جلسه ۱۵۷ شرح حدیث عنوان بصری

تاریخ: ۹ ۲ رجب ۱۴۲۹ هجری قمری‏

موضوع: عملکرد ائمه اطهار علیهم السلام و اولیائ الهی بر اساس صداقت و اخلاص می‌باشد

[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan157.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]

فهرست:

  1. تنها راه عبور انسان از نفس خود و کشف نقاط ضعف، ارتباط با شخصی است که إشراف کامل به تمامی نفوس داشته باشد.
  2. علامه طهرانی رضوان الله علیه می فرمودند: هیچ راهی برای ما وجود ندارد جز اینکه بین خود و خدا صادق باشیم و همین صداقت را هم با مردم ادامه دهیم.
  3. مرام مؤمن در پیشگاه الهی باید مرام صدق باشد.
  4. شیعه أمیرالمومنین کسی است که با تمامی افراد چه کافر و مسلمان صادق باشد.
  5. گریه کردن معاویه و تصدیق او برعلو صفات وخصائص أمیر المومنین علیه السلام‏
  6. در جنگ صفین فقط صداقت و خلوص أمیر المومنین خودنمایی می کند.
  7. نکات ظریف، دقیق و عبرت آموز جنگ صفین‏
  8. هدف به هیچ وجه وسیله را توجیه نمی کند.
  9. أمیر المومنین در جنگ صفین می فرماید: ایجاد حکومت اسلامی در شام و اقامه عدل الهی ارزش یک عمل خلاف (بستن نهر بر شامیان) را ندارد.
  10. تأکید علامه طهرانی به رفقای خود نسبت به اطلاع بر تاریخ ائمه اطهار
  11. وقتی نفس انسان محکم بشود، دیگر متشابهات و افکار شیطانی بر نفس او خطور نمی کند و این همان مقام مخلصین است.
  12. تاکید حضرت علامه طهرانی بر خواندن روایت شریف عنوان بصری و تفکر در فقرات آن‏
  13. تاکید بزرگان بر تلاوت قرآن از روی قرآن بواسطه اثرات خاصی است که در الفاظ آنها موجود میباشد.
  14. تفسیر فقره أما اللواتی فی الریاضه: فإیاک أن تاکل ما لا تشتهیه از روایت عنوان بصری‏
  15. تفسیر آیه: یا بَنی آدَمَ خُذُوا زینَتَکمْ عِنْدَ کلِّ مَسْجِدٍ وَ کلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یحِبُّ الْمُسْرِفین
  16. فلسفه و علت خلق مأکولات و مشروبات، به کمال رسیدن انسان است.
  17. مرحوم آقای حداد می فرمودند: غذا را به اندازه ای بخورید که شما آن را خورده باشید نه اینکه آنقدر بخورید که غذا شما را خورده باشد
  18. نقل حکایتی مُعجب از حضرت علامه طهرانی پیرامون احترام به حقوق افراد
  19. انسان با تدبّر در ممشی و سیره علماء و بزرگان طریق، فرق بین علمای الهی و علمای ظاهری رامتوجه می شود
  20. مقصود و منظور از کتاب در آیه فَأَمَّا مَنْ أُوتِی کتابَهُ بِیمینِه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن