جلسه ۱۰۹ شرح حدیث عنوان بصری

 

تاریخ: ۲۰ شوال ۱۴۲۵ هجری قمری‏

موضوع: اختصاص حقیقت عزت و علو به پروردگارمتعال‏

فقره: و لا یطلب الدنیا تکاثراً و تفاخراً

[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan109.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]

 

فهرست:

  1. دنیا عبارتست از حقیقتی که انسان را از مبدأ خود دور کند و بین او و توجه به پروردگار متعال حجاب قرار دهد.
  2. بیان دیدگاه امیرالمؤمنین علیه السلام نسبت به حکومت و شیوه حکومت‏داری حضرت.
  3. بیان مراد امام صادق علیه السلام از فقره ولا یطلب ما عند الناس عزّاً و عُلوّاً.
  4. بیان معنای عزّت و عُلوّ و اختصاص حقیقی آن دو به پروردگار متعال.
  5. توضیحی راجع به فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام در مناجات مسجد کوفه: الهی انت العزیز و انا الذلیل و هل یرحم الذلیل الا العزیز.
  6. مؤثّر حقیقتی در عالم وجود پروردگار متعال می‌باشد و همه صفات کمالیه همچون علم و قدرت نشأت گرفته از او و مختصّ به او می‌باشد.
  7. ذکر حکایتی در ارتباط با حاصل شدن فراموشی برای یکی از علماء معروف اصول بر اثر کهولت سنّ.
  8. بیان علّت و فلسفه اینکه چرا عزّت و علوّ تنها اختصاص به پروردگار متعال دارد.
  9. سرگذشت ملوک و پادشاهان ظالم در طول تاریخ نشانه‏ای بارز از اختصاص صفت عزت و علّو در پروردگار متعال می‌باشد.
  10. افرادی که علّو و استکبار را از خود دیده و به خود منتسب می‏کنند خداوند متعال اسباب و وسایل این گمراهی را برای ایشان بیش از پیش فراهم می‏کند و ایشان را دچار سنت استدراج می‏کند.
  11. انسانی که کوس انانیت و استکبار او گوش جهان را کر کرده است قدرت حفظ خویش را در مقابل یک میکروب و ویروس ندارد.
  12. تفسیر آیه ۲۶ سوره مبارکه آل عمران: قُلِ اللَّهُمَّ مالِک الْمُلْک تُؤْتِی الْمُلْک مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْک مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ
  13. منافقین افرادی هستند که تفکر ایشان الهی نبوده و امور را از منظر توحید نظاره نمی‏کند و عزت و علّو را در روابط اجتماعی و ارتباطات عالم اعتبار و دنیا می‏بینند.
  14. تفسیر آیه ۸ سوره مبارکه منافقین: یقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَی الْمَدینَه لَیخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّه وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ لکنَّ الْمُنافِقینَ لا یعْلَمُونَ
  15. پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و مؤمنین عزیز هستند زیرا عزت را فقط در خداوند متعال مشاهده و نظاره می‏کنند.
  16. چرا مکتب اسلام عزیز می‌باشد.
  17. اهل دنیا عزّت را در کثرت و توده جمعیت و تبلیغات و مسائل اعتباری مشاهده می‏کنند.
  18. یکسان بودن بینش و دیدگاه توحیدی امیرالمؤمنین علیه السلام در شرائط مختلف حیات خود از جنگ و صلح و عسر و یسر.
  19. امیرالمؤمنین علیه السلام با علم به شکست در جنگ صفین بر اساس عمل بر طبق وظیفه و تکلیف الهی خود بر آن اقدام می‏کند.
  20. ثبات قدم مسلم بن عقیل در راه حمایت از سیدالشهداء علیه السلام پس از پشت کردن مردم کوفه به او.
  21. تفسیر آیه ۸۳ سوره مبارکه قصص: تِلْک الدَّارُ الْآخِرَه نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا یریدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَه لِلْمُتَّقین.
  22. غبطه خوردن مرحوم آیت‏الله خوئی از مقام و موقعیت مرحوم آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و آرزوی ایشان در رسیدن به آن موقعیت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن