سيزدهم: حديث ثقلين به روايت زيدبن أرقم:
مضامين روايات و اسناد روايات وارده از طريق زيدبن ارقم از همه طرق آن زيادتر است؛ و همچنين علمائى از عامّه كه حديث وى را روايت كردهاند بيشترند. اينك ما در اينجا به برخى از روايات وارده از او كه علماى عامّه در كتب خود آوردهاند مىپردازيم:
سمهودى در «جواهر الْعِقدَين فى فضل الشّرفين: شرفِ العلم الجَلِىّ و النّسَبِ الْعَلِىّ» [441] گويد: طبرانى در «اوسط» و ابُويَعْلى و غيرهما با سند خوب، و حافظ ابومحمّد عبدالعزيز در «معالم العترة النّبويّة»، و در «صحيح» مسلم و غيره از زيدبن ارقم روايت است كه رسول خداصلى الله عليه وآله در كنار آبى كه ميان مكّه و مدينه بود و به خم ناميده مىشد، براى خطبه برخاست و حمد و ثناى خداوند را بجاى آورد و مردم را به مواعظ و يادآوريهاى خود متمتّع ساخت و سپس فرمود:
65ـ ألَا يَا أيّهَا النّاسُ! إنّمَا أنَا بَشَرٌ يُوشِكُ أنْ يَأتِىَ رَسُولُ رَبّى فَاُجِيبَ، وَ إنّى تَارِكٌ
ص 267
فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ، أوّلُهُمَا كِتَابُاللهِ فِيهِ الْهُدَى وَ النّورُ، فَخُذُوا بِكِتَابِ اللهِ وَ اسْتَمْسِكُوا بِهِ ـ فَحَثّ عَلَى كِتَابِ اللهِ وَ رَغّبَ فِيهِ. ثُمّ قَالَ: ـ وَ أهْلُ بَيْتِى! اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِ بَيْتِى، اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِ بَيْتى، اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِ بَيْتِى ! [442]
«آگاه باشيد اى مردم كه من فقط بشرى مثل شما هستم، و نزديك است فرستاده پروردگارم بيايد و من دعوت وى را اجابت نمايم، و من در ميان شما دو چيز ارزشمند و نفيس را مىگذارم، اوّل آن دو چيز كتاب خداست كه در آن هدايت و نور است، پس كتاب خدا را بگيريد و بدان استمساك نمائيد! ـ در اين حال پيغمبر مردم را بر كتاب خدا تشويق و ترغيب نمود و سپس فرمود: ـ و اهل بيت من! من خدا را به ياد شما مىآورم درباره أهل بيتم! من خدا را به ياد شما مىآورم درباره أهل بيتم! من خدا را به ياد شما مىآورم درباره أهل بيتم!»
دوم حديثى كه مسلم در «صحيح» خود آورده است همان متن اوّل است به اضافه تخريجى كه جرير از ابوحيّان از زيدبن ارقم نموده، و در آن زياد نموده است كه:
66ـ كِتَابُ اللهِ فِيهِ الْهُدَى وَ النّورُ، مَنِ اسْتَمْسَكَ بِهِ وَ أخَذَ بِهِ كَانَ عَلَى الْهُدَى، وَ مَنْ أخْطَأهُ ضَلّ. [443] ، [444]
ص 268
سوم حديثى كه مسلم آورده است با سند دگرى از ابن مسروق از يزيدبن حيّان از زيدبن ارقم؛ كه ابن مسروق گفت: من و يزيدبن حيّان بر زيد وارد شديم، و يزيد به او گفت: تو به خير بسيارى رسيدهاى؛ با رسول خداصلى الله عليه وآله مصاحبت نمودى و در پشت سر او نماز خواندى ! در اينجا حديث را به مانند حديث ابوحيّان مىآورد مگر آنكه گفتار رسول خداصلى الله عليه وآله را بدينگونه روايت مىكند:
67ـ ألَا وَ إنّى تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ: أحَدُهُمَا كِتَابُ اللهِ هُوَ حَبْلُ اللهِ، مَنِاتّبَعَهُ كَانَ عَلَى الْهُدَى، وَ مَنْ تَرَكَهُ كَانَ عَلَى ضَلَالَةٍ . [445] و در اين روايت است كه ما به زيد گفتيم: مراد از اهل بيت او زنهاى او مىباشند؟!
زيد گفت: نه قسم به خدا! زن روزگارى با شوهر خود است پس از آن، او را طلاق مىدهد و به سوى پدرش و خويشاوندانش برمىگردد. مراد از اهلبيت رسول خدا، اصل او و عَصَبه او هستند كه پس از پيغمبر صدقه بر ايشان حرام شده است. [446]
ابن مغازلى در «مناقب» خود با سند متّصلش يك روايت با عبارت: إنّى تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ : كِتَابَاللهِ وَ عِتْرَتِى أهْلَبَيْتِى، وَ إنّهُمَا لَنْيَفْتَرِقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ [447]آورده است، كه حاكم در «مستدرك» [448] و حافظ ترمذى در «جامع» [449] و ايضاً حاكم در
ص 269
«مستدرك» [450] و طبرانى در «معجم كبير»[451] خود آوردهاند.
و روايت ديگرى با سند متّصلش آورده است كه از جهت عبارت بعينها مثل روايت اوّل از «صحيح» مسلم مىباشد كه ما به شماره 65 ذكر نموديم. [452]
و اين روايت را حافظ دارمى در «سنن» خود [453] كتاب فضائل القرآن، و احمدبن حنبل در «مُسند» خود [454]با ذكر نصّ حديث و در جاى ديگر [455] با اعتراف به مسلّميّت و ثبوت آن، و حافظ بيهقى [456]همگى با عين سند و عبارت از ابوحيّان تيمى روايت كردهاند. ابن مغازلى روايت ديگرى دارد كه ما به شماره 80 خواهيم آورد.
ملاّ على متّقى در «كنزالعمّال» چهار روايت از زيدبن ارقم ذكر مىكند:
أوّل همان مضمونى است كه ما به شماره 43، از روايات مرويّه از زيدبن ثابت آورديم، او نيز از «مسند» احمدبن حنبل و طبرانى در «معجم كبير» و «سُنَن» سعيدبن منصور از زيدبن ثابت، و از طبرانى در «معجمكبير» از زيدبن ارقم روايت مىكند. [457]
دوم از «مستدرك» حاكم از زيدبن ارقم روايت مىكند كه رسول خدا فرمود:
68ـ أيّهَا النّاسُ! اِنّى تَارِكٌ فِيكُمْ أمْرَيْنِ لَنْتَضِلّوا إنِ اتّبَعْتُمُوهُمَا : كِتَابَاللهِ وَأهْلَبَيْتِى عِتْرَتِى [458] . تَعْلَمُونَ أنّى أوْلَى بِالْمُؤمِنينَ مِنْ أنْفُسِهِمْ! مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِىّ
ص 270
مَوْلَاهُ. [459]
«اى مردم من در ميان شما دو امر را باقى مىگذارم كه اگر از آن دو پيروى كنيد گمراه نمىشويد : كتاب خدا و اهلبيت من كه عترت من مىباشند. شما مىدانيد كه ولايت من به مؤمنين از ولايت خودشان به خودشان شديدتر و اكيدتر است! هر كس كه من مولاى او هستم، پس على مولاى اوست.»
سوم روايتى است كه از طبرانى در «معجم كبير» و از «مستدرك» حاكم از ابوطفيل از زيدبن ارقم آورده است كه:
69ـ كَأنّى قَدْ دُعِيتُ فَأجَبْتُ! إنّى تَارِكٌ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ، أحَدُهُمَا أكْبَرُ مِنَ الآخَرِ: كِتَابَاللهِ وَ عِتْرَتِى أهْلَبَيْتِى. فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونّى فِيهِمَا؟! فَإنّهُمَا لَنْيَتَفَرّقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ . إنّ اللهَ مَوْلَاىَ و أنَا وَلِىّ كُلّ مُؤمِنٍ، مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِىّ مَوْلَاهُ . اَللّهُمّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ. [460]
چهارم روايتى است كه از طبرانى در «معجم كبير» از ابوطفيل [461] از زيدبن ارقم
ص 271
روايت مىكند؛ آنگاه خطبه رسولالله را در غدير خمّ و شهادت طلبيدن آن حضرت را از مؤمنين بيان مىكند، تا مىرسد به اينجا كه رسول خدا مىفرمايد:
ألَا هَلْ تَسْمَعُونَ؟! فَإنّى فَرَطُكُمْ عَلَىالْحَوْضِ وَ أنْتُمْ وَارِدُونَ عَلَىّ الْحَوْضَ، وَ إنّ عَرْضَهُ أبْعَدُ مَا بَيْنَ صَنْعَاءَ وَ بُصْرَى، فِيهِ أقْدَاحٌ عَدَدَ النّجُومِ مِنْ فِضّةٍ. فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونّى فِى الثّقَلَيْنِ؟!
قَالُوا: وَ مَا الثّقَلانِ يَا رَسُولَ اللهِ؟!
قَالَ: كِتَابُ اللهِ ـ طَرَفُهُ بِيَدِاللهِ وَ طَرَفُهُ بِأيْدِيكُمْ، فَاسْتَمْسِكُوا بِهِ وَ لَاتَضِلّوا ـ وَ الْآخَرُ عِتْرَتِى. و إنّ اللّطِيفَ الْخَبِيرَ نَبّأنِى أنّهُمَا لَنْيَتَفَرّقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ. فَسَألْتُ ذَلِكَ لَهُمَا رَبّى. فَلَاتَقَدّمُوهُمَا فَتَهْلِكُوا، وَ لَا تُقْصِرُوا عَنْهُمَا فَتَهْلِكُوا، وَ لَاتَعَلّمُوهُمْ فَإنّهُمْ أعْلَمُ مِنْكُمْ. [462]
مَنَ كُنْتُ أوْلَى بِهِ مِنْ نَفْسِهِ فَعَلِىّ وَلِيّهُ. اللّهُمّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ. [463]
حاكم نيشابورى در «مستدرك» پس از بيان حديث زيدبن ارقم همان طور كه در شماره 69 از «كنزالعمّال» بيان كرديم، بعد از قول رسولالله (وَ أنَا وَلِىّ كُلّ مُؤمِنٍ) مىگويد: در اين حال دست على را گرفت و گفت: مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهَذَا مَوْلَاهُ (فَهَذَا وَلِيّهُ) اللّهُمّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ. [464]
ص 272
و نيز حاكم در پايان روايتى كه به شماره 68 از «كنزالعمّال» آورديم بدين عبارت آورده است: ثّمَ قَال: أتَعْلَمُونَ أنّى أوْلَى بِالْمُؤمِنِينَ مِنْ أنْفُسِهِمْ؟! ـثَلَاثَ مَرّاتٍـ قَالُوا: نَعَمْ، فَقَالَ رَسُولُ اللهِصلى الله عليه وآله: مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فعَلِىّ مَوْلَاهُ. [465]
و ذهبى نيز در «تلخيص المستدرك» اين دو روايت را تخريج كرده و در ذيل صفحه مطبوع به طبع رسيده است.
خوارزمى: مُوَفّقُ بن احمد اخطَب خوارزم، با سند متّصل خود از زيدبن ارقم روايت كرده است كه: چون رسول خداصلى الله عليه وآله در مراجعت از حجّةالوداع در غدير خم نزول كردند و امر كردند تا زير درختهاى آنجا را پاكيزه و جارو نمايند فرمودند:
70ـ كَأنّى قَدْ دُعِيتُ فَأجَبْتُ؛ إنّى تَرَكْتُ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ، أحَدُهُمَا أكْبَرُ مِنَ الآخَرِ: كِتَابَاللهِ وَ عِتْرَتِى أهْلَبَيْتِى. فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونّى فِيهِمَا؟! فَإنّهُمَا لَنْيَتَفَرّقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ .
ثُمّ قَالَ: إنّ اللّهَ عَزّوَجَلّ مَوْلَاىَ و أنَا وَلِىّ كُلّ مُؤمِنٍ [466]وَ مُؤمِنَةٍ. ثُمّ اَخَذَ بِيَدِ عَلِىّ فَقَالَ: مَنْ كُنْتُ وَلِيّهُ فَهَذَا وَلِيّهُ . اللّهُمّ وَالِ مَنْ والَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ.
ابوطُفَيْل كه راوى روايت از زيدبن ارقم است مىگويد: من به او گفتم: تو عين اين گفتار را از رسول خدا شنيدى؟! گفت: آرى و هيچ كس در زير آن درختان عظيم نبود مگر آنكه با چشمش ديد و با گوشش شنيد. [467]
ص 273
أبُونُعَيْم اصفهانى در كتاب «مَنْقبة المُطهّرين» بنابر نقل علاّمه آيةالله ميرحامد حسين هندى از منقولِ آن كتاب سه روايت ذكر نموده است. اوّل از ابوسعيد و زيدبن ارقم كه رسول خدا فرمود:
71ـ إنّى تَارِكٌ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ، أحَدُهُمَا أثْقَلُ مِنَ الآخَرِ: كِتَابَاللهِ ـ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السّمَاءِ إلَى الأرْضِ ـ وَ عِتْرَتِى أهْلَبَيْتِى، فَإنّهُمَا لَنْيَفْتَرِقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ. فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونّى فِيهِمَا؟! [468]
دوم از زيدبن ارقم كه مىگويد: پس از حجّ با رسول خدا به جُحْفه مراجعت كرديم و آن حضرت در غدير خمّ نماز ظهر را انجام داد و پس از آن به خطبه برخاست و گفت:
72ـ يَا أيّهَا النّاسُ! هَلْ تَسْمَعُونَ؟! اِنّى رَسُولُ اللهِ إلَيْكُمْ، إنّى اُوشِكُ أنْ اُدعَى، إنّى مَسْئُولٌ وَ إنّكُمْ مَسْئُولُونَ، إنّى مَسْئُولٌ هَلْ بَلّغْتُكُمْ؟ وَ أنْتُمْ مَسْئُولُونَ هَلْ بُلّغْتُمْ؟! فَمَاذَا أنتُمْ قَائِلُونَ؟!
قَالَ: قُلْنَا: يَا رَسُولَاللهِ بَلّغْتَ وَ جَهَدْتَ. قَالَ: اللّهُمّ اشْهَدْ وَ اَنَا مِنَ الشّاهِدينَ. اَلَا هَلْ تَسْمَعُونَ؟ إنّى رَسُولُ اللهِ إلَيْكُمْ، مُخَلّفٌ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ، فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونّى فِيهِمَا؟! قَالَ: قُلْنَا: يَا رَسُولَ اللهِ وَ مَا الثّقَلانِ؟!
قَالَ: الثّقَلُ الأكْبَرُ كِتَابُ اللهِ، سَبَبٌ طَرَفُهُ بِيَداللهِ وَ طَرَفُهُ بِأيْدِيكُمْ فَتَمَسّكُوا بِهِ لَنْتَهْلِكُوا وَ تَضِلّوا، وَ الآخَرُ عِتْرَتِى، فَإنّهُمَا لَنْ يَتَفَرّقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ. [469]
سوم نيز از زيدبن ارقم آورده است كه رسول خدا روزى در بين مكّه ومدينه در جائى كه آب بود و به آن خمّ مىگفتند توقّف نمود و در ميان ما به خطبه قيام فرمود، و پس از حمد و ثناى خداوندى و پند و اندرز به ما فرمود:
73ـ أمّا بَعْدُ، ألَا يَا أيّهَا النّاسُ! إنّمَا أنَا بَشَرٌ يُوشِكُ أنْ يَأتِيَنِى رَسُولُ رَبّى عَزّوَجَلّ
ص 274
فَاُجِيبَ. وَ إنّى تارِكٌ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ، أوّلُهُمَا كِتَابُ اللهِ فِيهِ الْهُدَى وَ النّورُ. فَخُذُوابِكِتَابِ اللهِ فَاسْتَمْسِكُوا بِهِ!
فَحَثّ عَلَى كِتَابِ اللهِ وَ رَغّبَ فِيهِ وَ قَالَ (ثُمّ قَالَ: و ظ) أهْلُبَيْتِى، اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِبَيْتِى! اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِ بَيْتِى!
حُصَيْن كه يكى از حاضران و پرسش كنندگان است به او مىگويد: اى زيد، اهل بيت رسولخدا چه كسانى هستند؟ آيا زنان او أهل بيت او نيستند؟ زيد مىگويد: زنان او از اهل بيت اويند وليكن اهل بيت او كسى است كه پس از وى صدقه بر او حرام است. حصين مىگويد: گفتم: كيانند ايشان؟ زيد گفت: آل على و آل جعفر و آل عقيل و آل عبّاس. [470]
تفسيرى كه از اهل بيت نموده است گفتار خود زيد است، و به دلائل عديدهاى تفسيرى باطل است و بعضى از علماء عامّه هم بر اين تفسير اشكال نمودهاند، و ما انشاءالله تعالى در اين موضوع بحث خواهيم نمود. [471]
بايد دانست كه روايت اخيرى را كه ما از منقول ابُونُعَيم از منقول صاحب «عبقات» آورديم و به شماره 73 موسوم گشت، بسيارى از علماى عامّه از جمله زَرَنْدى در «نظم دُرَرالسّمْطَيْن»، [472] و بيهقى در «سنن»، [473] و ابن حَجَر هيتمى در «الصواعق المحرقة» [474] و علاّمه شيخ رضىالدين صغانى در كتاب «مشارق الانوار النبويّة من صحاح الأخبار المصطفويّة» آوردهاند با اين تفاوت كه عبارت اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِبَيْتِى را سه بار ذكر نمودهاند.
ص 275
زَرندى در «نظم دُرَرالسّمطين» علاوه بر اين روايت، و علاوه بر روايتى كه ما در شماره 59 از ابوسعيد خُدْرى آورديم، و در اينجا به جهت عدم تكرار مضمون آن به روايت زيدبن ارقم صرف نظر شد، روايت ديگرى از زيدبن ارقم از رسول خداصلى الله عليه وآله در روز حجّة الوداع بدين مضمون نقل مىكند كه:
74ـ إنّى فَرَطُكُمْ عَلَى الْحَوْضِ وَ أنْتُمْ تَبَعِى، وَ إنّكُمْ تُوشِكُونَ أنْ تَرِدُوا عَلَىّ الْحَوْضَ فَأسْألَكُمْ عَنْ ثَقَلِى كَيْفَ خَلَفْتُمُونّى فِيهِمَا؟ ! در اين حال مردى از مهاجرين برخاست و گفت: مراد از دو چيز نفيس چيست؟ قَالَ: الأكْبَرُ مِنْهُمَا كِتَابُ اللهِ سَبَبٌ طَرَفُهُ بِيَداللهِ وَ سَبَبٌ طَرَفُهُ بِأيْدِيكُمْ فَتَمَسّكُوا بِهِ؛ وَ الأصْغَرُ عِتْرَتِى.
فَمَنِ اسْتَقْبَلَ قِبْلَتِى وَ أجَابَ دَعْوَتِى فَلْيَسْتَوْصِ لَهُمْ خَيْراً ـ أوْ كَمَا قَالَ رَسُولُ اللهِصلى الله عليه وآله ـ فَلَا تَقْتُلُوهُمْ، وَ لَاتَقْهَرُوهُمْ وَ لَاتُقْصِرُوا عَنْهُمْ، وَ إنّى سَألْتُ لَهُمُ اللّطِيفَ الْخَبِيرَ، فَأعْطَانِى أنْ يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ كَهَاتَيْنِ ـ وَ أشَارَ بِالْمُسَبّحَتَيْنِ ـ؛ نَاصِرُهُمَا لِى نَاصِرٌ، وَ خَاذِلُهُمَا لِى خَاذِلٌ، وَ وَلِيّهُمَا لِى وَلِىّ، وَ عَدُوّهُمَا لِى عَدُوّ. [475]
رسول خداصلى الله عليه وآله بعد از فقرهاى كه توصيه به كتاب به عترت است مىفرمايد : «پس كسى كه رو به قبلهاى نماز مىگزارد كه من نماز مىگزارم، و دعوتى را كه من نمودم اجابت مىنمايد پس حتماً بايد نسبت به عترت من بر اساس توصيه من اراده خير و عمل خير داشته باشد ـ يا همان طور كه رسول خدا فرمودـ نبايد ايشان را
ص 276
بكشيد، و نبايد مورد قهر و خشونت خود قرار دهيد، و تا توان داريد نبايد درباره آنها كوتاهى كنيد، و من براى آنها از خداوند لطيف خواستهام و خواهش مرا عطا فرموده است كه در حوض كوثر بر من مانند اين دو انگشت وارد شوندـ و رسول خدا اشاره به دو انگشت مُسَبّحه خود (سبّابه) نمودـ؛ كسى كه آنها را نصرت كند ناصر من است، و كسى كه آنها را خذلان نمايد خاذل من است، و ولىّ آنها ولىّ من است، و عدوىِ آنها عدوى من است.»
بدخشانى در كتاب «مِفْتَاحُ النّجا» گويد: طبرانى در «معجم كبير» خود از زيدبن ارقم آورده است كه:
75ـ قالَ رَسُولُ اللهِصلى الله عليه وآله: إنّى لَكُمْ فَرَطٌ، و إنّكُمْ وَارِدُونَ عَلَىّ الْحَوْضَ ـ عَرْضُهُ مَا بَيْنَ صَنْعَاءَ إلَى بُصْرَى، فِيهِ عَدَدَ الْكَواكِبِ مِنْ قِدْحَانِ الذّهَبِ وَ الْفِضّةِـ فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونّى فِى الثّقَلَيْنِ؟ !
قِيلَ: وَ مَا الثّقَلَانِ يَا رَسُولَ اللهِ؟!
قَال: الأكْبَرُ كِتَابُ اللهِ سَبَبٌ طَرَفُهُ بِيَد اللهِ وَ طَرَفُهُ بِأيْدِيكُمْ، فَتَمَسّكُوا بِهِ لَنْ تَزِلّوا وَ لَاتَضِلّوا؛ وَ الأصْغَرُ عِتْرَتِى، وَ إنّهُمَا لَنْيَتَفَرّقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ. وَ سَألْتُ لَهُمَا ذَلِكَ رَبّى . فَلَاتَقَدّمُوهُمَا فَتَهْلِكُوا، وَ لَا تُعَلّمُوهُمْ فَإنّهُمْ أعْلَمُ مِنْكُمْ . [476]
حَمّوئى در «فرائد السّمْطَيْن» با سند متّصل خود روايتى نقل مىكند از يزيدبن حيّان كه گفت ما بر زيدبن ارقم وارد شديم و براى ما گفت: رسول خداصلى الله عليه وآله براى ما خطبه خواند و چنين گفت:
76ـ إنّى تَارِكٌ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ: أحَدُهُمَا كتَابُ اللهِ عَزّوَجَلّ، مَنْ تَبِعَهُ كَانَ عَلَى الْهُدَى، وَ مَنْ تَرَكَهُ كَانَ عَلىَ ضَلَالَةٍ. ثُمّ أهْلُ بَيْتِى . اُذُكِرّكُمُاللهَ فِى أهْلِ بَيْتِى، سه بار گفت. [477]
ابن مغازلى در كتاب «فضائل القرآن» حديث ديگرى از زيد بن ارقم نقل مىكند
ص 277
كه رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود:
77ـ إنّى تَارِكٌ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ: كِتَابَاللهِ وَ عِتْرَتِى أهْلَبَيْتِى وَ قَرَابَتى ـالحديث. [478]
از طبرانى در «معجم كبير» وى روايتى درباره ثقلين به روايت حذيفة بن اُسَيْد غِفارى يا زيد بن ارقم تخريج شده است كه ما به جهت اهميّت و كثرت عنايت علماى عامّه به آن در اينجا به روايت علاّمه آية الله ميرحامد حسين هندى ـ اعلى الله مقامه الشريفـ مىآوريم . او مىفرمايد: علاّمه سخاوى در «استجلاب ارتقاء الغرف» گفته: [اما حديث حُذَيفة بن اُسَيْد الغفارى، آن را طبرانى در «معجم كبير» خود از طريق سلمة بن كهيل از ابوطفيل از ابوسعيد از زيد بن ارقم ـرضىالله عنهماـ روايت كردهاند كه او گفت:
78ـ لَمَا صَدَرَ رَسُولُاللهِصلى الله عليه وآله مِنْ حِجّةِ الْوَدَاعِ نَهَى أصْحَابَهُ عَنْ شَجَرَاتٍ بِالْبَطْحَاءِ مُتَقارِبَاتٍ أنْ يَنْزِلُوا تَحْتَهُنّ، ثُمّ بَعَثَ إلَيْهِنّ، فَقُمّ مَا تَحْتَهُنّ مِنَ الشّوْكِ، وَ عَمَدَ إلَيْهِنّ فَصَلّى تَحْتَهُنّ . ثُمّ قَامَ فَقَالَ: يَا أيّهَا النّاسُ! إنّى قَدْ نَبّأنِىَ اللّطِيفُ الْخَبِيرُ إنّهُ لَنْيُعَمّرَ نَبِىّ إلاّ نِصْفَ عُمْرِ الّذِى يَليهِ مِنْ قَبْلِهِ. وَ إنّى لَأظُنّ أنْ يُوشِكَ أنْ اُدْعَى فَاُجيِبَ، وَ اِنّى مَسْئولٌ وَ إنّكُمْ مَسْئُولُونَ، فَمَاذَا أنْتُمْ قَائِلُونَ؟!
ص 278
قَالُوا: نَشْهَدُ أنّكَ قَدْ بَلّغْتَ وَ جَهَدْتَ وَ نَصَحْتَ، فَجَزاكَ اللهُ خَيْراً .
فَقَالَ: ألَيْسَ تَشْهَدوُنَ أنْ لَا إلَهَ إلاّ اللهُ، وَ أنّ مُحَمّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، وَ أنّ جَنّتَهُ حَقّ، وَنَارَهُ حَقّ، وَ أنّ الْمَوْتَ حَقّ، وَ أنّ الْبَعْثَ حَقّ بَعْدَالْمَوْتِ، وَ أنّ السّاعَةَ اتِيَةٌ لَا رَيْبَ فِيهَا، وَ أنّ اللهَ يَبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ؟!
قَالُوا: بَلَى! نَشْهَدُ بِذَلِكَ، قَالَ: اللّهُمّ اشْهَدْ!
ثُمّ قَالَ: يَا أيّهَا النّاسُ! إنّ اللهَ مَوْلَاىَ وَ أنَا مَوْلَى الْمُؤمِنينَ، وَ أنَا أوَلَى بِهِمْ مِنْ أنْفُسِهِمْ، فَمَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا مَوْلَاهُ ـ يَعْنِى عَلِيّاًـ اللّهُمّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ.
ثُمّ قالَ: أيّهَا النّاسُ! إنّى فَرَطُكُمْ وَ إنّكُمْ وَارِدُونَ عَلَىّ الْحَوْضَ، حَوْضٌ عَرْضُهُ مَا بَيْنَ بُصْرَى إلَى صَنْعَاءَ، فِيهِ عَدَدَ الْنّجُومِ قِدْحَانٌ مِنْ فِضّةٍ، وَ إنّى سَائِلُكُمْ حِينَ تَرِدُونَ عَلَىّ عَنِ الثّقَلَيْنِ، فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونّى فِيهِمَا؟! الثّقَلُ الأكْبَرُ كِتَابُ اللهِ عَزّوَجَلّ سَبَبٌ طَرَفُهُ بِيَداللهِ وَ طَرَفُهُ بِأيْدِيكُمْ، فَاسْتَمْسِكُوا بِهِ لَا تَضِلّوا وَ لَا تُبَدّلُوا، وَ عِتْرَتِى أهْلَبَيْتِى؛ فَإنّهُ قَدْ نَبّأنِىَ اللّطِيفُ الْخَبِيرُ أنّهُمَا لَنْيَنْقَضِيَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ. [479] ، [480]
ص 279
«چون رسولاللهصلى الله عليه وآله از حجّةالوداع بيرون آمد، نهى كرد اصحاب خود را از فرودآمدن در زير چند درختى كه نزديك به هم روئيده بودند. سپس فرستاد تا خارهاى زمين زير آنها را برچيدند و زمين را براى نشستن هموار نمودند. رسول خدا متوجّه آن صوب شد، و در زير آنها نماز خواند. پس از نماز برخاست و گفت: اى مردم! خداوند لطيف خبير به من خبر داده است كه هيچ پيامبرى عمر نمىكند مگر به قدر نصف عمر پيامبرى كه قبل از او بوده است. و من مىدانم كه به نزديكى خوانده مىشوم و اجابت مىكنم و من مورد سؤال و بازخواست قرار مىگيرم، و شما نيز مورد بازخواست و سؤال قرار مىگيريد، پس درباره من چگونه شهادت مىدهيد؟!
گفتند: شهادت مىدهيم كه تبليغ كردى و رسالات خود را رسانيدى، و سعى و كوشش در راه نبوّت و ابلاغ آن نمودى، و نصيحت و خيرخواهى و راهنمائى فرمودى! پس خدايت تو را جزاى خير دهد !
در اين حال پيامبر گفت: آيا شما شهادت نمىدهيد كه معبودى غير از الله نيست، و اينكه محمّد بنده او و فرستاده اوست، و اينكه بهشت او حقّ است وآتش او حقّ است، و اينكه مرگ حقّ است، و اينكه برانگيخته شدن مردگان پس از مرگ حقّ است، و اينكه ساعت بر پا شدن قيامت بدون شك آمدنى است و اينكه خداوند تمام كسانى را كه در ميان گورها خفتهاند بر مىانگيزاند؟ !
گفتند، آرى! شهادت مىدهيم بدين مطالب. رسول خدا گفت: بارخدايا تو گواه باش! سپس گفت : اى مردم! خداوند صاحب اختيار و اراده من است، و من صاحب اختيار مؤمنين هستم، و من اولى هستم به مؤمنين از اولويّت آنهابه خودشان. پس
ص 280
هر كس كه من مولاى او هستم، پس اين ـيعنى علىـ مولاى اوست. خداوندا! تو ولايت كسى را داشته باش كه او ولايت على را دارد، و دشمن كسى باش كه على را دشمن دارد.
و پس از آن گفت: اى مردم! من علمدارِ پيشرو شما هستم و شما به دنبال من بر من در حوض وارد مىشويد، حوضى كه وسعتش به قدر مساحت ما بين بُصراى شام و صَنعاء يمن است، در آن حوض به قدر ستارگان آسمان كاسههاى خالى از نقره است، و چون شما به سوى من آئيد من از شما درباره ثقلين بازخواست و پرسش مىكنم، پس شما بنگريد ببينيد تا چگونه خلافت مرا در آن دو چيز ادا مىكنيد؟ ثقل بزرگتر كتاب خداست عزّوجلّ، كه سبب و واسطهاى است كه يك سوى آن به دست خداست، و سوى دگرش به دست شماست، پس بدان تمسّك كنيد، گمراه نشويد و در آن تبديل و تغيير به عمل نياوريد! و عترت من اهلبيت من ثَقَل ديگر است. حقّاً و تحقيقاً خداوند لطيف خبير مرا آگاه كرده است كه آن دو چيز منقضى نمىشوند و از بين نمىروند تا در حوض كوثر بر من وارد شوند.»
آنگاه سمهودى راوى اين روايت از طبرانى گويد:از اين طريق روايت ضياء در «مختارة» و ابونُعَيْم در «حِلْيَة» و غيره از حديث زيدبن حسن انماطى، از معروف بن خرّبوذ از ابوطفيل از حُذيفَة به تنهائى روايت كردهاند.]
و از افاده علاّمه سمهودى در «جواهر العِقْدَين» و محمّد بن يوسف شامى در كتاب «سُبُل الْهُدَى و الرّشَاد» معروف به «سيره شاميّة» و ابن حَجَر مكّى در «صَواعِق مُحرقه» و فَخْر جَهْرُمى در «براهين قاطعه» و نورالدين حَلَبى در كتاب «إنسانُ العيون» معروف به «سيره حلبيّه» و احمد بن فضل بن محمّد با كثير در «وسيلة المآل» و محمودبن محمّد قادرى در «صِراطِ سوِىّ» و مِرْزا محمّد بَدَخْشانى در «مِفتاح النّجَا» و «نُزُلُ الأبرار» و محمّد صدر عالم در «مَعارج العُلى» و احمد بن عبدالقادر عِجْلى در «ذخيرة المآل» و مولوى ولىّالله لكهنوى در «مرآة المؤمنين» نيز
ص 281
واضح و لايح است كه طبرانى اين روايت را اخراج نموده كما ستطّلع عليه فيما بعد انشاءالله تعالى. [481]
و نيز مِرزا محمّد بدخشانى در «مفتاح النّجا» گفته است: حَاكِم از زيد بن ارقم، و طبرانى در «معجم كبير» از زيدبن ارقم و زيدبن ثابت تخريج روايت كردهاند كه:
79ـ قَالَ رَسُولُ اللهِصلى الله عليه وآله: إنّى تَارِكٌ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ مِنْ بَعْدِى: كتَابَاللهِ وَ عِتْرَتى أهْلَبَيْتِى، وَ إنّهُمَا لَنْيَتَفَرّقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ. [482]
ابن بطريق در كتاب «عمده» با سند متّصل خود از وليد بن صالح از زيدبن ارقم روايت مفصّل غدير و خطبه مزبور را با عباراتى ديگر كه در مفاد و معنى شبيه روايت طبرانى هستند، آورده است و درباره خصوص توصيه به ثقلين بدين عبارت از رسول خداصلى الله عليه وآلهنقل مىكند كه:
80ـ ألَا وَ إنّى فَرَطُكُمْ وَ إنّكُمْ تَبَعَى تُوشِكُونَ أنْ تَرِدُوا عَلَىّ الْحَوْضَ، وَ أسْألُكُمْ حِينَ تَلْقَوْنّى عَنْ ثَقَلَىّ كَيْفَ خَلَفْتُمُونّى فِيهمَا؟! فَأعْضَلَ عَلَيْنَا مَا ندْرِى مَا الثّقَلَانِ؟ حَتّى قَامَ رَجُلٌ مِنَ الْمُهَاجِرينَ فَقَالَ : بِأبِى أنْتَ وَ اُمّى يَا نَبِىّ اللهِ مَا الثّقَلَانِ؟!
قَالَ: الأكْبَرُ مِنْهُمَا كِتَابُاللهِ سَبَبٌ طَرَفُهُ بِيَداللهِ تَعَالَى وَ طَرَفٌ بِأيْدِيكُمْ، فَتَمَسّكُوا بِهِ وَ لَا تَزِلّوا وَ لَا تَضِلّوا؛ وَ الأصْغَرُ مِنْهُمَا عِتْرَتِى ـ الخطبة [483] ، [484]
ص 282
شيخ احمد بن عبد القادر عُجَيْلى شافعى در كتاب خود «ذخيره المآل فى شرح عقد جواهر اللآل» نيز شبيه همين مضمون ابن بطريق را از زيدبن ارقم آوردهاست.
و جلالالدّين سيوطى در «جامع الصغير» از «مسند» أحمدحنبل، و «صحيح» مسلم، و «مسند» عبد بن حم��د بدين عبارت آورده:
81ـ أمّا بَعْدُ، ألَا أيّهَا النّاسُ! فَإنّمَا أنَا بَشَرٌ يُوشِكُ أنْ يَأْتِىَ رَسُولُ رَبّى فَاُجِيبَ، وَ أنَا تارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ، أوّلُهُمَا كِتَابُ اللهِ فِيهِ الْهُدَى وَ النّورُ، مَنِ اسْتَمْسَكَ وَ أخَذَ بِهِ كَانَ عَلَى الْهُدَى، وَ مَنْ أخْطَأهُ ضَلّ، فَخُذُوا بِكِتَابِاللهِ تَعَالَى وَاسْتَمْسِكُوا بِهِ؛ وَ أهْلُ بَيْتِى . اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِبَيْتِى! اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِ بَيْتِى. آنگاه سيوطى گفته است: اين روايت صحيح است. [485]
و ابن حجر هيتَمى در «الصواعق المحرقة» نيز روايت ديگرى از زيدبن أرقم دارد و گويد: روايةٌ صحيحةٌ:
82ـ كَأنّى قَدْ دُعِيتُ فَأجَبْتُ، إنّى قَدْ ترَكْتُ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ: أحَدُهُمَا آكَدُ مِنَ الآخَرِ: كِتَابَ اللهِ عَزّوَجَلّ، وَ عِتْرَتِى، فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخَلُفُونّى فِيهِمَا؟! فَإنّهُمَا لَنْيَتَفَرّقَا حَتّى يَرِدَا
ص 283
عَلَىّ الْحَوْضَ. [486] و در روايت دگرى است: وَ إنّهُمَا لَنْيَتَفَرّقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ، سَألْتُ رَبّى ذلِكَ لَهُمَا فَلاتَقَدّمُوهُمَا فَتَهْلِكُوا، وَ لَا تَقْصُرُوا عَنْهُمَا فَتَهْلِكُوا، وَ لَا تُعَلّمُوهُمْ فَإنّهُمْ أعْلَمُ مِنْكُمْ! [487]
آنگاه گويد: براى اين حديث طرق كثيرى است، زيرا كه از بيست و اندى از اصحاب رسول اللّه روايت شده است. و سپس گويد: در اين احاديث بالأخص گفتار رسول خدا كه مىفرمايد: اُنْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونّى فِيهِمَا؛ وَ اُوصِيكُمْ بِعِتْرَتِى خَيْرَاً؛ وَ اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِبَيْتِى! «بنگريد تا چگونه حقّ مرا در آن دو خليفه حفظ مىكنيد؟! و من شما را درباره عترتم وصيّت مىكنم به خوبى؛ و من خدا را راجع به اهل بيتم به ياد شما مىآورم» تأكيد شديد بر مودّت آنها، و مزيد احسان به آنها، و احترامشان، و اكرامشان، و تأديه حقوق واجبه و مستحبّه راجع به آنها استفاده مىشود. چگونه اين طور نباشد در صورتى كه ايشان از جهت فخر و حسب و نسب شريفترين بيتى هستند كه در روى زمين مىباشند .
و از گفتار رسولالله كه مىفرمايد: لاتَقَدّمُوهُمَا فَتَهْلِكُوا، وَ لَا تَقْصُرُوا عَنْهُمَا فَتَهْلِكُوا وَ لَاتُعَلّمُوهُمْ فَإنّهُمْ أعْلَمُ مِنْكُمْ! «از ايشان پيشى و سبقت نگيريد كه هلاك مىشويد، و به سستى و كوتاهى نيز نگرائيد كه هلاك مىشويد، و به آنان چيزى را نياموزيد زيرا كه آنها از شما داناترند!» استفاده مىشود كه هر كدام از اهل بيت كه اهليّت وصول به مراتب عاليه و وظائف دينيّه را داشته باشد بر غير او مقدّم است. [488]
پاورقي
[441] قندوزى در «ينابيعالمودّة» ص 36 درباره او گويد: «جواهرالعقدين» از سمهودى مصرى علّامه در بلاد مصر و حجاز مصنّف «تاريخ مدينه منوّره نبوّيه» على صاحبها آلاف آلاف التحيّة و التّصلية است.
[442] 1 عبقات» ج2، ص 637 و ص 638 و «صحيح» مسلم طبع محمّد فؤاد، ج4، ص 1873 كتاب فضائل الصحابة، باب من فضائل علىبن ابيطالبعليه السلام حديث 36 و نيز در «عبقات» ج 1، ص 342 از ازدى حميدى صاحب كتاب «الجمع بين الصحيحين» آورده است. و ايضاً در «عبقات» ج 1، ص 374 و 375 از رزين عبدرى صاحب كتاب «الجمع بين الصّحاح السّتة» آورده است. و ايضاً در «عبقات»، ج 1، ص 425 از ابن اثير جزرى صاحب «جامع الاُصول» روايت كرده است. و ايضاً در «ينابيع الموّدة» ص 29 اين روايت را از مسلم آورده است. و ايضاً محبّالدين طبرى در «ذخائر العقبى» ص 16 آوردهاست. و ايضاً ابنحجر هيتمى در «الصّواعق المحرقه» ص 89 آورده است. و سيدبن طاووس در «طرائف» ص 115 و بحرانى در «غاية المرام» ص 212 حديث چهارم از عامه آورده است و حمّوئى در «فرائد السمطين» ج2، ص 268 ذكر كرده است.
[443] صحيح» مسلم، همين موضع ص 1874 حديث (...)
[444] در «ينابيع المودّة» ص 183 اين حديث را با همين متن اخير و با يكبار اذكّركم الله فى اهل بيتى، از احمد و عبدبن حميد و مسلم تخريج كرده است.
[445] «صحيح مسلم»، ج 4، ص 1874 حديث 37 و در «ينابيع المودّة» ص 29 با اضافه كلمه: و عترتى اهل بيتى از مسلم آوردهاست و در «غايةالمرام» ص 212 حديث ششم از عامّه عين عبارت متن را آوردهاست.
[446] «صحيح مسلم»، ج 4، ص 1874 حديث 37 و در «ينابيع المودّة» ص 29 با اضافه كلمه: و عترتى اهل بيتى از مسلم آوردهاست و در «غايةالمرام» ص 212 حديث ششم از عامّه عين عبارت متن را آوردهاست.
[447] مناقب» ابن مغازلى ص 234 حديث.281 و اين عبارت را قندوزى ��ر «ينابيع المودّة» ص 37 بدون لفظ عترتى از «صحيح» مسلم در طريق روايت سوّم صاحب كتاب «معالم العترة النّبويّة» آورده است و در «غاية المرام» ص232 حديث 59 از خاصّه به روايت ابن بابويه آورده است؛ و حمّوئى در «فرائد السمطين» ج2، ص 142 و ص 143 باب 33 آورده است بدون لفظ أهل بيتى و بجاى لن يفترقا لفظ لن يتفرّقا را آورده است.
[448] المستدرك على الصحيحين» ج 3، ص 148 و حاكم گويد: اين حديث بر شرط شيخين صحيح السّند است و اين دو نفر آن را تخريج ننمودهاند.
[449] جامع صحيح ترمذى، طبع صاوى 13/.200
[450] المستدرك» ج 3، ص 109 با عبارت انى قد تركت و با اضافه جمله احدهما اكبر من الآخر و گفته است: اين حديث نيز بر شرط شيخين صحيح است و آن را تخريج ننمودهاند.
[451] نسخه دانشگاه طهران شماره.137
[452] مناقب» ابن مغازلى، ص 236، حديث.284
[453] سنن» دارمى، ج2، ص.431
[454] مسند» احمد، ج 4، ص.367
[455] مسند» احمد، ج 4، ص.371
[456] بيهقى در «سنن»، ج10، ص 113 و ج 2، ص 148 و در كتاب «اعتقاد» ص.164
[457] كنزالعمّال» طبع حيدرآباد، ج1، ص 166 شماره.948
[458] تا اينجا را قندوزى در «ينابيع المودّة» ص 37 با عبارت طريق دوم از «صحيح» مسلم بنا به نقل از كتاب «معالم العترة النّبوية» آورده است.
[459] كنزالعمّال»، ج 1، ص 167 حديث شماره.951
[460] كنزالعمّال»، ج 1، ص 167 حديث شماره 954 و «عبقات»، ج1، ص 278 و ص 279 از طبرانى.
[461] أبوطفيل خودش از اصحاب رسول خداست ولى خودش بلاواسطه اين حديث را روايت نكرده است، زيرا در زمان رسولخدا شايد در غدير نبوده است، شرح حال وى را آيةالله سيّد حسن صدر در كتاب «تأسيس الشيعة لعلوم الاسلام» ص 186 در ضمن شعراى شيعه ذكر كرده و فرموده است: و از شعراى شيعه أبوطفيل عامر بن واثله صحابى است كه ترجمه حال او را در كتاب «نسمة السحر فى ذكر من تشيّع و شعر» آورده است گويد: او فاضلى است كه در وى صحبت رسول خدا با محبّت اهل بيت گرد آمده است، أبوالفرج اصفهانى گويد: أبوطفيل از خيار اصحاب رسول خداصلى الله عليه وآله بوده است و از آنحضرت روايت حديث كرده است و سپس عمر طولانى نموده است و از اصحاب علىعليه السلام و از وجوه شيعه شمرده مىشده است و در نزد آنحضرت مكان و موقعيّتى خاص داشته است و اسب سوار چيره و ماهر و مرد كريم و شجاع و شاعر بوده است. او پس از أميرالمؤمنينعليه السلام زندگى كرد و با مختار به طلب خونخواهى حسينعليه السلام برخاست و با او بود تا مختار كشته شد و پس از آنهم عمر كرد. قطرب بن خليفه مىگويد: شنيدم از ابوطفيل كه مىگفت: از شيعه غير از من كسى نمانده است، و بدين بيت تمثّل جست:
«و خلّفت سهماً فى الكنانة واحداً سيرمى به او يكسر السّهم كاسره»
تا آنكه صاحب «نسمة السحر» گويد: وفات وى در سنه صد بوده است و او آخرين صحابى است كه مرده است ـ انتهى. و ابن قتيبه در كتاب «معارف» در حال ابوطفيل گويد: با علىّعليه السلام در تمام مشاهد حركت كرد و صاحب رايت مختار بود و به رجعت اعتقاد داشت، آنگاه اين دو بيت مذكور را با دو بيت ديگر ذكر كرده است
[462] در «بحارالانوار» طبع كمپانى ج 7، ص 31 اين روايت را تا اينجا از سيوطى از طبرانى آورده است.
[463] كنزالعمّال» ج1، ص 168 حديث شماره.958
[464] مستدرك»، ج3، ص 109 و در پايان، حاكم گويد: اين حديث بنا بر شرط شيخين (بخارى و مسلم) صحيح است، و آن را تخريج ننمودهاند.
[465] مستدرك» ج3، ص 110 و گويد: حديث بريده اسلمى صحيح است بر شرط شيخين.
[466] تا اينجا را قندوزى در «ينابيع المودّة» ص 37 با لفظ طريق اوّل از «صحيح» مسلم بنا به نقل از كتاب ابومحمّد عبدالعزيز الأخضر در «معالم العترة النبويّة» آوردهاست.
[467] مناقب» خوارزمى، طبع سنگى ص 13 و طبع نجف حروفى ص 93 و «عبقات» ج 1، ص 399 در ترجمه احوال خوارزمى، و «ينابيع المودّة» ص 32 از خوارزمى و «غايةالمرام» ص 232 شماره 60 از خاصّه، و ابوالفداء ابنكثير دمشقى در كتاب «البداية و النهاية» ج 5، ص 209 بدون عبارت أحدهما اكبر من الآخر آورده است و نسائى در «خصائص» مولانا اميرالمؤمنينعليه السلام ص 21 با عبارت تاركٌ بجاى تركت آورده است.
[468] عبقات»، ج1 ص 310 و ص 311 و «ذخائر العقبى» ص 16 با عبارت أعظم من الآخر از ترمذى و «صواعق محرقه» ص.89
[469] عبقات» ج 1، ص.311
[470] عبقات» ج 1، ص 311 و «غاية المرام» ص 215 حديث 30 از عامّه با روايت حمّوئى در «فرائدالسمطين».
[471] آخر همين كتاب ص 438 و ص.439
[472] نظم دررالسمطين» طبع نجف ص.231
[473] سنن» بيهقى، ج 10، ص 113 و ص 114 و در پايان گويد: مسلم در «صحيح» خود از حديث ابوحيّان تيمى تخريج كرده است.
[474] الصّواعق المحرقة» ص.136
[475] نظم دررالسمطين» ص 233 و ص 234 و در عبارت كتاب ناصرهما الى و خاذلهما الى وارد است كه ما به عبارت ناصرهما لى و خاذلهما لى تصحيح نموديم و در «ينابيع المودّة» ص 37 اين روايت را از زرندى در «نظم دررالسمطين» نقل مىكند بدون لفظ او كما قال رسولالله؛ و با لفظ لى به جاى الى در چهار موضع و سپس گويد: در اين باب بيشتر از سى نفر از اصحاب، راوى روايتند، و ابن عقده در كتاب «موالاة» اين حديث را تخريج كرده است و سيّدبن طاوس در «طرائف» ص 117 حديث 179 با مختصر اختلافى در عبارت از ابن مغازلى آوردهاست و در پايانش اين عبارت را اضافه نموده است: ألا و انّه لن تهلك امّة قبلكم حتّى تدين بأهوائها، و تظاهر على نبيّها، و تقتل من يأمر بالقسط فيها. و در «بحارالانوار» طبع حروفى ج 23، ص 109 و ص 110 از «طرائف» حكايت نموده است.
[476] عبقات»، ج 2، ص 744 در ترجمه احوال ميرزا محمد بدخشى.
[477] فرائدالسّمطين»، ج 2، ص 250 باب 48 حديث.5020
[478] غاية المرام» ص 214 حديث 21 از عامّه. سيّد هاشم بحرانى در اينجا به شماره حديث 22، از عامّه، حديث ديگرى از ابن مغازلى روايت مىكند كه او با اسنادش به على بن ابى ربيعة آورده است كه او مىگويد: من زيد بن ارقم را ديدم در حالى كه مىخواست بر مختار وارد شود و به او گفتم: ازتو چيزى به من رسيده است. گفت: آن چه چيز است؟! گفتم: تو از رسول خداصلى الله عليه وآله شنيدى كه فرمود: انّى قد تركت فيكم الثقلين: كتاب الله و عترتى أهلبيتى؟! قال: اللّهم نَعَم! و در «غايةالمرام» ص 211 ديث اوّل از عامّه از عبدالله بن احمد بن حنبل با سند خود از على بن ربيعه روايت مىكند كه به زيدبن ارقم در وقت دخول و يا خروجش از نزد مختار برخورد كردم و گفتم: تو شنيدى كه رسولخداصلى الله عليه وآله مىگفت: انّى تارك فيكم الثقلين؟! قال: نَعَم. و در «ينابيع المودّة» ص 32 از «زيادات مسند» عبدالله احمدحنبل آورده است. و اين روايت را سيدبن طاوس در «طرائف» ص 114 از احمد بن حنبل در مسندش از اسرائيل بن عثمان بن مغيرة بن ربيعه آورده است. و در ص 16 از «طرائف» از علىّ بن ربيعه آورده است و ايضاً در «بحار الانوار» طبع حروفى ج 23، ص 109آورده است.
[479] عبقات» ج 1، ص 279 در ضمن ترجمه احوال طبرانى و ايضاً در «عبقات» ج 1، ص 402 اين حديث را از حذيفة بن اسيد، ابن عساكر دمشقى روايت نموده است و در پايان آن ابنعساكر گويد: اين حديث شريف را از زيدبن ارقم روايت نموده است.
[480] ابن صبّاغ مالكى در «الفصول المهمّة» طبع سنگى ص 24 و طبع حروفى ص 22 گويد: ترمذى از زيدبن ارقم روايت كرده است كه رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: من كنت مولاه فعلىّ مولاه. ترمذى همين لفظ را آورده و چيزى بر آن نيفزوده است و امّا زُهرى روز و زمان و مكان را هم آورده است، او روايت را اينطور آوردهاست كه: لمّا حجّ رسولاللهصلى الله عليه وآله حجّةالوداع و عاد قاصداً الى المدينة قام بغدير خم و هو ماء بين مكة و المدينة و ذلك فىاليوم الثامن عشر من ذىالحجّةالحرام وقت الهاجرة فقال: ايّها الناس انى مسئول و انتم مسئولون، هل بلّغت؟ قالوا: نشهد أنك قد بلّغت و نصحتَ. قال: و انا اشهد انى قد بلّغت و نصحت. ثم قال: ايّها الناس اليس تشهدون أن لا اله الاّ الله و أنىّ رسول الله؟ قالوا: نشهد ان لا اله الا الله و انّك رسولالله. قال: و انا اشهد مثل ما شهدتم. ثم قال: أيّها الناس قد خلّفت فيكم ما ان تمسّكتم به لن تضلّوا بعدى: كتاب الله و أهلبيتى، ألا و انّ اللطيف أخبرنى أنّهما لميفترقا حتّى يردا عَلَىّ الحوض، حوضى ما بين بُصرَى و صنعاء عدد آنيته عدد النّجوم، انّالله مسائلكم كيف خلفتمونى فى كتابه و أهلبيتى. ثم قال: أيهاالناس من أولى الناس بالمؤمنين؟ قالوا: الله و رسوله اعلم. قال: انّ أولى الناس بالمؤمنين اهلبيتى (قال ذلك ثلاث مرّات) ثمّ قال فى الرّابعة و أخذ بيد علىّ: اللهم من كنت مولاه فعلىّ مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه (يقولها ثلاث مرّات) ألا فليبلّغ الشاهد الغائب. و اين متن روايت را على بن عيسى إرْبلى در «كشف الغمّة» ص 16 از زُهرى روايت نموده است.
[481] عبقات» ج 1، ص 279 و ص 280 در ترجمه احوال طبرانى.
[482]عبقات» ج 1، ص.280 و اين عبارت را بدون كلمه من بعدى سيد هاشمبحرانى در «غايةالمرام» ص 213 حديث 16 از صاحب «العمدة» كه همان ابن بطريق است آورده است و گويد: صاحب «العمدة» با سند خود از طريق مخالفين اين روايت را از زيدبن ارقم آورده است و اين به خوبى مىرساند كه ابن بطريق شيعه بوده است.
[483] عبقات» ج 1، ص 340 و ص 341 در ترجمه احوال ابن مغازلى آورده است كه: و نيز ابن مغازلى در كتاب «المناقب» على ما نقل عنه العلاّمة ابن بطريق طاب ثراه فى كتابه الموسوم بالعمدة گفته: أخبرنا تا آخر خطبه كه بسيار طويل و شامل نكاتى دقيق است. و از اين تعبير صاحب «عبقات» از وى به طاب ثراه استفاده تشيّع و جلالت ايمان او مىشود.
[484] اين روايت ابنمغازلى است كه در «مناقب» ص 16 تا ص 18 شماره 23 با سند متّصل خود از وليدبن صالح از امرأة زيد بن ارقم آورده است و در دنبال عبارات فوق، رسول خدا مىفرمايد: من استقبل قبلتى و أجاب دعوتى! فلاتقتلوهم و لاتقهروهم و لاتقصروا عنهم فانّى سألت لهم اللّطيف الخبير فأعطانى، ناصرهما لى ناصر، و خاذلهما لى خاذل، و وليّهما لى ولىّ و عدوّهما لى عدوّ. ألا و إنها لمتهلك اُمّةٌ قبلكم حتّى تتديّن بأهوائها و تظاهر على نبوّتها، و تقتل من قام بالقسط، ثم أخذ بيد علىبن ابيطالبعليه السلام فرفعها ثم قال: من كنت مولاه فهذا مولاه، و من كنت وليّه فهذا وليّه، اللّهم وال من والاه، و عاد من عاداه. اين جمله را رسولخداصلى الله عليه وآله سه مرتبه تكرار فرمود. اين پايان خطبه بود. در نسخه مطبوعه «مناقب» و در «ينابيع المودّة» ص 22 از ابنمغازلى از ابنامرأة زيدبن ارقم آورده است. ابن مغازلى روايت را از امرأة زيدبن ارقم مىآورد و در تعليقه آن گويد: در «بحار» نقلاً از «عمده» ابن بطريق (ص 51) ابن امرأة زيدبن ارقم و هكذا أخرجه فى «الغدير» 7/37 عن «العمدة» ـ انتهى. و امّا در نسخه مطبوعه «عبقات» در اصفهان كه ما از آن نقل كرديم از ابن امرأة زيدبن ارقم وارد است كه علّامه ميرحامد حسين آن را ظاهراً به زيدبن ارقم تصحيح فرموده است.
[485] الجامع الصّغير فىأحاديث البشير النّذير» طبع چهارم، ج 1، ص.64
[486] «الصواعق المحرقة» ص.136
[487] «الصواعق المحرقة» ص.136
[488] الصواعق المحرقة» ص.136