جلسه ۹۱ شرح حدیث عنوان بصری
تاریخ: ۹ جمادی الثانی ۱۴۲۴ هجری قمری
موضوع: بیان مراتب انفاق در راه پروردگا متعال، انحصار حقیقت معنای عزت دروجود خداوند متعال
فقره: فاذا لم یر العبد لنفسه فیما خوله الله تعلی ملکا هان علیه الانفاق فیما امره الله تعالی ان ینفق فیه
[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan91.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]
فهرست:
- مهمترین مرتبه از مراتب انفاق در راه خداوند متعال انفاق در مسائل شخصیتی و از خود گذشتن میباشد
- تفسیر ذیل آیه ۱۳۹ از سوره مبارکه نساء: فَإِنَّ الْعِزَّه لِلَّهِ جَمیعاً
- توضیحی راجع به کیفیت اراده و مشیت پروردگار متعال در ایجاد امور عالم بر اساس آیه هشتاد ودو و هشتاد و سه سوره یونس
- بیان وجه و علت اینکه چرا عزّت در عالم هستی اختصاص به پروردگار متعال دارد
- همه ذرات وجود پیامبر اکرم و ائمه معصومین در قبال توحید و مقام عزت پروردگار صفر محض میباشد
- توضیحی راجع به حقیقت ولایت وکیفیت احاطه و اشراف امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در عالم وجود
- خداوند متعال بر اساس حکمت بالغه خویش مقام عزت خود را به برخی از افراد به مقدار سعه وجودی ایشان عطا میکند
- در مکتب توحید همه ارزشهای حقیقی و اعتباری که موجب تحقق عزت در وجود انسان میشود اختصاص به پروردگار متعال دارد
- امروزه اساس حرکت مردم و جوامع بر طبق پیروی از احساسات و تخیلات و تأثیرپذیری از تبلیغات میباشد
- از آنجایی که عزّت و شخصیت انسان در همه ابعاد آن اختصاص به خداوند متعال دارد انسان باید
- این عزت و شخصیت را از او دانسته و در راه او انفاق و صرف کند
- گروهی از افراد به خاطر برخی از مسائل و حیثیات شرعی از خصوصیات شخصی خودشان نمیتوانند عبور و گذر کنند
- مرحوم علاّمه طهرانی میفرمودند: کسی که به حج واجب و مستحبی برود و سر خود را نتراشد آثار روحانیت حج بر او بروز و ظهور نخواهد کرد
- در صورتی که عمل انسان سبب عادت کردن او به امری و تعلق نفسانی او به آن شده محل و جایگاه نفوذ و تصرف شیطان در وجود خویش را فراهم کرده است.
- ذکر حکایتی از مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی مبنی بر ملاقات ایشان با یکی از رؤسای صوفیه
- ذکر برخی از شئونات و اموری که سبب ایجاد تعلقات نفسانی و شخصیت کاذب در علماء و برخی افراد میشود.
- ذکر حکایتی آموزنده از مرحوم آیه الله شیخ محمد حسین اصفهانی معروف به کمپانی در مخالفت با نفس و شخصیت.
- مقایسهای میان عملکرد و خلوص برخی افراد و علماء در هنگام زیارت قبور ائمه علیهم السلام با عملکرد و خلوص اولیاء الهی.
- یکی دیگر از مراتب انفاق اختصاص به افرادی دارد که پس از عبور از مراحل کمالی دارای مقامات باطنی شده و یا دچار شخصیت کاذب عرفانی در قبال استاد و امام علیه السلام میشوند.
- تمرّد و مخالفت یکی از افراد راه رفته و مطّلع بر اسرار الهی با مرحوم حداد رضوان الله علیه.