جلسه ۸۴ شرح حدیث عنوان بصری

 

تاریخ: ۲۲ صفر ۱۴۲۴ هجری قمری‏

موضوع: دیدگاه مکتب عرفان در ارتباط با امتثال تکالیف و دستورات الهی‏

فقره: و جمله اشتغاله فیما امره تعالی به و نهاه عنه‏

[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan84.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]

فهرست:

  1. تحقق تام معنای عبودیت در انسان و اتصال سرّ و نفس او به ذات پروردگار در این است که انسان تمام کارها و اشتغالات خود را منحصر کند در آنچه خداوند به آن امر کرده و آنچه از آن نهی کرده است‏.
  2. چرا انسان برای رسیدن به مقام عبودیت و بالاترین درجه کمال انسانی باید همه امورش را بر طبق آنچه که مأمور است و آنچه منهی است از جانب خداوند قرار دهد؟
  3. رشد و تعالی انسان در هر زمینه‏ای در گرو قرار گرفتن درمسیر صحیح تربیت می‌باشد.
  4. اعطاء منصب نبوت و امامت موهبتی است الهی و محدود به سنّ معینی نمی‌شود.
  5. دیدگاه و نیات متفاوت افراد در عمل به تکالیف و دستورات دینی‏.
  6. عملکرد خلفای جور و فاسق بنی امیه لکه ننگی بر تاریخ پیشوایان اهل تسنن می‌باشد.
  7. تنها در صورتی انجام تکالیف و دستورات دینی سبب رشد و تکامل افراد می‌شود که آنها را به عنوان غذا و داروی شفابخش برای صحت و تکامل نفس و روح خویش تلقی کنند.
  8. پندار باطل و ناصحیح برخی افراد مبنی بر اینکه رسیدن به مقام عرفان پروردگار در گرو وصل به حضرت حق بدون متعبد شدن به تکالیف و دستورات دینی می‌باشد.
  9. تغییر حال محسوس پیامبر اکرم در هنگام رسیدن اوقات نماز.
  10. ذکر مختصری از تاریخ بهائیت و عملکرد ایشان‏.
  11. دیدگاه و سخن نادرست سعدی شیراز در ارتباط با تکالیف دینی‏.
  12. عبادت به جز خدمت خلق نیست به تسبیح و سجاده و دلق نیست‏.
  13. خدمت به خلق در صورتی مثمر ثمر واقع خواهد شد که نفس انسان در مقام تهذیب و عبودیت پروردگار درآمده باشد.
  14. علی بن یقطین و محمد بن اسماعیل بزیع به دستور و احاطه و اشراف امام علیه السلام در تشکیلات حکومتی داخل شده به رتق و فتق امور شیعیان و رفع مشکلات ایشان می‏پرداخت‏
  15. ذکر روایت بسیار مهمی از امام صادق علیه السلام مبنی بر اهمیت و جایگاه خطیر مناصب و مقامات حکومتی‏.
  16. مرحوم حداد رضوان الله تعالی علیه به شاگرد خویش مرحوم علاّمه طهرانی می‏فرمایند: تصدی مناصب و امور حکومتی برای شخصی جایز نیست مگر اینکه امام زمان باشد یا اتصال مستقیم با حضرت داشته، نائب ایشان باشد.
  17. بر اساس کلام امام صادق علیه السلام: در معرض فتوا قرار گرفتن برای شخصی جایز نیست مگر اینکه با سرّ و نفس خودش مستقیماً حکم را از خداوند دریافت کند.
  18. کیفیت به مرجعیت رسیدن آیه الله مرحوم میرزا حسن شیرازی پس از رحلت شیخ انصاری‏
  19. ذکر حکایتی از مرحوم علاّمه طهرانی مبنی بر ملاقات ایشان با یکی از مراجع تقلید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن