جلسه ۸۹ شرح حدیث عنوان بصری
تاریخ: ۱۱ جمادی الاول ۱۴۲۴ هجری قمری
موضوع: مراتب انفاق در راه پروردگارمتعال
فقره: فاذا لم یر العبد لنفسه فیما خوله الله تعلی ملکا هان علیه الانفاق فیما امره الله تعالی ان ینفق فیه
[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan89.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]
فهرست:
- بر طبق کلام امام صادق علیه السلام کسی که بر اساس لطف و رحمت پروردگار به مرتبهای از عبودیت برسد که در خود احساس هیچ ملکیتی نکند دیگر بخشش و انفاق برای او آسان خواهد شد
- بر اساس قاعده عقلایی در نظر انسان همواره انجام یک فعل همراه با سهولت و راحتی بر انجام همان فعل با خشونت و سختی ترجیح و برتری دارد
- دیدگاه امام صادق علیه السلام در ارتباط با انفاق مبتنی بر این اصل عقلایی میباشد
- اختلاف حال انسان در سخت و سهل بودن انفاق و صرف مال برای او نسبت به امور مختلف ناشی از شدت تعلقات نفسانی و ضعف آنها میباشد
- بیان کیفیت داد و ستد و تعامل افراد با یکدیگر در زمان ظهور حضرت حجه بن الحسن عجل الله تعالی فرجه
- در صورتی که انسان در مقام عبودیت پروردگار درآمده آنچه از جانب پروردگار به او عطا میشود از خود نبیند مسأله انفاق در نظر او سهل و آسان میشود
- انفاق در راه پروردگار دارای مراتب مختلف بوده اختصاص به مسائل مالی و اقتصادی ندارد
- نفس انسان به واسطه نزول از عالم تجرد و ابتعاد از مقام ذات ربوبی، به دنیا و مسائل آن تعلق پیدا کرده با گذر زمان این امر در او شدت و رسوخ پیدا میکند
- توصیه و تأکید اولیاء الهی و بزرگان بر دستگیری و هدایت افراد جوان
- انحراف شدید و فاصله گرفتن مسلمانان از حقائق اسلامی در زمان خلافت یزید
- جریانات و وقایع پس از رحلت پیامبر اکرم مایه عبرت آموزی برای همه افراد در قضایا و امور میباشد
- خداوند متعال با هر فردی بر اساس ظرفیت فکری و نفسی و مدرکات او برخورد میکند
- از جمله مصادیق انفاق در راه خداوند متعال، انفاق در مسأله جان و وجود میباشد
- ذکر حکایتی از مرحوم علاّمه طهرانی مبنی بر بیان مراتب حکم الهی بر اساس ظرفیت و قابلیت افراد
- تکاهل و سستی افراد و منافقین از دستور پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین علیهما السلام بر شرکت در جهاد در راه خداوند متعال
- در مسأله انفاق به مراتب مختلف آن افراد نباید از مسیر تعادل و تکلیف پروردگار خارج شوند
- اعتراض برخی از اصحاب خاص امام حسن مجتبی علیه السلام نسبت به صلح حضرت با معاویه بر اثر جهل ایشان نسبت به حقیقت مقام ولایت کلیه امام علیه السلام میباشد
- کیفیت تجلی حقیقت ولایت خداوند در نفس و وجود امام علیه السلام
- مرحوم علاّمه طهرانی میفرمودند: حرکت به سمت خداوند متعال و رسیدن به لقاء پروردگار متعال مبتنی بر گذر از یک منزل میباشد و آن عبور از نفس میباشد
- مکتب ائمه معصومین علیه السلام مکتب پیروی از عقل و منطق میباشد
- زیارت افراد نسبت به قبور ائمه معصومین علیهم السلام باید بر اساس موازین عقلی و شرعی و رعایت جوانب امر باشد
- تسامح و تساهل مسئولین در فراهم کردن زمینههای مناسب برای مردم نسبت به زیارت اماکن مقدسه ائمه معصومین موجب برانگیخته شدن غیرت پروردگار و بروز و ظهور صفت قهاریت او خواهد شد.