فهرست کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
- رعایت مبانی اخلاق، اصل غیر قابل تردید تمامی مکاتب الهی .. ۲۲
- ایجاد فضای مناسب رشد و تعالی، به واسطۀ احادیث و ادعیۀ مأثوره و شعائر دینی .. ۲۴
- ارتقای نفس و عبور از عوالم تخیّل و تقویت قوای عقلانی، اصل مهم در مکتب اسلام . ۲۶
- عدم تأثیر پیشرفت تکنولوژی بشر در تربیت نفس و وصول او به مراتب کمال . ۲۷
- علّت تأیید شرایع الهی بر عقول منفصل و تربیت پاکان و برگزیدگان . ۲۸
- تحلیلی شیوا از احیای سنّتهای قومی چون یادبودها و استمرار خاطرهها و قضایای تاریخی ۲۹
- تصحیح روشها و سنّتهای جاهلی توسط ادیان الهی .. ۳۰
- مدح و تمجید برخی سنن و سیرههای اهریمنی جاهلی در جامعۀ مسلمین .. ۳۱
- تغییر سیره و سنّت نبوی صلوات الله علیه در برقراری مجالس ترحیم . ۳۱
- ابهام و اجمال حکم مسألۀ نوروز از دیرباز در تاریخ و فرهنگ ملل مسلمان . ۳۲
- اعجاب مؤلّف از زمان طفولیّت در مسألۀ نوروز و آداب و رسوم آن . ۳۳
- استغراب مؤلّف از تمسّک طرفداران نوروز به هر خس و خاشاکی برای تثبیت آن در فرهنگ شیعه ۳۴
- تمام احکام و سنن الهی در نگرش علاّمه طهرانی متضمّن حقایق والای معرفتی است ۳۴
- اختصاص وصول به مرتبۀ ملاکات تکالیف، به پاکان درگاه حق و مخلَصین .. ۳۵
- تمایز دیدگاه حضرت علاّمه از دیگران نسبت به مصادر و دریافت مقصود حَمَلۀ وحی .. ۳۶
- توصیههای حضرت علاّمه رضوان الله علیه به مؤلّف، جهت تشرّف به بیت الله الحرام . ۴۰
- حکایتی شگفتانگیز در عدم جواز تکرار عمرۀ مفرده در کمتر از ده روز . ۴۲
- راه نداشتن احتیاط در رأی و فتوای فقیه اهل بیت علیهم السّلام . ۴۳
- علّت امتناع بزرگان فقها از إصدار فتوا و پذیرش مسئولیّت مرجعیّت … ۴۴
- اهتمام بلیغ و عزم راسخ حضرت علاّمه در حفظ حریم ولایت و شعائر دینی .. ۴۶
- عنایت حضرت علاّمه به تدوین کتابی پیرامون نوروز و مراسم متعارف آن . ۴۷
- رادمردان و احرار از تعصّبات جاهلی، مخاطبین اصلی این تألیف … ۴۹
- اعتراض برخی به تألیف کتاب وظیفۀ فرد مسلمان و پاسخ حضرت علاّمه به ایشان . ۴۹
فصل اوّل: هویّت نوروز و ریشۀ آداب و سنن آن ۶۵ ـ ۵۱
- لغتنامۀ دهخدا مدرکی جامع در تشریح هویّت نوروز ۵۳
- نوروز عامّه و نوروز خاصّه از نگاه دهخدا ۵۳
- نوروز و مهرگان، دو جشن بزرگ آریاییان . ۵۵
- مبدأ پیدایش تاریخ یزدگردی و جلالی .. ۵۵
- وجه تسمیۀ نوروز از نظر دهخدا ۵۶
- اشعار فردوسی پیرامون پادشاهی جمشید در نوروز . ۵۶
- بررسی آداب و سنن مطرح شده در نوروز از نگاه برخی نویسندگان اسلامی .. ۵۷
- برافروختن آتش در شب نوروز توسط هرمزد پسر شاپور . ۵۹
- استقبال و ترویج خلفا از نوروز به جهت أخذ هدایا و تحفهها ۶۰
- نکات بهدست آمده از متون و منابع مختلف پیرامون نوروز ۶۰
- نوروز یک پدیدۀ خارجی و تکوینی غیر مرتبط به آداب و رسوم توهّمی .. ۶۱
- علّت اشتهار و تسمیۀ این روز به نوروز . ۶۱
- مجعول و بیمدرک بودن استناد خلقت زمین و آسمان و حضرت آدم به نوروز . ۶۲
- احتمال پیدایش نوروز از روز جلوس جمشید بر تخت مرصّع در آذربایجان . ۶۳
- عدم وجود دلیل موجّه و عقلایی برای انتخاب نوروز به عنوان روز اوّل سال . ۶۴
- متغیّر بودن نوروز در دوران ایران باستان . ۶۴
- بیتوجّهی به محتوای پوچ و متوهَّم نوروز، علّت شیوع آن در بین مسلمانان . ۶۵
فصل دوّم: نوروز از منظر عقل و شرع ۹۳ ـ ۶۷
- عید از منظر ملل و اقوام مختلف … ۶۹
- ارزش و بهای هر فرد به اندازۀ آن چیزی است که نیکو میشمرد . ۷۱
- وصول به مرتبۀ الله اکبر، عالیترین مرتبۀ کمال بشری .. ۷۱
- نماز عالیترین مقدّمه برای وصول به مرتبۀ الله اکبر . ۷۲
- ترجیح عمر بن خطّاب دیدگاه خویش را بر دیدگاه حامل وحی در باب اذان و إقامه . ۷۳
- غیر مرتبط بودن ارزشهای والای انسانی با ارتقای علوم بشری .. ۷۴
- خطیر بودن مسئولیّت متصدّیان و زعمای فرهنگی و اخلاقی جامعه . ۷۵
- تغییر و تحوّل در اندیشه و فکر جامعه، اوّلین رسالت انبیا و زعمای دین .. ۷۶
- عدم جواز طرح مبانی دینی و حقایق شرعی از افراد غیر صالح .. ۷۷
- وظیفۀ علمای راستین، جلوگیری از انحرافات منافی با روح و جان شریعت … ۷۷
- سنّت اربعین از جمله سنّتهای باطل در میان ایرانیان . ۷۸
- بیان و ابلاغ حاقّ واقع، انتظار مردم از زعما و متصدّیان شریعت … ۷۹
- توجّه اسلام به آینده و پیشِ رو، نه بازگشت به رفتار پیشینیان . ۸۰
- توجّه به مظاهر جاذب و گوشپرکن و القاب و اعتبارات، انگیزۀ غالبی در برگزاری سالگردها ۸۱
- تغییر و تحریف اقامۀ تعقیبات پس از نمازهای یومیّه . ۸۳
- اطاعت و انقیاد تنها طریق وصول به حق و حقیقت … ۸۴
- اطّلاع کامل شارع مقدّس نسبت به مصالح نفسالأمریّه و ملاکات احکام . ۸۵
- نقد عید بودن سنّت دیرینۀ نوروز . ۸۵
- اشکالات وارد بر شرعیّت بخشیدن به مسألۀ نوروز . ۸۶
- عدم جواز ارتباط دادن سنّت نوروز به گردش زمین به دور خورشید . ۸۷
- فرق بین سنن اسلامی و سایر سنن از نظر علاّمه طباطبایی .. ۸۹
- مطابقت با فطرت، دلیل امضا و تأیید برخی سنّتهای اجتماعی توسّط شارع مقدّس … ۹۰
- عدم انحصار سنن پسندیده در آنچه از ناحیۀ شرع آمده . ۹۲
- عدم وجود مقصد و غرض عقلایی و فطری در مسألۀ نوروز . ۹۲
فصل سوّم: بررسی احادیث وارد در اثبات و نفی نوروز ۱۹۷ ـ ۹۵
- آوردن هدیه برای أمیرالمؤمنین علیه السّلام در روز نوروز . ۹۷
- اهدای فالوده به أمیرالمؤمنین علیه السّلام در روز نوروز . ۹۹
- روایت ابراهیم کرخی از امام صادق علیه السّلام در هدیۀ نوروز و مهرجان . ۱۰۰
- نقد و بررسی روایت مفضّل بن عمر از امام صادق علیه السّلام در تأیید نوروز . ۱۰۱
- آغاز جعل سند و انتساب دروغین حدیث به حضرات معصومین، پس از ارتحال پیامبر اکرم . ۱۰۵
- داستان عبرتانگیز مرحوم سردار کابلی و جعل سند شجرهنامۀ خاندان آل آقا ۱۰۶
- مشابهت جعل حدیث در سلسله سند سادات آل آقا به تحریفات عاشورا توسط بنیامیّه ۱۱۰
- روایت معلّی بن خنیس شاخصترین حدیث در تأیید نوروز . ۱۱۲
- منزلت رفیع و مقام متین معلّی بن خنیس نزد امام صادق علیه السّلام . ۱۱۲
- مطالبۀ قصاص نمودن امام صادق علیه السّلام از قاتلین معلّی بن خنیس … ۱۱۳
- معلّی بن خنیس از موثّقین راویان و اهل جنّت است … ۱۱۴
- سوء استفادۀ جاعلین حدیث از علوّ مقام معلّی بن خنیس نزد امام صادق علیه السّلام . ۱۱۴
- نقد و بررسی روایت معلّی بن خنیس از امام صادق علیه السّلام در تأیید نوروز . ۱۱۴
- بررسی و تحلیل سند روایت معلّی بن خنیس … ۱۱۵
- نیامدن این حدیث قبل از شیخ طوسی در هیچیک از کتب معتبرۀ شیعه . ۱۱۶
- سند نداشتن این حدیث در مصباح شیخ طوسی .. ۱۱۶
- فقدان این حدیث در نسخ خطی و اصلی مصباح شیخ طوسی .. ۱۱۷
- بیارتباطی روایت با قبل و بعد در نسخی که در آنها آمده . ۱۱۷
- عدم وجود مجوّز و حجّت برای مرحوم مجلسی و شیخ عبّاس قمی در نقل این حدیث ۱۱۸
- نقل برخی احادیث و ادعیۀ مجعوله توسّط شیخ عبّاس قمی در مفاتیح الجنان . ۱۱۹
- بیمحتوایی برخی اعمال و ادعیۀ مذکور در مفاتیح پیرامون نوروز . ۱۲۰
- عدم تعیین روز نوروز در کلام شیخ طوسی و ابنادریس … ۱۲۱
- دلیل ابنفهد حلّی و مرحوم افندی در تعیین اوّل سال شمسی به عنوان روز نوروز . ۱۲۳
- تعیین کردن بعضی از علما سه روز را به عنوان نوروز . ۱۲۴
- اعتراف ابنفهد حلّی به پیچیدگی تعیین روز نوروز . ۱۲۴
- کلام شهید اوّل در کتاب الذکریٰ، در تعیین روز نوروز . ۱۲۵
- تحقیق و تحلیل ابنفهد حلّی در تعیین نوروز . ۱۲۵
- نقد مؤلّف بر کلام ابنفهد حلّی .. ۱۲۶
- تمسّک صاحب جواهر به این روایت و روایات دیگر در استحباب غسل نوروز . ۱۲۷
- تمسّک صاحب جواهر به این روایت در توقّع ظهور و امور عظیمه . ۱۲۸
- پاسخ حضرت موسی بن جعفر به دعوت منصور دوانیقی جهت شرکت در جشن نوروز ۱۳۰
- ادّعای صاحب جواهر مبنی بر تقیّه بودن روایات مخالف نوروز . ۱۳۰
- مؤیّدات صاحب جواهر در تعیین نوروز در ابتدای اعتدال ربیعی و انتقال شمس به حَمَل ۱۳۱
- اشکالات و ایرادات وارد بر صاحب جواهر ۱۳۲
- اشکال اول وارد بر صاحب جواهر در استناد استحباب غسل نوروز به شیخ طوسی .. ۱۳۳
- اشکال دوّم وارد بر صاحب جواهر در استناد استحباب غسل نوروز به متأخّرین .. ۱۳۳
- استناد به کلام صاحب جواهر مبنی بر عدم کفایت شهرت متأخّرین در استحباب غسل دحو الارض ۱۳۴
- اشکال صاحب مصابیح بر شهید در استحباب غسل روز دحو الأرض …. ۱۳۵
- اشکال مؤلّف بر صاحب جواهر در کفایت شهرت متأخّرین برای استحباب غسل نوروز . ۱۳۶
- اشکال سوّم بر صاحب جواهر در تمسّک به روایت مفصّل المهذّب ابنفهد حلّی .. ۱۳۶
- متن روایت مفصّل نقل شده در مهذّب ابنفهد و بحار مجلسی در تأیید نوروز . ۱۳۷
- اعجاب مؤلّف از اباطیل و خرافات مطرح شده در این روایت مجعول . ۱۵۷
- اشکال مهمّ روایت مفصّل مجعول، در سی روز دانستن روزهای ماه . ۱۵۸
- اشکال وارد بر ترجیح این روایت مجعول و غیر مشهور بر روایات صحیحۀ مخالف … ۱۵۹
- وجوب وصول فقیه و مجتهد به حاقّ ملاکات و مبانی شرع مبین .. ۱۶۰
- روایات وارده از أمیرالمؤمنین در عدم جواز پرداختن به علم نجوم . ۱۶۱
- سیرۀ ائمّه علیهم السّلام دعوت به سوی رضا و تسلیم در برابر اراده و مشیّت حضرت حق ۱۷۰
- عدم ترغیب و تشویق شرع مقدّس به فراگیری علوم غریبه . ۱۷۲
- نبودن این روایت در مصباح و مختصر آن، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر . ۱۷۲
- عدم توجّه به تناقضات آشکار این روایت، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر . ۱۷۳
- مصادف دانستن روز غدیر با نوروز، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر . ۱۷۵
- عدم انطباق جنگ نهروان با روز نوروز . ۱۷۶
- عدم انطباق نوروز با فرستادن رسول خدا أمیرالمؤمنین را به سوی جنّیان . ۱۷۶
- عدم انطباق نوروز با روز فرمان به عبودیّت و پذیرش الوهیّت حضرت حق .. ۱۷۸
- بررسی علل ورود بسیاری از فقها در زلاّت و اشتباهات … ۱۷۹
- عدم توجّه به سند روایت معلّی بن خنیس، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر . ۱۸۰
- ادّعای عدم قوّت معارضۀ روایات مخالف، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر . ۱۸۱
- نهی اکید امام علیه السّلام از اطلاق عید بر روز نوروز . ۱۸۲
- ناصواب بودن سخن کسانی که این عید را عید ملّی میدانند نه اسلامی .. ۱۸۲
- برگزاری نوروز یعنی احیای سنن و آداب جاهلیّت و آیین زرتشتی .. ۱۸۳
- تاریخ قمری معیار و اساس تقویم و تاریخ اسلامی .. ۱۸۴
- ناصواب بودن کلام علاّمه شعرانی رحمه الله علیه در استحباب برگزاری نوروز . ۱۸۵
- شواهد و قراین کثیره در وجوب التزام به تاریخ قمری .. ۱۸۸
- تأکید بلیغ مرحوم قاضی به مرحوم قوچانی در بیداری تا طلوع شمس در شب قدر . ۱۸۸
- اشراف باطنی اولیا در دخالت تاریخ قمری در تشکّل حوادث و مناسبات مذهبی .. ۱۸۹
- مراجعه به منجّمین برای تشخیص روز نوروز، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر . ۱۹۰
- تقیّه دانستن روایت مخالف نوروز، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر . ۱۹۱
- نتیجه و ماحصل اشکالات وارد بر روایت معلّی بن خنیس … ۱۹۱
- داستان اصحاب الرّس و سنّتها و آداب جاهلی ایشان . ۱۹۲
- پرستش اصحاب الرّس درخت صنوبری را به نام شاهدرخت … ۱۹۳
- جشن و سرور اصحاب الرّس در مقابل شاهدرخت … ۱۹۴
- کیفیّت به شهادت رساندن اصحاب الرّس پیغمبر زمان خویش را ۱۹۵
- نزول عذاب بر اصحاب الرّس به جهت شهید نمودن پیغمبر خود . ۱۹۶
- پیروی مردم ایران از اصحاب الرّس در برگزاری جشن نوروز . ۱۹۷
فصل چهارم:نقد و بررسی مؤیّدات و شواهد دیگر نوروز ۲۷۴ ـ ۱۹۹
- تمسّک به مسألۀ تسامح در ادلّۀ سنن و روایات «من بلغ» جهت اثبات نوروز، و ردّ آن ۲۰۱
- حکم به تسامح در ادلّۀ سنن با استناد به روایات «من بلغ»، و نقد آن . ۲۰۱
- انقیاد، همدرجۀ اطاعت است، همانطور که تجرّی همانند معصیت میباشد . ۲۰۲
- کلام مرحوم مامقانی در ممنوعیّتِ انتساب اخبار به ائمّه علیهم السّلام بدون طریق معتبر ۲۰۳
- تسامح در ادلّۀ سنن یعنی بیاعتبار کردن کلام معصوم علیه السّلام . ۲۰۴
- بیاصل و اساس بودن قاعدۀ تسامح در ادلّۀ سنن .. ۲۰۶
- مورد و جایگاه استدلال به روایات «من بلغ» ۲۰۶
- نقد استدلال به روایات «من بلغ» برای اثبات نوروز . ۲۰۷
- عدم وثاقت احادیث به صرف درج آنها در بحار الأنوار . ۲۰۷
- خبط و غلط فقها در استناد به روایت معلّیٰ برای تحصیل رضای خداوند . ۲۰۸
- استناد به تنقیح ملاک در کراهت و ناخرسندی خداوند از نوروز . ۲۰۹
- ترجیح جانب کراهت بر استحباب در مواقع تعارض …. ۲۰۹
- تمسّک به مسألۀ معاشرت و صلۀ رحم در تأیید نوروز، و ردّ آن ۲۱۰
- اهمّیت بسیار صلۀ رحم و حسن معاشرت، در تعالیم دینی .. ۲۱۰
- کثرت روایات وارده از حضرات معصومین دربارۀ ارتباط با خویشان و دوستان . ۲۱۲
- تأثیر اکید قضای حاجت مؤمن و ایجاد مسرّت در قلب او برای صعود به مراتب کمال . ۲۱۲
- توجّه به تمام جهات و مصالح، جهت حکم به حُسن و مقبولیّت یک امر نزد شارع . ۲۱۳
- انطباق با موازین دین، دلیل مقبولیّت معاشرتها و دید و بازدیدها ۲۱۴
- اشکال اساسی قائلین به جمع روایات موافق و مخالف نوروز . ۲۱۵
- توجیهات غلط برخی افراد سبب دور کردن مردم از دسترسی به مبانی و حقایق مکتب … ۲۱۶
- لزوم برقراری دید و بازدیدها و معاشرتها در مناسبتهای دینی .. ۲۱۶
- خطا بودن تجدید خاطرات و اسم و رسم افراد پس از گذشت سالها از فوت ایشان . ۲۱۷
- احیای واقعۀ غدیر و برگزاری جشن و سرور در ایّام غدیریّه . ۲۱۸
- ضرورت برپایی مراسم جشن عید فطر و قربان، جهت ایجاد اتّحاد و ائتلاف فرق اسلامی .. ۲۱۸
- درک ناچیز جوانان از حقیقت ولایت و محوریّت آن . ۲۱۹
- دستهای پنهان و آشکار در احیای سنن خرافۀ جاهلی .. ۲۱۹
- اختصاص اربعین در فرهنگ شیعه به أباعبدالله علیه السّلام . ۲۲۰
- وجوب ترویج و توجّه به سنن و آداب اسلامی در قبال آیین و سنن جاهلی .. ۲۲۱
- توحید، یگانه محور نظام ادیان الهی در افعال و اعتقادات انسانی .. ۲۲۱
- عدم دخالت میل و خواست افراد در مسألۀ هدایت و شریعت … ۲۲۲
- هیچ فخری برای عرب بر عجم نیست مگر به معیار و میزان تقوا ۲۲۳
- مطرود بودن قومیّت و ملّیّت در قبال محوریّت و مرکزیّت توحید . ۲۲۳
- زوال روح عبودیّت و بندگی در برخی مساجد و مشاهد کهن .. ۲۲۴
- علّت تشویق و ترغیب به زیارت قبور اولیای الهی .. ۲۲۵
- محل تردّد توریست و کسب درآمد شدن قبور اولیای الهی .. ۲۲۶
- متفاوت بودن میزان درک و معرفت افراد نسبت به ولایت و امامت … ۲۲۶
- وجوب بازگشت مساجد و مراقد اولیای الهی به حال و هوای توحیدی .. ۲۲۷
- وظیفه و تکلیف علمای راستین در احیای مساجد و قبور اولیا ۲۲۸
- اشکالات وارد بر فردوسی در تدوین شاهنامه . ۲۲۸
- پشیمانی فردوسی از تدوین و تألیف شاهنامه . ۲۲۹
- عصر غزنویان عصر شکوفایی علمی و نهضت ترقّیات … ۲۲۹
- علل تدوین کتب محوری و مهمّ دانشمندان به زبان عربی .. ۲۲۹
- تمایل و اشتیاق بشر برای فراگیری و استعمال الفاظ و لغت آیین الهی .. ۲۳۰
- مرهون بودن ترقّیات نوابغ علمی و مشاهیر و بزرگان ایران به آموزههای معرفتی مکتب اسلام ۲۳۱
- دواعی و انگیزههای مشاهیر شعر ایرانی در سرودن اشعار عربی .. ۲۳۲
- تدوین کتب توسّط بوعلی و ابوریحان به زبان عربی علیٰرغم ایرانی بودن ایشان . ۲۳۳
- غنا و قوّت و توانایی بالای زبان عربی در تأدیۀ مراد و رساندن مفاهیم . ۲۳۴
- جهانشمولی مکتب اسلام و خاتمیّت رسالت پیامبر اکرم . ۲۳۴
- مخالفتهای زیاد با ترویج و ورود زبان عربی در فرهنگ و لغت فارسی .. ۲۳۵
- تصریح فردوسی به گزینش مذهب شیعه و تشیّع خویش … ۲۳۶
- احترام و اعزاز فردوسی در تمایل او به اهل بیت علیهم السّلام . ۲۳۸
- احیای زبان فارسی، علّت تدوین شاهنامه توسط فردوسی .. ۲۳۹
- اشتباه فردوسی در تشخیص ملاک مباهات و فخرفروشی ملل .. ۲۳۹
- تسخیر قلب و فکر ایرانیان با تدوین مثنوی معنوی .. ۲۴۰
- تأسّف فردوسی بر عمر بر باد رفته خویش پس از تدوین شاهنامه . ۲۴۰
- طرح مبانی ناسیونالیستی و پیریزی فرهنگ پان ایرانیسم توسّط فردوسی .. ۲۴۲
- مبارزۀ اکید و شدید رژیم طاغوت با زبان عربی .. ۲۴۲
- دفاع از وطنیّت و رجوع به فرهنگ قهقرایی توسّط برخی از کوتهنظران دوآتشه . ۲۴۲
- مبارزۀ أکید و شدید مرحوم علاّمه طهرانی با عربیزدایی .. ۲۴۴
- استناد صدرالمتألّهین به کلام فردوسی در باب وحدت شخصیّۀ وجود . ۲۴۴
- سوء استفادۀ دولتمردان، از بزرگان و علمای اهل اطّلاع . ۲۴۵
- دیدگاه مولانا در مقام فرق بین شاهنامه و قرآن . ۲۴۵
- ناپسندی صلۀ رحم و اهدای هدایا در فضای پیروی از سنن باستان و آیین کهن .. ۲۴۶
- اشکال وارد بر دستجات سینهزنی و سخنرانیها و پخش اذان از بلندگوها ۲۴۶
- استمرار بخشیدن به آیین مجوس، علّت اصلی نهی از برگزاری مراسم نوروز . ۲۴۷
- مدح برخی سنن غیر مخالف با مبانی شریعت و ملاکات دینی .. ۲۴۸
- عدم جواز برگزاری اعیاد ملّی و عزاهای عمومی در صورت تقارن با اعیاد و وفیات اسلامی ۲۴۸
- وجوب إحیای سنن حسنه و پرهیز از سنن سیّئه . ۲۵۰
- روزه گرفتن بنیامیّه در روز عاشورا ۲۵۰
- تبدّل موضوع و تغییر جهت روزه در روز عاشورا ۲۵۱
- بقا و استمرار حرمت پوشیدن کراوات تا این زمان . ۲۵۱
- حرمت تشبّه به کفّار در لباس و طعام . ۲۵۲
- حرمت قرار دادن دستها بر روی هم در نماز . ۲۵۲
- علّت مخالفت علمای راستین با به دست گرفتن چنگال . ۲۵۳
- مقابلۀ برخی از علما و بزرگان در زمان گذشته با استفاده از بلندگو . ۲۵۴
- خلاف سنّت پیامبر بودن استفاده از تریبون در مساجد و حسینیّهها ۲۵۶
- تأسّف از احیای آیین گذشتگان و جشن و پایکوبی برای آن بهجای عید غدیر . ۲۵۶
- معنای عید در لغت و در اصطلاح مردم و ملل و نحل .. ۲۵۷
- عید گرفتن سیّد ابن طاووس (ره) روز بلوغ فرزندش را ۲۵۹
- جایگاه و منزلت عید فطر و قربان در دین مقدّس اسلام . ۲۶۰
- تطهیر و نماز جمعه و استماع خطبهها، علّت عید شدن روز جمعه . ۲۶۲
- عید غدیر، روز عبودیّت و تسلیم در برابر حق .. ۲۶۳
- عید غدیر پاسخ دادن به ندای حضرت قدّوس و پذیرش کلام رسول خدا در حصر ولایت … ۲۶۳
- تشبیه بلند نمودن رسول خدا أمیرالمؤمنین را روی دست، به نشان دادن زلیخا یوسف را به زنان ۲۶۴
- زنده نگاه داشتن عید غدیر توسّط أئمّۀ اطهار و شیعیان ایشان . ۲۶۶
- عید غدیر، در نزد سایر مسلمین از عامّه . ۲۶۷
- تهنیت گفتن شیخین و زنان رسول خدا به أمیرالمؤمنین در روز غدیر . ۲۶۹
- لزوم جایگزینی عید غدیر بهجای روز تاجگذاری و به سلطنت رسیدن شاهان . ۲۷۰
- مصافحه و بیعت مردم با أمیرالمؤمنین علیه السّلام در روز غدیر . ۲۷۱
- نپذیرفتن أمیرالمؤمنین هدایای روز نوروز را، دلیل بر بطلان آن . ۲۷۲
- اعتراض أمیرالمؤمنین به علّت پذیرش هدایای نوروز، دلیل واضح بر بطلان آن . ۲۷۳
خاتمه: تاریخ نوروز و نگرش اسلام به آن ۲۸۴ ـ ۲۷۵
- نکتۀ اوّل: تاریخچۀ نوروز و کیفیّت پدید آمدن آن . ۲۷۷
- کلام ابوریحان در کیفیّت پدیدآمدن نوروز . ۲۷۷
- کلام آقا رضی قزوینی در کیفیّت پیدایش نوروز . ۲۷۸
- اختلاف در ابتدای سال در زمانهای گذشته . ۲۷۹
- نکتۀ دوم: کیفیّت نگرش اسلام به روز نوروز . ۲۸۰
- اسم نبردن شیخ مفید در مقنعه و شیخ طوسی در تهذیب از نوروز و مستحبّات آن . ۲۸۱
- عدم التفات متأخّرین بر جعل و دَسّ و خیانت جاعل در مصباح شیخ .. ۲۸۲
- مخدوش بودن سند و دلالت روایت معلّی بن خنیس … ۲۸۲
- اشکالات وارد بر مقالههای مثبت و نافی نوروز . ۲۸۳