جلسه ۳۳ شرح حدیث عنوان بصری
تاریخ: ۱۶ محرم ۴۲۱۱
موضوع: طلب علم و بکارگیری آن
عبارت: فان أردت العلم فاطلب اولّا فی نفسک حقیقه العبودیه و اطلب العلم باستعماله و استفهم الله یفهمک
فهرست:
- امروزه آنچه در میان افراد و جوامع مشاهده میشود بکارگیری و بهرهبرداری از علوم در غیر از جایگاه مناسب آنها میباشد
- با وجود اینکه ائمه علیهم السلام بر زوایا و دقایق همه علوم ظاهری احاطه و اشراف داشتهاند چرا آنها را به طور کامل به مردم تعلیم ندادند؟
- توضیحی راجع به کیفیت اشراف و احاطه حقیقت مقام ولایت امام علیه السلام
- ذکر حکایتی در ارتباط با فردی که از اولیاء الهی تقاضای دانستن اسم اعظم پروردگار را میکرد
- سیره و منش مرحوم علاّمه طهرانی و اولیاء الهی بر عمل بر طبق ظواهر و عدم تغییر اراده و مشیت پروردگار در جریان عادی امور میباشد
- توضیحی راجع به فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام: انَّ هاهنا لعلماً جمّاً لو اصبتُ له حملًا… اصیب لَقِناً غیر مأمون علیه مستعملًا آله الدین للدنیا…
- برخی افراد با آموختن و فراگیری علم دچار آفت علمزدگی میشوند
- یکی از بزرگترین آفتهای سلوک که اغلب افراد به آن مبتلا هستند دلخوش کردن نسبت به قرار گرفتن در راه و مسیر الهی و شانه خالی کردن از بار مسئولیتها و ظایف میباشد
- آفت روزمرگی در راه سیر و سلوک الهی ناشی از دو عامل اساسی در انسان میباشد
- عدم تعلّق اولیاء الهی به دنیا و اعتبارات آن نشان از تکامل عقلی ایشان و تعلق سایر افراد حاکی از نقصان و غلبه احساسات بر عقل ایشان میباشد
- توضیحی راجع به خطبه امیرالمؤمنین علیه السلام مبنی بر نحوه علمکرد و مواجهه واقعبینانه افراد در ارتباط با حقایق حتمیه عالم هستی
- در مکتب الهی مراقبه به چه معنا میباشد
- ذکر حکایتی آموزنده از عملکرد مرحوم قاضی رضوان الله علیه در ارتباط با شخص محتاجی
- تفسیر آیه ۹۰ سوره مبارکه یونس: وجاوزنا ببنی اسرائیل البحر…
- هر یک از افراد در وجود خویش فرعونها دارند که در موقعیتهای مناسب آن به جلوهگری و خودنمایی میپردازد.
- با وجود مقام رحمت و لطف پروردگار چگونه خداوند تبارک و تعالی به تقاضا و درخواست کفّار و مشرکین در رجوع به دنیا و جبران مافات پاسخ نمیگوید.
- خداوند تبارک وتعالی افرادی را که در دنیا مؤمن بوده و برخی اعمال آنها آمیخته با گناهان میباشد در عالم برزخ مورد تربیت و رشد خود قرار داده کاستیها و نقائص وجودی ایشان را جبران میکند
- انس بن مالک در اثر انکار آنچه از ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام در قضیه طیر مشاهده کرده بود دچار پیسی و مرض شد.
- تفسیر آیات ۲۹ و ۳۰ سوره مبارکه انعام: وَ قالُوا إِنْ هِی إِلَّا حَیاتُنَا الدُّنْیا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثینَ
- ذکر قضیهای از مرحوم سید حسن مسقطی مبنی بر حقانیت راه عرفان و لقای پروردگار
- ظلم و هجمه شدید مخالفین مکتب عرفان و لقاء الهی نسبت به مرحوم قاضی و اولیاء الهی
- کیفیت آشنایی مرحوم آیه الله خوئی با مرحوم قاضی رضوان الله علیه و مطالبی را که مرحوم قاضی به ایشان میفرمایند
- جایگاه و شخصیت علمی مرحوم علاّمه طهرانی در نزد مرحوم آیه الله خویی و علماء نجف اشرف
- پاسخ قاطع مرحوم علاّمه طهرانی به مرحوم آیه الله خوئی در پی مخالفت ایشان با مسیر عرفان و سیر و سلوک الهی
- مرحوم علاّمه طهرانی میفرمودند: بزودی انشاءالله حوزهای در نجف تأسیس خواهد شد که مورد رضایت امیرالمؤمنین علیه السلام خواهد بود.