جلسه ۱۱۲ شرح حدیث عنوان بصری

 

تاریخ: ۲۲ محرم ۱۴۲۶ هجری قمری‏  مدت زمان: ۱:۳۸:۸

موضوع: اختصاص حقیقت عزت و علوّ به پروردگار متعال‏

فقره: و لا یطلب ما عند الناس عِزاً و عُلوّاً

[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan112.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]

فهرست:

  1. عزّت اختصاص به پروردگار متعال دارد و هر کسی که خود را به ذات او منتسب می‏داند و در مسیر توحید او گام بر می‏دارد و ذلت اختصاص به افرادی دارد که در خلاف مکتب توحید قدم بر می‏دارند گرچه از مسلمانان و شیعیان باشند.
  2. ذکر سخن ملحدانه یکی از اساتید معروف ادبیات فارسی در کنگره عربی‏زدائی و انتخاب او به عنوان معلم نمونه و الگو.
  3. آنچه همه انسانها را از هر نحله و مذهبی در پیشگاه حقیقت در یک سلک و مسیر قرار می‏دهد میزان تعهد هر فرد نسبت به اصول و قوانین توحیدی می‌باشد.
  4. ذکر نام برخی از افراد معروف به ظاهر مسلمان و شیعه که دارای افکار و نظریات ملحدانه بوده و در تلاش برای نابودی اسلام و عقاید آن بوده‏اند.
  5. آغاز تلاش برای ایجاد فرهنگ عربی‏زدایی از زمان رضا شاه.
  6. اشعار و سروده‏های شاعران بزرگ ایرانی همچون حافظ شیراز و سعدی و مولوی مملوّ و مشحون است از کلمات و عبارات عربی.
  7. تلاش برای زدودن الفاظ عربی از کلمات فارسی منجر به غربت و ابتعاد مردم از اسلام و لسان قرآن و کلمات ائمه اطهار می‌شود.
  8. کسی که عزت و غنای پروردگار در وجود او تجلی کرده است همه مسائل عالم دنیا و اعتبار در قبال او فقر محض و ذلت می‌باشند.
  9. ذکر حکایتی از مرحوم حاج آقا معین شیرازی در ارتباط با فردی که خود را تافته جدا بافته از سایر افراد می‏پنداشت.
  10. تفسیر قسمتی از آیه ۶۷ سوره مبارکه عنکبوت: جَعَلْنا حَرَماً آمِناً
  11. خارج کردن اجزاء حرم از آن حرام می‌باشد گرچه بعداً به آنجا باز گردانده شوند.
  12. ذکر روایتی از امام باقر علیه السلام در ارتباط با اینکه مراد از حَرَمَ آمن در آیه شریفه چه می‌باشد.
  13. فردی که به سفر روحانی حج مشرف می‌شود باید نیت خود را از غیر خداوند متعال خالص کرده و همه اتکاء و التجاه او بسمت حقیقت توحید باشد.
  14. ذکر دو معنا برای این فقره شریفه از کلام امام صادق علیه السلام: ولا یطلب ما عند الناس عِزّاً و علوّاً.
  15. مراد امام علیه‏السلام طلب نکردن آنچه در دست مردم می‌باشد نیست بلکه مراد امام این است که این طلب نباید به خاطر عزت و بزرگ منشی و استعلا باشد.
  16. مرحوم علاّمه طباطبایی در پاسخ فردی که از وسعت علم و احاطه ایشان در علوم مختلف در بهت و تعجب فرو رفته بود می‏فرمایند: و قل ربِّ زدنی علماً.
  17. بیان برخی از اموری که طلب کردن آنها از دیدگاه اسلام نیکو و پسندیده می‌باشد.
  18. تکیه و نقطه اصلی کلام امام صادق علیه‏السلام بر چگونگی دیدگاه افراد در طلب کردن امور نیکو و پسندیده می‌باشد.
  19. هارون الرشید که غرب و شرق عالم را ملک طلق خود می‏داشت، تحمل توجه و ارتباط مردم با موسی بن جعفر علیه السلام را نداشت.
  20. بیان منشا وعلت پیدایش فزون طلبی و کثرت‏گرایی افراد در عالم دنیا.
  21. تأکید روایات ائمه معصومین علیهم‏السلام و سخنان اولیاء الهی مبنی بر اینکه افراد همواره از خداوند متعال آنچه به صلاح ایشان می‌باشد طلب کنند.
  22. توضیحی راجع به معنای فرمایش امیرالمؤمنین علیه‏السلام: نیه المؤمن خیرٌ من عمله‏
  23. بیان برخی از حالات مرحوم حداد رضوان الله علیه در ارتباط با مسأله انفاق‏
  24. دیدگاه باطل و مغرضانه منافقین در ارتباط با امیرالمؤمنین علیه‏السلام در جریان غزوه تبوک‏
  25. آنچه برای سالک راه الهی معیار و میزان در امور مختلف می‌باشد عمل بر اساس وظیفه و تکلیف و رعایت آنچه مصلحت بشمار می‏رود می‌باشد.
  26. سرپیچی هشام بن حکم از دستور موسی بن جعفر علیه‏السلام مبنی بر عدم مناظره و بحث با افراد در حمایت و اثبات امامت و ولایت ائمه معصومین علیهم السلام‏
  27. مشاهده موقعیت و جایگاه رفیع مرحوم حاج هادی ابهری پس از مرگ توسط یکی از افراد
  28. بیان برخی از خصوصیات دهه اول ماه ذی‏الحجه الحرام توصیه‏هایی که بزرگان به شاگردان خویش می‏نمودند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن