجالس ترحیم و تذکر از دستورات و حقایق اسلامی و نزدیک شدن به اعتباریات عالم دنیا و تعلقات آن.
  8. بیان برخی از ادله نقلی و تاریخی که دلالت بر اختصاص مراسم اربعین به سیدالشهداء علیه‏السلام می‏کند.
  9. ذکر سخنی از دکتر ناصر اتفاق مبنی بر آثار سوء و مخرّب اکتشافات و اختراعات بشر.
  10. بیان مراد امام صادق علیه‏السلام از عبارت: ولا یدعُ ایامه باطلًا
  11. یکی از مسائلی که بسیار در کلام اولیاء و عرفاء الهی بدان تأکید شده است عدم گذران عمر و حیات بر بطالت می‌باشد.
  12. بیان معنای حق و باطل بر اساس آیه ۳۰ سوره مبارکه لقمان: ذلِک بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّ ما یدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الْباطِلُ.
  13. تفسیر آیه ۲۲ سوره فجر: وَ جاءَ رَبُّک وَ الْمَلَک صَفًّا صَفًّا.
  14. بیان کیفیت ثبت و ضبط نیاز و اعمال افراد توسط ملائکه مجرد و مشاهده خود آنها در روز قیامت.
  15. تفسیر نادرست برخی از افراد در ارتباط با اینکه مراد از لقاءالله در آیه مَنْ کانَ یرْجُوا لِقاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآت نعمت‏های پروردگار متعال می‌باشد.
  16. بر اساس روایات وارده از ائمه اطهار علیهم‏السلام مراد از صراط المستقیم در آیه اهدنا الصراط المستقیم صراط امیرالمؤمنین علیه‏السلام و تمسک به آن می‌باشد.
  17. تمسک به صراط مستقیم و صراط حق امیرالمؤمنین علیه‏السلام به چه معنا می‌باشد؟
  18. تفسیر بدیع و دقیق استاد طهرانی از آیه ۲۳ سوره مبارکه فرقان: وَ قَدِمْنا إِلی ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن