جلسه ۱۱۶ شرح حدیث عنوان بصری
شخص زیان دیده در طریق سیروسلوک
تاریخ: ۱۰ ربیع الثانی ۱۴۲۶ هجری قمری
زمان: ۱:۲۸:۰۰
موضوع: بیان حقیقت معنای باطل و ذکر برخی از مراتب آن
فقره: و لا یدع ایامه باطلًا
فهرست:
- در چه صورت انسان به جایگای میرسد که دیگر عمر و حیات خویش را نمیتواند به بطالت بگذارند؟
- تفسیر آیه ۲۳ مبارکه فرقان: وَ قَدِمْنا إِلی ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً.
- بیان کیفیت سنجش و محاسبه اعمال افراد در روز قیامت بر اساس میزان ثقالت آنها.
- آنچه به عنوان ملاک در برتری و کمال افراد به حساب میآید صرف انجام ظاهری اموری عبادی و تکالیف شرعیه نمیباشد بلکه میزان بهرهمندی از مراتب تقوی و معرفت نسبت به پروردگار متعال میباشد.
- ذکر حکایتی در ارتباط با فردی که به ظاهر خود را متشرع و پایبند به احکام اسلام و قرآن معرفی میکرد و به تعهدات تجاری خود با افراد ملتزم نبود.
- تفسیر آیه ۶۲ سوره مبارکه حج: ذلِک بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّ ما یدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْباطِلُ.
- سخن جبرائیل در ارتباط با نصرت و یاری حضرت ابراهیم علیهالسلام در هنگام افکنده شدن در آتش و پاسخ حضرت ابراهیم علیهالسلام به او.
- بیان نکته دقیق و ظریفی در آیه شریفه مبنی بر اینکه خداوند متعال حتی اسماء و صفات خود را متصف به وصف حق نمیکند و حق را تنها مختص به ذات خود میکند.
- حق و باطل دارای مراتب متعددی بوده و هر یک از انسانها در مرتبهای از آن قرار دارند.
- بیان حقیقت معنای باطل از دیدگاه مکتب عرفان.
- تفسیر آیه ۲۴۶ سوره مبارکه بقره: یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکمْ بِالْمَنِّ وَ الْأذی.
- دستور مرحوم علاّمه طهرانی به استاد طهرانی مبنی بر اعطاء مبلغی به شخصی و بیان حکمت آن توسط ایشان.
- چگونه انفاق شخص مورد رضایت و توجه پروردگار متعال قرار میگیرد.
- پرداختن خمس و زکات به افراد مستحق با فرض اینکه به دستور مجتهد باشد در صورتی که به عنوان هدیه و بخشش از طرف شخص اعطا شود بریءالذمه او نخواهد بود.
- کلام مرحوم آیه الله بروجردی به علاّمه طباطبایی مبنی بر لزوم صرف وجوهات شرعیه در علوم فقه و اصول و بیان پاسخ آن.
- مجتهد جامع الشرایط مالک وجوهات شرعیه اعم از خمس و زکات نبوده بلکه امام علیهالسلام مالک خمس و فقرا مالک زکات میباشند.
- ذکر حکایتی در ارتباط با مشاهده مرحوم آقاسید حسین فاطمی توسط مرحوم علاّمه طهرانی در خواب و تأکید ایشان مبنی بر احترام و اکرام سادات و رعایت عزت نفس ایشان.
- اولیاء الهی به ظاهر افراد نگاه نمیکنند بلکه ایشان بر باطن و سرّ و ضمیر افراد احاطه و اشراف دارند.
- بیان دو مرتبه از مراتب بطلان در اعمال و نیات افراد و توضیح آنها بر اساس آیه ۲۳ سوره مبارکه فرقان: وَ قَدِمْنا إِلی ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً
- میل درونی همه انسانها در پی رسیدن به ریاستها و مناصب و عناوین اعتباری میباشد بجز افرادی که دارای قلب و عقل سلیم بوده و دل خود را از حبّ امور اعتباری عالم دنیا خالص کرده اند.
- سخنان کفرآمیز معاویه بن ابی سفیان در ارتباط با بیان اهداف خود از رسیدن به حکومت.
- در بسیاری از موارد قیام افراد نسبت به امور عبادی و الهی و مسائلی که دارای صبغه شرعی میباشد به منظور تثبیت موقعیت و جایگاه نفس خود و تعاند با پروردگار متعال میباشد.
- ذکر حکایتی شیرین در ارتباط با پرسیدن برخی سؤالات شرعی از روحانی ظاهر الصلاحی که وابسته به دربار و حکومت طاغوت بود.
- سخن نادرست مرحوم آیه الله مطهری در ارتباط با تعظیم جایگاه و شأن ابوحنیفه.