جلسه ۱۰۸ شرح حدیث عنوان بصری

 

تاریخ: ۱۷ رجب ۱۴۲۵ هجری قمری‏

موضوع: بیان سِرّ تأخیر ورود حضرت سلیمان علیه السلام به بهشت‏

فقره: و لا یطلب الدنیا الدنیا تکاثراّ وتفاخراّ

[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan108.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]

فهرست:

  1. حقیقت همه کمالات وجودی و یافته‏های انسانها در این دنیا و آن دنیا به فضل و عنایت پروردگار متعال بوده و هیچ کس به اندازه سر سوزنی نمی‏تواند آنها را به خود نسبت دهد.
  2. حقیقت نفس انسان پدیده‏ایست بسیار پیچیده که در بعضی از موارد خود انسان قادر به تشخیص تعارض درونی وجود خویش در ارتباط با افراد و جریانات نخواهد بود.
  3. همه جنایات و ظلم‏هایی که بر مردم ایران در زمان مغول وارد آمد بر اساس سلطه نفس و نفسانیات بوده است.
  4. توضیحی راجع به سِرّ فرمایش امام صادق علیه السلام در ارتباط با حضرت سلیمان علیه السلام مبنی بر اینکه در روز قیامت پس از ورود همه انبیاء الهی به بهشت حضرت سلیمان علیه السلام وارد آن می‏شوند.
  5. حضرت سلیمان گستره سلطنت و ملک خویش را به منظور اجرای عدالت و اقامه توحید و شعائر الهی از پروردگار متعال تقاضا می‏کند.
  6. لذت استیلا و سلطنت بر نفوس افراد قابل مقایسه با هیچ یک از لذّات موجود در دنیا نمی‌باشد.
  7. مرحوم علاّمه طهرانی در خطاب به یکی از علماء معروف که با گذشت زمان و ملقب شدن به عناوین مختلف و موقعیت سابق خود را از دست داده بود می‏فرمایند: من همان احمد لا ینصرف‏ام که علی بر سر من جرّ ندهد.
  8. ورود افراد در بهشت به معنای مواجه شدن با حریم پروردگار و مصاحبت و اقتران با انس پروردگار بر اساس مقدار قرب ایشان می‌باشد.
  9. با وجود آنکه امام زمان علیه السلام حکومتی جهانی بر اساس اقامه عدل و شعائر الهی بر پا می‏کنند چگونه مسئله حضرت سلیمان علیه السلام در ارتباط با ایشان جریان ندارد.
  10. توضیحی راجع به برخی از ویژگی‏ها و خصوصیات و آثاری که بر حکومت جهانی امام عصر علیه السلام حاکم‏فرما می‌باشد.
  11. حضرت سلیمان علیه السلام نسبت به اقامه عدل و توحید و شعائر الهی در مقام خواست و تقاضا و پیشنهاد دهنده می‌باشد بخلاف حضرت حجه بن الحسن علیه السلام.
  12. تنبه و هشدارباش بزرگان و اولیاء الهی از خطر ورود افراد در مرض مهلک تکبر و خودمحوری در اثر کسب علم و دانش.
  13. امیرالمؤمنین علیه السلام در اوصاف مؤمن می‏فرمایند: یمزج العلم بالحلم.
  14. بیان احوالات اولیاء و عرفاء بالله در مواجه و برخورد با اصناف متفاوت انسانها از کوچک و بزرگ، عالم و جاهل.
  15. نحوه برخورد متفاوت و کیفیت حشر و نشر داشتن اولیاء با افراد مختلف بر اساس مقتضیات و خصوصیات نفسانی خاص هر یک از ایشان می‌باشد.
  16. ذکر حکایتی از یکی از پزشکان متعهد و معروف و سخن مرحوم علاّمه طهرانی مبنی بر توقع اولیاء الهی از شاگردان سلوکی خویش.
  17. تأکید و توصیه اولیاء الهی بر تزکیه نفس قبل از فراگیری علوم به چه منظور می‌باشد؟
  18. ذکر حکایتی مبنی بر قطع رابطه یکی از علماء معروف و شاگردان مرحوم نائینی با ایشان بدلیل اینکه مرحوم نائینی اجازه نوشتن تقریرات درس خود را به مرحوم آیت الله خوئی هم داده بودند.
  19. مرحوم علاّمه طهرانی در خطاب به آیت الله خمینی در سنه چهل و دو می‏فرمایند: شما باید مبنا و اساس حرکت خود را بر اساس تکلیف الهی قرار دهید و نباید از سایر افراد در یاری شما نسبت به این امر توقع داشته باشید.
  20. تفسیر آیه ۱۶۴ سوره مبارکه آل عمران: لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولًا...
  21. انسان نباید در مسیر حرکت بسمت پروردگار متعال طلبکار باشد بلکه همه امور را باید از طرف خداوند متعال و منّت او بداند.
  22. تفسیر آیات ۶ الی آخر سوره مبارکه ضحی: ا لَمْ یجِدْک یتیماً فَآوی...
  23. در مکتب عرفان همه افراد و انسانها از نقطه نظر انتساب به پروردگار در یک رتبه بوده همانند دانه‏های یک شانه هستند.
  24. چگونه خداوند متعال به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در حالی که اشرف مخلوقات بوده و مظهر أتّم اسماء پروردگار و صاحب مقام قاب قوسین می‌باشد نسبت ضلالت می‏دهد.
  25. تفسیر آیات ۱۱۴ تا ۱۱۸ سوره مبارکه صافات: وَ لَقَدْ مَنَنَّا عَلی مُوسی وَ هارُونَ
  26. عمر بر اساس نظر و صلاح دید خود عبارت حی علی خیر العمل را از اذان حذف و بجای آن عبارت الصلوه خیرٌ من النوم را قرار داد.
  27. تفسیر آیه ۱۷ از سوره مبارکه حجرات: یمُنُّونَ عَلَیک أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَی إِسْلامَکمْ بَلِ اللَّهُ یمُنُّ عَلَیکم
  28. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در روزهای آخر عمر خویش با حضور در مسجد مدینه و کنار زدن خلیفه اول مسلمانان را به تمسک به دو ثقل، کتاب و عترت فرا می‏خوانند.
  29. بزرگان و اولیاء الهی مرقد حضرت عبدالعظیم علیه السلام را نور تهران می‌دانند.
  30. اعترض یکی از شاگردان نادان مرحوم حداد نسبت به ایشان بخاطر کیفیت منش و عملکرد ایشان با یکی از افراد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن