جلسه ۷۹ شرح حدیث عنوان بصری

موضوع: دیدگاه مکتب اسلام نسبت به کیفیت ارتباط و تعامل میان زن و شوهر

فقره: قلت یا ابا عبدالله ما حقیقه العبودیه… و لا یدبِّر العبد لنفسه تدبیراً

تاریخ: ۱۳ ذی القعده ۱۴۲۳ هجری قمری‏ مدت زمان: ۱:۲۱:۳۵

 

[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan79.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]

فهرست:

  1. مقصود و منظور از تشریع و تبیین احکام اسلام رسیدن به مرتبه تکاملی روح و به فعلیت در آوردن استعداداتی است که خداوند متعال در وجود انسان به ودیعه نهاده است‏.
  2. حرکت و تلاش جوامع امروزی بر تأمین هر چه بهتر نیازهای مادی و دنیوی انسانها می‌باشد نه کمالات و ارزش‏های معنوی و اخلاقی‏.
  3. بشر امروز نتوانسته است آن واقعیت و حقیقت وجود خویش را دریافته و به موقعیت ممتاز خویش در قاموس عالم خلقت دست یابد.
  4. توضیحی راجع به سخن پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله «من تساوی یوماه فهو مغبون»
  5. از آنجایی که حقیقت وجود انسان عبارتست از حالت اتصال و ربط او با ذات پروردگار متعال بر عهده او می‌باشد فراهم کردن هرآنچه او را به این مرتبه و جایگاه می‏رساند.
  6. خداوند متعال به واسطه فرستادن پیامبران و ارسال کتب و و دعوت اولیاء الهی زمینه برای رشد و تکامل افراد را فراهم کرده و حجت خویش را بر ایشان تمام کرده است‏.
  7. ابتعاد و دوری افراد و مسلمانها از تمدن و فرهنگ اصیل اسلامی‏.
  8. مبنا و پایه تشریع احکام و قوانین اسلامی به تکامل رسیدن روح و نفس افراد در سایه عدالت اجتماعی می‌باشد.
  9. تفسیر آیه ۱۵۰ و ۱۵۱ از سوره مبارکه نساء: «انَّ الذین یکفرون بالله و رسله…»
  10. خلیفه ثانی خود را هم‏شأن و هم‏رتبه پیامبر اکرم می‏دانست و از این جهت دست به تغییر احکام و بدعت‏گذاری در دین زد.
  11. ذکر حکایتی از مرحوم شیخ علی محمد نجف‏آبادی استاد مرحوم سید جمال الدین گلپایگانی مبنی بر شدت سعی و اهتمام ایشان در مجاهده و مبارزه با نفس و خواسته‏های آن.‏
  12. تأکید اولیاء الهی بر قرار گرفتن افراد در تحت تربیت استاد کامل بجهت عدم اطلاع ایشان از هواهای نفسانی و ظرائف و دقائق نفس خویش می‌باشد.
  13. ذکر حکایتی مبنی بر افسوس و آه حسرت یکی از افراد معروف و اهل مکاشفه به جهت تصرفات غیر صحیح در تغییر جریان عادی امور.
  14. مسأله مهم و حیاتی در رشد و تکامل انسان مخالفت او با نفس و خواسته‏های آن می‌باشد نه صرف انجام ظاهری تکالیف‏.
  15. ذکر حکایتی از معظم له مبنی بر دستور مرحوم علاّمه طهرانی به ایشان نسبت به انجام کاری و آشکار شدن حکمت آن پس از ماه‏ها.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن