کتاب

کتاب حیات جاوید

کتاب حیات جاوید تالیف مرحوم آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله نفسه الزکیه:

کتاب حیات جاوید شرح و تفسیری شیوا بر وصیت نامه معجز بیان حضرت امیرالمؤمنین به فرزندشان امام حسن مجتبی علیهما السلام که در بازگشت از جنگ صفین در منطقه ای به نام حاضرین بیان فرموده اند. برخی عناوین این کتاب عبارتند از: ((ضررهای سوء استفاده از باورهای دینی مردم))، ((آفات نگرش گزینشی به بیانات ائمه معصومین علیهم السلام))، ((علت حرمت سکونت در بلاد کفر))، ((توصیه امیرالمومنین علیه السلام به توجه به آخرت و مرگ و کوتاه نمودن آمال و آرزوها))، ((کیفیت ارتباط زن و مرد در متون معصومین علیهم السلام)). انتشارات مکتب وحی این کتاب را در قطع وزیری همراه با جلد گالینگور با ۲۲۱ صفحه در اختیار مخاطبان قرار داده است.

همچنین در پشت جلد این کتاب آمده است: مکتب تشیع مکتب علوی است و مکتب حق و عدالت و حریّت، مکتب رفض و دور باش از هر دنائت و پستی و سستی و نفاق و مکر و دوروئی و مصلحت اندیشی و فرو غلطیدن در شهوات و کثرات، مکتب تعالی روح و تجرید نفس و معرفت و توحید و وصول به عالی ترین مرتبه متصوّره از فعلیّت و حصول است. در این مکتب خط قرمز و مرز فقط سخط الهی و انجام خلاف رضای اوست و بس. ((از صفحه ۲۶ کتاب))

 

پیش در آمد
مقدمه
بیان تمام جوانب و لوازم یک زندگى سعادتمند در کلام أمیرالمؤمنین علیه‏السلام ….. ص : ۱۹
تمدن چشمگیر و جاذبه‏هاى افسونگر غرب ثمره‏اى جز اضمحلال و فروپاشى اصول مدنیت نداشته است ….. ص : ۲۰
خطرات پدیده نامبارک و ویرانگر دین‏زدگى ….. ص : ۲۱
ضررهاى سوء استفاده از باورهاى دینى مردم ….. ص : ۲۲
پاسخ أمیرالمؤمنین به فرازى از نامه زشت و نامیمون معاویه ….. ص : ۲۳
سوء استفاده از شرع و دین در پیشبرد مقاصد دنیوى موثرترین وسیله علماء سوء ….. ص : ۲۴
نفس مدارى و انانیت و فرعونیت نکته اصلى در فجایع و حوادث ناگوار ….. ص : ۲۵
مکتب تشیع مکتب حق و عدالت و حریت است ….. ص : ۲۶
عصمت مساوى با ابدیت است و ابدیت پیوسته پابرجا و متقن ….. ص : ۲۷
آفات نگرش گزینشى به بیانات معصومین و استفاده ابزارى از آنها ….. ص : ۲۸
نظر برخى محققان غربى پیرامون حجاب زنان و کیفیت تعامل آنها ….. ص : ۲۹
تحریف کلمات معصومین علیهم‏السلام بى‏حرمتى به ساحت ارزش‏هاى والاى انسانى است ….. ص : ۳۰
نقش پیشرفت‏هاى چشمگیر ارتباطات در از هم پاشیدگى پیوندهاى خانوادگى ….. ص : ۳۱
نگرش حضرت زهرا در کیفیت روابط زن و مرد اجنبى ….. ص : ۳۱
متصدیان تعلیم مبانى شرع نباید دایه مهربان‏تر از مادر شوند ….. ص : ۳۲
نکوهش و تحقیر آیات الهى افرادى را که استفاده گزینشى از احکام الهى مى‏کنند ….. ص : ۳۳
برخوردهاى ناجوانمردانه و غیر منصفانه با کلام أمیرالمؤمنین علیه‏السلام ….. ص : ۳۴
مبلغین نباید کسوت تولیت و قیومیت دین بر تن خود نمایند ….. ص : ۳۶
خوش بود گر محک تجربه آید به میان ….. ص : ۳۸
وظیفه اصلى همه امت اسلام به خصوص زعما و متصدیان تبلیغ ….. ص : ۳۹
أمیرالمؤمنین صلاح امور اجتماع را در دورى از ارتباط مردان و زنان مى‏دانند ….. ص : ۴۰
شبهه‏اى که دست‏آویز عده‏اى در برقرار کردن روابط غیر صحیح شده است ….. ص : ۴۰
پاسخ‏هاى سه گانه به این شبهه ….. ص : ۴۱
دو نمونه از پنهان شدن بیمارى در انسان ….. ص : ۴۴
علت حرمت سکونت در بلاد کفر ….. ص : ۴۵
به وجود آوردن بسترى مناسب براى تحصیل امنیت اخلاقى و اعتدال روحى وظیفه همگانى است ….. ص : ۴۵
وصایا و کلمات أمیرالمؤمنین براى همه أعصار و أمصار است ….. ص : ۴۶
کیفیت تخاطب أمیرالمؤمنین با فرزندش امام حسن علیهماالسلام در این وصیت‏نامه ….. ص : ۴۷
کلمات أمیرالمؤمنین و سایر ائمه علیهم‏السلام در چنین مقاماتى منافى مقام عصمت ایشان نمى‏باشد ….. ص : ۴۷
توجیهات ناصواب عده‏اى در مقام دفاع از عصمت اهل بیت علیهم‏السلام ….. ص : ۴۹
حقیقت انسان عبارت است از نفس و روح قدسى او ….. ص : ۵۲
جهات افتراق انسان از ملائکه در مبدأ و منتهاى خلقت ….. ص : ۵۲
تأثر از لوازم عالم کثرت و طبع، منافاتى با خصوصیات خلقى و خلقى امام علیه‏السلام ندارد ….. ص : ۵۴
همه افراد بشر مکلف و موظف به انجام دستورات الهى مى‏باشند ….. ص : ۵۶
دوجنبه موجود در هر انسانى با هر مرتبه و میزان از علم و معرفت و تجرد ….. ص : ۵۷
باید هنگام إلتجاء و دعا به جنبه مربوبى و خلقى و فقر و فاقه خویش توجه نمود ….. ص : ۶۰
عالم اولیاى خدا عالم اعتبار و مجاز و گزافه‏گوئى نیست ….. ص : ۶۱
شرح و ترجمه وصیت‏نامه
نامه پدرى که عمرش به سر آمده به فرزندى که آرزوها را در ضمیر خویش مى‏پروراند ….. ص : ۶۵
کلام أمیرالمؤمنین علیه‏السلام در علت و انگیزه بیان این وصیت‏نامه ….. ص : ۶۷
وصیت به تقوى و عمران و آبادى قلب و تمسک به ریسمان الهى ….. ص : ۶۹
توصیه‏ها و اندرزهاى أمیرالمؤمنین براى احیاء قلب و نورانى نمودن آن ….. ص : ۷۰
مبتنى بودن تصورات و تصدیقات بر حقایق خارجیه و امور نفس‏الامریه و… ….. ص : ۷۱
مبدأ و منشأ پیدایش توهمات جهل بشر و تعلق به امورظاهریه و حسیه است ….. ص : ۷۱
کیفیت تعلق نفس و تمایل آن به امورحسیه و ظواهر عالم ماده ….. ص : ۷۳
یکى از موارد ایجاد تخیل و مصادیق فریبنده نفس، کثرت جمعیت و ازدیاد ظاهرى است ….. ص : ۷۴
از جمله اسباب ایجاد توهم و تخیل، موقعیت و شخصیت اجتماعى افراد است ….. ص : ۷۶
یکى دیگر از اسباب ایجاد توهم و تخیل انتساب به شخصیت‏هاى بزرگ و قابل احترام است ….. ص : ۷۶
بررسى علل برپایى جنگ جمل ….. ص : ۷۷
هدف از انعقاد مراسم مذهبى رسیدن به فهم و ادراک و تغییر در روش زندگى است ….. ص : ۷۹
در مکتب اهل‏بیت عقل و درایت راه دارد نه احساس و توهم ….. ص : ۷۹
علل انحراف مردم کوفه و پیروى نکردن از امام حسین علیه‏السلام ….. ص : ۸۱
کلام خداوند در قرآن کریم در مذمت خیال و وهم موجود در قالب‏هاى شعرى ….. ص : ۸۱
مقابله حکمت و نور با وهم و خیال ….. ص : ۸۲
بیان علل استعلاء و برترى طلبى صاحبان زر و زور و سلاطین جور ….. ص : ۸۳
علل کرنش و تواضع افراد در برابر عظمت ظاهرى و فریبنده ارباب معابد و کلیسا ….. ص : ۸۴
دعوت انبیاء و اولیاى الهى فقط به سوى ذات واجب الوجود مى‏باشد ….. ص : ۸۶
در مکتب اولیاى الهى عزت و کبریائیت فقط از آن خداست ….. ص : ۸۶
حکایتى راجع به عملکرد دوگانه یکى از علماى معروف و مشهور ….. ص : ۸۸
تغییر سنت و روش پیامبر اکرم پس از رحلت آن حضرت توسط خلفاء و سلاطین جور ….. ص : ۸۸
فاصله گرفتن مساجد امروزى از مسیر ترسیم شده در مکتب اسلام و دستورات پیامبر اکرم ….. ص : ۸۹
اهمیت جایگاه حکمت در دیدگاه قرآن کریم ….. ص : ۹۰
کلام أمیرمؤمنان در بیان اوصاف اولیاى الهى ….. ص : ۹۱
توصیه‏هاى أمیرالمؤمنین علیه‏السلام در ارتباط با یادآورى مرگ و عبرت‏گرفتن از گذشتگان ….. ص : ۹۲
تأکید و تشویق بزرگان به زیارت اهل قبور و مشاهده آثار گذشتگان به منظور عبرت گرفتن ….. ص : ۹۳
دیدگاه بزرگان در ارتباط با کیفیت زیارت ائمه معصومین علیهم‏السلام ….. ص : ۹۵
توصیه أمیرالمؤمنین علیه‏السلام راجع به تأمل و سیر در آثار و عملکرد گذشتگان ….. ص : ۹۶
دستورات عملى أمیرالمؤمنین علیه‏السلام در ابعاد شخصى و اجتماعى زندگى ….. ص : ۹۷
پیامدهاى ناگوار سخن گفتن در غیر حوزه علم و آگاهى ….. ص : ۹۸
پرهیز از ورود در مسائل شبهه‏ناک و امورى که صحت آن آشکار نیست ….. ص : ۹۹
توضیح و تفسیر کلام امام صادق علیه‏السلام: الأمور ثلاثه… ….. ص : ۹۹
لزوم انجام امور بر اساس علم و قطع و یا حجت شرعى ….. ص : ۱۰۰
توصیه أمیرالمؤمنین علیه السلام به امر به معروف و نهى از منکر ….. ص : ۱۰۲
وظیفه خطیر و حیاتى عالمان دینى و سررشته‏داران مبانى شریعت ….. ص : ۱۰۲
برخى از شرایط امر به معروف و نهى از منکر ….. ص : ۱۰۳
لزوم تأسیس نهاد امر به معروف و نهى از منکر ….. ص : ۱۰۴
جهاد در راه خدا باید بر اساس بصیرت و بینش باشد ….. ص : ۱۰۴
بینش در دین و بصیرت در مبانى وحى ….. ص : ۱۰۶
توصیه حضرت أمیرالمؤمنین علیه‏السلام به صبر و شکیبائى در کارها ….. ص : ۱۰۷
صبر با ناملایمات و کیفیت تأثیر آنها در سیر و سلوک معنوى و روحانى ….. ص : ۱۰۹
اخلاص در نیت و توجه تام به پروردگار ….. ص : ۱۱۰
جایگاه استخاره در بین باورها و فرهنگ شیعه ….. ص : ۱۱۱
سودمندى و انتفاع فرد و جامعه در مسائل فرهنگى ….. ص : ۱۱۳
اهداف حضرت أمیرالمؤمنین علیه السلام از بیان این وصیت‏نامه ….. ص : ۱۱۵
علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد ….. ص : ۱۱۷
بهترین زمان براى تلقى مسائل اخلاقى عنفوان جوانى است ….. ص : ۱۱۷
استفاده از تجربه دیگران در تصحیح مسیر و اعتدال طریق ….. ص : ۱۱۸
راه و روش أمیرالمؤمنین در ارشاد و هدایت امام حسن علیهماالسلام ….. ص : ۱۱۹
توصیه أمیرالمؤمنین علیه‏السلام به تقواى الهى ….. ص : ۱۲۱
توصیه أمیرالمؤمنین علیه‏السلام به استعانت و مدد خواستن از پروردگار ….. ص : ۱۲۱
انسان نباید از ناحیه خود تکالیف را کم و زیاد نماید ….. ص : ۱۲۲
علل اصلى انحرافات بشرى حرکت در فضاى شک و تردید و جهل و بى‏خبرى است ….. ص : ۱۲۵
اخلاص نیت و صفاى باطن و تسلیم در برابر حق ….. ص : ۱۲۷
توصیه أمیرالمؤمنین علیه السلام به بى‏ثباتى دنیا، و اعتصام به پروردگار ….. ص : ۱۲۸
جمیع حوادث و عوارض مترتبه بر آن به اراده و تقدیر خداوند است ….. ص : ۱۲۹
اشاره‏اى به مسأله حیاتى هدایت و ارشاد و مسیر سعادت و رستگارى بشر ….. ص : ۱۳۰
لزوم متابعت از انسان کامل واصل ….. ص : ۱۳۱
ذکر بعضى از اوصاف پروردگار و عجز و فقر بنده در پیشگاه ربوبى ….. ص : ۱۳۲
بیان علت و انگیزه آن حضرت از تبیین احوال و خصوصیات دنیا و آخرت ….. ص : ۱۳۳
حالات مفروض انسان در مواجهه با حوادث پیش روى ….. ص : ۱۳۵
شوق و علاقه اولیاى الهى براى مرگ و سفر آخرت ….. ص : ۱۳۶
وصایاى حضرت علامه طهرانى به مؤلف کتاب در بیمارستان ….. ص : ۱۳۷
میزان و ترازوى سنجش ارتباط با دیگران ….. ص : ۱۳۹
غنى‏ترین و کارگشاترین آموزه در مسائل اخلاقى ….. ص : ۱۴۰
توجه به خویش و عدم دخالت در امور دیگران ….. ص : ۱۴۲
توصیه أمیرالمؤمنین علیه‏السلام به فرستادن توشه قبل از فرارسیدن أجل و مرگ ….. ص : ۱۴۴
مرجعیت عامه و مقام اصدار فتوا ظرفیتى بسیار وسیع مى‏خواهد ….. ص : ۱۴۵
تربیت نفوس و دستگیرى افراد فقط توسط افراد راه رفته و راه یافته ممکن است ….. ص : ۱۴۷
توصیه أمیرالمؤمنین علیه السلام به واسطه قرار ندادن بین خود و خدا ….. ص : ۱۴۸
توصیه أمیرالمؤمنین علیه السلام در توجه به آخرت و مرگ ….. ص : ۱۵۰
توصیه أمیرالمؤمنین علیه السلام در کثرت ذکر موت ….. ص : ۱۵۱
کلام أمیرالمؤمنین علیه السلام در توصیف دنیا و اهل آن ….. ص : ۱۵۲
جایگاه حقیقى روح و بدن و جسم و جان آدمى ….. ص : ۱۵۳
توصیه‏هاى أمیرالمؤمنین علیه‏السلام به کوتاه نمودن آمال و آرزوها ….. ص : ۱۵۵
اشتغال به دنیا نباید نفس را از توجه به خداوند متعال باز دارد ….. ص : ۱۵۸
نباید در انتخاب شغل و حرفه، مطامع دنیوى و مقاصد شهوانى مقصد و مقصود باشد ….. ص : ۱۵۹
توصیه أمیرالمؤمنین علیه‏السلام به رعایت و حفظ اصالت نفس و شرافت آدمى ….. ص : ۱۶۰
توصیه أمیرالمؤمنین علیه السلام به حفظ زبان و سکوت ….. ص : ۱۶۲
توصیه أمیرالمؤمنین علیه السلام به پرهیز از طعام شبهه‏ناک و ظلم و ستم ….. ص : ۱۶۴
توصیه أمیرالمؤمنین علیه‏السلام به حفظ فرصت‏ها و اوقات ….. ص : ۱۶۵
کلام أمیرالمؤمنین علیه‏السلام در کیفیت و میزان رفاقت و دوستى و حقوق آن ….. ص : ۱۶۷
اقسام رزق و روزى در نگاه أمیرالمؤمنین علیه‏السلام ….. ص : ۱۷۰
توصیه أمیرالمؤمنین علیه السلام به نصیحت پذیرى ….. ص : ۱۷۱
توصیه أمیرالمؤمنین علیه السلام به میانه‏روى و اعتدال ….. ص : ۱۷۲
توصیه أمیرالمؤمنین علیه‏السلام در تعجیل ننمودن در انجام امور زشت و ناروا ….. ص : ۱۷۳
اطلاق رزق در کلام اهل معرفت به بارقه‏هاى قلبى و تجلیات الهى ….. ص : ۱۷۳
کلام بزرگان اهل طریقت در لزوم کسب حلال و اشتغال به آن ….. ص : ۱۷۴
پرهیز نمودن از امرى که با کرامت انسانى و مناعت طبع سازگارى ندارد ….. ص : ۱۷۵
کیفیت برخورد با فرصت‏هاى از دست رفته و نایافته ….. ص : ۱۷۶
پندپذیرى و تقبل نیکو در مقام اندرز و موعظه ….. ص : ۱۷۸
لزوم اتکاء انسان به اراده و اختیار خویش ….. ص : ۱۷۹
بحثى در عدم رسوخ و استوارى فکر و رأى زنان ….. ص : ۱۷۹
تحلیل کلام أمیرالمؤمنین علیه‏السلام پیرامون کیفیت ارتباط مردان با همسران خویش ….. ص : ۱۸۱
تمسک به ادله واهیه براى ترجیح جنس زن بر مرد ….. ص : ۱۸۱
دین، نیازى به دایه دلسوزتر از مادر ندارد ….. ص : ۱۸۲
توصیه‏هاى اولیاى الهى فقط براى پندپذیران است ….. ص : ۱۸۳
کیفیت ارتباط زن و مرد در متون حضرات معصومین علیهم‏السلام ….. ص : ۱۸۴
معاشر الناس! إن النساء نواقص الإیمان، نواقص الحظوظ، نواقص العقول ….. ص : ۱۸۵
براى خوش آمدن و تحسین گروهى نباید دست از مبانى برداشت ….. ص : ۱۸۶
ما از خداوند به بندگانش دلسوزتر نیستیم ….. ص : ۱۸۷
سرشت زن و مرد از مبدأ واحد نشأت پیدا نموده است ….. ص : ۱۸۸
مسأله رجولیت و انوثیت در مراتب مادون نفس نشأت پیدا مى‏کند ….. ص : ۱۹۰
حکمت الهى در خلقت مرد و زن ….. ص : ۱۹۱
کیفیت زندگى در اجتماعات امروز شرم‏آور است ….. ص : ۱۹۲
اختلاط زن و مرد در محیط کارى و علمى پیامدهاى زیادى به دنبال دارد ….. ص : ۱۹۳
تدریس علوم اسلامى، مجوز تصدى تعلیم و تدریس مردان نسبت به بانوان نمى‏شود ….. ص : ۱۹۴
فضاحت‏هاى به بارآمده توسط موبایل و اینترنت ….. ص : ۱۹۵
علل عدم جواز مشورت با زنان در کلام أمیرالمؤمنین علیه السلام ….. ص : ۱۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا