فهرست کتاب حیات جاوید
مقدّمه ۱۵-۶۲
- بیان تمام جوانب و لوازم یک زندگی سعادتمند در کلام أمیرالمؤمنین علیه السّلام ۱۹
- تمدّن چشمگیر و جاذبه های افسونگر غرب ثمرهای جز اضمحلال و فروپاشی اصول مدنیّت نداشته است ۲۰
- خطرات پدیده نامبارک و ویرانگر دین زدگی ۲۱
- ضررهای سوء استفاده از باورهای دینی مردم ۲۲
- پاسخ أمیرالمؤمنین به فرازی از نامه زشت و نامیمون معاویه ۲۲
- سوء استفاده از شرع و دین در پیشبرد مقاصد دنیوی موثّرترین وسیله علماء سوء ۲۳
- نفس مداری و انانیّت و فرعونیّت نکته اصلی در فجایع و حوادث ناگوار ۲۵
- مکتب تشیّع مکتب حق و عدالت و حریّت است ۲۵
- عصمت مساوی با ابدیّت است و ابدیّت پیوسته پابرجا و متقن ۲۷
- آفات نگرش گزینشی به بیانات معصومین و استفاده ابزاری از آنها ۲۸
- نظر برخی محقّقان غربی پیرامون حجاب زنان و کیفیّت تعامل آنها ۲۹
- تحریف کلمات معصومین علیهم السّلام بیحرمتی به ساحت ارزش های والای انسانی است ۳۰
- نقش پیشرفتهای چشمگیر ارتباطات در از هم پاشیدگی پیوندهای خانوادگی ۳۰
- نگرش حضرت زهرا در کیفیّت روابط زن و مرد اجنبی ۳۱
- متصدیّان تعلیم مبانی شرع نباید دایۀ مهربانتر از مادر شوند ۳۲
- نکوهش و تحقیر آیات الهی افرادی را که استفاده گزینشی از احکام الهی میکنند ۳۳
- برخورده ای ناجوانمردانه و غیر منصفانه با کلام أمیرالمؤمنین علیه السّلام ۳۴
- مبلّغین نباید کسوت تولیت و قیومیّت دین بر تن خود نمایند ۳۶
- خوش بود گر محک تجربه آید به میان ۳۸
- وظیفه اصلی همه امّت اسلام به خصوص زعما و متصدّیان تبلیغ ۳۹
- أمیرالمؤمنین صلاح امور اجتماع را در دوری از ارتباط مردان و زنان میدانند ۴۰
- شبه های که دست آویز عده ای در برقرار کردن روابط غیر صحیح شده است ۴۰
- پاسخ های سه گانه به این شبهه ۴۰
- دو نمونه از پنهان شدن بیماری در انسان ۴۴
- علّت حرمت سکونت در بلاد کفر ۴۵
- به وجود آوردن بستری مناسب برای تحصیل امنیّت اخلاقی و اعتدال روحی وظیفۀ همگانی است ۴۵
- وصایا و کلمات أمیرالمؤمنین برای همه أعصار و أمصار است ۴۶
- کیفیّت تخاطب أمیرالمؤمنین با فرزندش امام حسن علیهما السّلام در این وصیّتنامه ۴۷
- کلمات أمیرالمؤمنین و سایر ائمه علیهم السّلام در چنین مقاماتی منافی مقام عصمت ایشان نمیباشد ۴۷
- توجیهات ناصواب عدهای در مقام دفاع از عصمت اهل بیت علیهم السّلام ۴۹
- حقیقت انسان عبارت است از نفس و روح قدسی او ۵۱
- جهات افتراق انسان از ملائکه در مبدأ و منتهای خلقت ۵۲
- تأثّر از لوازم عالم کثرت و طبع، منافاتی با خصوصیات خَلقی و خُلقی امام علیه السّلام ندارد ۵۴
- همه افراد بشر مکلّف و موظّف به انجام دستورات الهی میباشند ۵۵
- دوجنبه موجود در هر انسانی با هر مرتبه و میزان از علم و معرفت و تجرّد ۵۷
- باید هنگام إلتجاء و دعا به جنبه مربوبی و خلقی و فقر و فاقه خویش توجّه نمود ۵۹
- عالم اولیای خدا عالم اعتبار و مجاز و گزافهگوئی نیست ۶۰
شرح و ترجمۀ وصیّتنامه ۲۰۰-۶۳
- نامه پدری که عمرش به سر آمده به فرزندی که آرزوها را در ضمیر خویش میپروراند ۶۴
- کلام أمیرالمؤمنین علیه السّلام در علّت و انگیزه بیان این وصیّتنامه ۶۶
- وصیّت به تقوی و عمران و آبادی قلب و تمسّک به ریسمان الهی ۶۷
- توصیه ها و اندرزهای أمیرالمؤمنین برای احیاء قلب و نورانی نمودن آن ۶۹
- مبتنی بودن تصوّرات و تصدیقات بر حقایق خارجیّه و امور نفس الامریّه و … ۷۰
- مبدأ و منشأ پیدایش توهّمات جهل بشر و تعلّق به امور ظاهریّه و حسیّه است ۷۰
- کیفیّت تعلّق نفس و تمایل آن به امور حسّیه و ظواهر عالم ماده ۷۲
- یکی از موارد ایجاد تخیّل و مصادیق فریبنده نفس، کثرت جمعیّت و ازدیاد ظاهری است ۷۳
- از جمله اسباب ایجاد توهّم و تخیّل، موقعیّت و شخصیّت اجتماعی افراد است ۷۴
- یکی دیگر از اسباب ایجاد توهّم و تخیّل انتساب به شخصیّتهای بزرگ و قابل احترام است ۷۵
- بررسی علل برپایی جنگ جمل ۷۵
- هدف از انعقاد مراسم مذهبی رسیدن به فهم و ادراک و تغییر در روش زندگی است ۷۷
- در مکتب اهلبیت عقل و درایت راه دارد نه احساس و توهّم ۷۸
- علل انحراف مردم کوفه و پیروی نکردن از امام حسین علیه السّلام ۷۹
- کلام خداوند در قرآن کریم در مذمّت خیال و وهم موجود در قالبهای شعری ۸۰
- مقابلۀ حکمت و نور با وهم و خیال ۸۰
- بیان علل استعلاء و برتری طلبی صاحبان زر و زور و سلاطین جور ۸۲
- علل کرنش و تواضع افراد در برابر عظمت ظاهری و فریبندۀ ارباب معابد و کلیسا ۸۳
- دعوت انبیاء و اولیای الهی فقط به سوی ذات واجب الوجود میباشد ۸۵
- در مکتب اولیای الهی عزّت و کبریائیت فقط از آن خداست ۸۵ (۸۶_۱۰۶)
- حکایتی راجع به عملکرد دوگانۀ یکی از علمای معروف و مشهور ۸۶
- تغییر سنّت و روش پیامبر اکرم پس از رحلت آن حضرت توسط خلفاء و سلاطین جور ۸۷
- فاصله گرفتن مساجد امروزی از مسیر ترسیم شده در مکتب اسلام و دستورات پیامبر اکرم ۸۷
- اهمیّت جایگاه حکمت در دیدگاه قرآن کریم ۸۸
- کلام أمیرمؤمنان در بیان اوصاف اولیای الهی ۸۹
- توصیه های أمیرالمؤمنین علیه السّلام در ارتباط با یادآوری مرگ و عبرت گرفتن از گذشتگان ۹۰
- تأکید و تشویق بزرگان به زیارت اهل قبور و مشاهدۀ آثار گذشتگان به منظور عبرت گرفتن ۹۱
- دیدگاه بزرگان در ارتباط با کیفیّت زیارت ائمّۀ معصومین علیهم السّلام ۹۳
- توصیه أمیرالمؤمنین علیه السّلام راجع به تأمل و سیر در آثار و عملکرد گذشتگان ۹۵
- دستورات عملی أمیرالمؤمنین علیه السّلام در ابعاد شخصی و اجتماعی زندگی ۹۶
- پیامدهای ناگوار سخن گفتن در غیر حوزۀ علم و آگاهی ۹۶
- پرهیز از ورود در مسائل شبههناک و اموری که صحّت آن آشکار نیست ۹۷
- توضیح و تفسیر کلام امام صادق علیه السّلام: الأمور ثلاثه … ۹۸
- لزوم انجام امور بر اساس علم و قطع و یا حجّت شرعی ۹۹
- توصیه أمیرالمؤمنین علیه السّلام به امر به معروف و نهی از منکر ۱۰۰
- وظیفه خطیر و حیاتی عالمان دینی و سررشتهداران مبانی شریعت ۱۰۱
- برخی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر ۱۰۱
- لزوم تأسیس نهاد امر به معروف و نهی از منکر ۱۰۲
- جهاد در راه خدا باید بر اساس بصیرت و بینش باشد ۱۰۳
- بینش در دین و بصیرت در مبانی وحی ۱۰۴ (۱۲۷_۱۰۶)
- توصیه حضرت أمیرالمؤمنین علیه السّلام به صبر و شکیبائی در کارها ۱۰۵
- صبر با ناملایمات و کیفیّت تأثیر آنها در سیر و سلوک معنوی و روحانی ۱۰۷
- اخلاص در نیّت و توجّه تام به پروردگار ۱۰۸
- جایگاه استخاره در بین باورها و فرهنگ شیعه ۱۰۹
- سودمندی و انتفاع فرد و جامعه در مسائل فرهنگی ۱۱۲
- اهداف حضرت أمیرالمؤمنین علیه السّلام از بیان این وصیّتنامه ۱۱۴
- علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد ۱۱۵
- بهترین زمان برای تلقّی مسائل اخلاقی عنفوان جوانی است ۱۱۵
- استفاده از تجربه دیگران در تصحیح مسیر و اعتدال طریق ۱۱۶
- راه و روش أمیرالمؤمنین در ارشاد و هدایت امام حسن علیهما السّلام ۱۱۸
- توصیه أمیرالمؤمنین علیه السّلام به تقوای الهی ۱۱۹
- توصیه أمیرالمؤمنین علیه السّلام به استعانت و مدد خواستن از پروردگار ۱۱۹
- انسان نباید از ناحیه خود تکالیف را کم و زیاد نماید ۱۲۰
- علل اصلی انحرافات بشری حرکت در فضای شک و تردید و جهل و بیخبری است ۱۲۳
- اخلاص نیّت و صفای باطن و تسلیم در برابر حق ۱۲۵ ( ۱۲۷_۱۴۸)
- توصیه أمیرالمؤمنین علیه السّلام به بیثباتی دنیا، و اعتصام به پروردگار ۱۲۶
- جمیع حوادث و عوارض مترتّبه بر آن به اراده و تقدیر خداوند است ۱۲۷
- اشارهای به مسأله حیاتی هدایت و ارشاد و مسیر سعادت و رستگاری بشر ۱۲۸
- لزوم متابعت از انسان کامل واصل ۱۲۹
- ذکر بعضی از اوصاف پروردگار و عجز و فقر بنده در پیشگاه ربوبی ۱۳۰
- بیان علّت و انگیزه آن حضرت از تبیین احوال و خصوصیّات دنیا و آخرت ۱۳۱
- حالات مفروض انسان در مواجهه با حوادث پیش روی ۱۳۳
- شوق و علاقه اولیای الهی برای مرگ و سفر آخرت ۱۳۴
- وصایای حضرت علّامه طهرانی به مؤلّف کتاب در بیمارستان ۱۳۵
- میزان و ترازوی سنجش ارتباط با دیگران ۱۳۷
- غنیترین و کارگشاترین آموزه در مسائل اخلاقی ۱۳۸
- توجّه به خویش و عدم دخالت در امور دیگران ۱۴۰
- توصیه أمیرالمؤمنین علیه السّلام به فرستادن توشه قبل از فرا رسیدن أجل و مرگ ۱۴۱
- مرجعیّت عامّه و مقام اصدار فتوا ظرفیتی بسیار وسیع میخواهد ۱۴۳
- تربیت نفوس و دستگیری افراد فقط توسط افراد راه رفته و راه یافته ممکن است ۱۴۵
- توصیه أمیرالمؤمنین علیه السّلام به واسطه قرار ندادن بین خود و خدا ۱۴۶ (۱۴۸_۱۷۰)
- توصیه أمیرالمؤمنین علیه السّلام در توجّه به آخرت و مرگ ۱۴۸
- توصیه أمیرالمؤمنین علیه السّلام در کثرت ذکر موت ۱۴۹
- کلام أمیرالمؤمنین علیه السّلام در توصیف دنیا و اهل آن ۱۵۰
- جایگاه حقیقی روح و بدن و جسم و جان آدمی ۱۵۱
- توصیه های أمیرالمؤمنین علیه السّلام به کوتاه نمودن آمال و آرزوها ۱۵۳
- اشتغال به دنیا نباید نفس را از توجّه به خداوند متعال باز دارد ۱۵۶
- نباید در انتخاب شغل و حرفه، مطامع دنیوی و مقاصد شهوانی مقصد و مقصود باشد ۱۵۶
- توصیه أمیرالمؤمنین علیه السّلام به رعایت و حفظ اصالت نفس و شرافت آدمی ۱۵۷
- توصیه أمیرالمؤمنین علیه السّلام به حفظ زبان و سکوت ۱۵۹
- توصیه أمیرالمؤمنین علیه السّلام به پرهیز از طعام شبههناک و ظلم و ستم ۱۶۱
- توصیه أمیرالمؤمنین علیه السّلام به حفظ فرصتها و اوقات ۱۶۳
- کلام أمیرالمؤمنین علیه السّلام در کیفیّت و میزان رفاقت و دوستی و حقوق آن ۱۶۵
- اقسام رزق و روزی در نگاه أمیرالمؤمنین علیه السّلام ۱۶۸ (۱۷۰_۱۹۷)
- توصیه أمیرالمؤمنین علیه السّلام به نصیحت پذیری ۱۶۹
- توصیه أمیرالمؤمنین علیه السّلام به میانهروی و اعتدال ۱۶۹
- توصیه أمیرالمؤمنین علیه السّلام در تعجیل ننمودن در انجام امور زشت و ناروا ۱۷۰
- اطلاق رزق در کلام اهل معرفت به بارقههای قلبی و تجلّیات الهی ۱۷۱
- کلام بزرگان اهل طریقت در لزوم کسب حلال و اشتغال به آن ۱۷۲
- پرهیز نمودن از امری که با کرامت انسانی و مناعت طبع سازگاری ندارد ۱۷۲
- کیفیّت برخورد با فرصتهای از دست رفته و نایافته ۱۷۳
- پندپذیری و تقبّل نیکو در مقام اندرز و موعظه ۱۷۵
- لزوم اتّکاء انسان به اراده و اختیار خویش ۱۷۶
- بحثی در عدم رسوخ و استواری فکر و رأی زنان ۱۷۶
- تحلیل کلام أمیرالمؤمنین علیه السّلام پیرامون کیفیّت ارتباط مردان با همسران خویش ۱۷۸
- تمسّک به ادلّه واهیه برای ترجیح جنس زن بر مرد ۱۷۸
- دین، نیازی به دایۀ دلسوزتر از مادر ندارد ۱۷۹
- توصیه های اولیای الهی فقط برای پندپذیران است ۱۸۱
- کیفیّت ارتباط زن و مرد در متون حضرات معصومین علیهم السّلام ۱۸۱
- مَعاشِرَ النّاسِ! إنّ النِّساءَ نَواقِصُ الإیمانِ، نَواقِصُ الحُظوظِ، نَواقِصُ العُقولِ ۱۸۲
- برای خوش آمدن و تحسین گروهی نباید دست از مبانی برداشت ۱۸۳
- ما از خداوند به بندگانش دلسوزتر نیستیم ۱۸۵
- سرشت زن و مرد از مبدأ واحد نشأت پیدا نموده است ۱۸۶
- مسأله رجولیّت و اُنوثیّت در مراتب مادون نفس نشأت پیدا میکند ۱۸۷
- حکمت الهی در خلقت مرد و زن ۱۸۸
- کیفیّت زندگی در اجتماعات امروز شرمآور است ۱۸۹
- اختلاط زن و مرد در محیط کاری و علمی پیامدهای زیادی به دنبال دارد ۱۹۰
- تدریس علوم اسلامی، مجوّز تصدّی تعلیم و تدریس مردان نسبت به بانوان نمیشود ۱۹۱
- فضاحتهای به بارآمده توسّط موبایل و اینترنت ۱۹۲
- علل عدم جواز مشورت با زنان در کلام أمیرالمؤمنین علیه السّلام ۱۹۵