جلسه ۱۶۸ شرح حدیث عنوان بصری
تاریخ: ۱۳ جمادی الاول ۱۴۳۰
موضوع: مبنای تشریع ادیان الهی بر اساس مسئله تعاضد بقاء و کمک به هم نوع میباشد نه بر اساس تنازع در بقا و مقابله جهت استیفاء حقوق
[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan168.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]
[button color=”red” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan168.pdf” icon=”” target=”false”]دریافت متن[/button]
فهرست:
- مبنای تشریع ادیان الهی بر اساس مسئله تعاضد بقاء و کمک به هم نوع میباشد نه بر اساس تنازع در بقا و مقابله جهت استیفاء حقوق
- آنچه که تعیین کننده واقعیت حرکات، کلمات و افعال انسان است جنبه درونی او میباشد نه برون
- در دیدگاه اهل توحید و ادیان الهی همه قضاوت ها و مسائل بر محور عقل و منطق و بر اساس جنبه روحانی و الهی صورت می گیرد
- بیان دیدگاه مکتب اسلام نسبت به مسئله حدود و مرز در کشورها
- کیفیت دیدگاه وعملکرد امیرالمومنین علیه السلام نسبت به همه افراد
- نقل حکایتی از کیفیت قضاوت مرحوم علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه در خصوص اختلاف بین دو شریک.
- اگر در جامعهای برای کنترل مردم قانون نباشد آن جامعه تبدیل به جنگل میشود.
- براساس آیه شریفه عمومیت حیات و زندگی بشر منوط به اجرای قصاص میباشد.
- حکم سنگسار از احکام قطعیه اسلام میباشد.
- اگر حد و تعزیر و سایر مجازاتهای اسلامی مطابق دستورات اسلام اجرا بشود کسی جرئت تخلف نخواهد داشت و امنیت به جامعه برخواهد گشت.
- ذکر اموری که رعایت آنها از طرف شخص قرض دهنده و گیرنده واجب میباشد.