اطلاعات عمومی

درخت آلبالو

پرمطلب : آلبالو قرابت نزدیکی با گیلاس دارد. بومی مناطق زیادی در اروپا و جنوب آسیا می باشد. مناطق عمده تولید آلبالو در استان اصفهان شهرستانهای نجف آباد، خمینی شهر، سمیرم، شهرضا و اصفهان می باشند. مناطق عمده کشت آلبالو فرانسه، یوگسلاوی و آلمان می باشد.

درخت آلبالو
درخت آلبالو

ویژگیهای ظاهری :

درختان آلبالو کوچکتر از گیلاس بوده و ارتفاعی حدود ۴ تا ۱۰ متر دارد. دادای شاخه هایی باریک و شبه سیاه می باشد. خزان پذیر بوده و برگها بصورت متناوب روی شاخه قرار دارند. آلبالو خود بارور است و برای تلقیح نیازی به ارقام گرده افشان ندارد. گرده ‌آلبالو میتواند گل گیلاس را تلقیح کند. ساقه بعضی از ارقام بسیار قابل انعطاف است و براحتی بدون آنکه شکسته شود خم می شود. گل ها روی اسپورها و شــاخه های ســال قبل شکل می گیرد. گلها بصورت ۳ تا ۵ تایی در یک جوانه و دارای ۵ گلبرگ، ۵ کاسبرگ، پرچم و یک مادگی است.

 

شرایط محیط رشد:

آلبالو به خاک های عمیق که از زهکشی خوبی برخوردار باشند نیاز دارد. بستر خاکی گراول تا شنی را می پسندد. خاک آلبالو باید مرطوب بوده و حاصلخیز باشد. نسبت به گیلاس آب و هوای خشک تری را می طلبد. کشت تجاری آلبالو در مناطق کوهستانی با تابستان های خشک و خنک به خوبی صورت می گیرد.آلبالو نسبت به گیلاس به سرمای دیررس بهاره مقاوم تر بوده سرمای خیلی شدید می تواند کشت و کار آن را محدود کند. بارندگی های تابستانه سبب عارضه ترک خوردگی میوه می شوند. نیاز سرمایی جوانه های گل آلبالو ۷۵۰ تا ۱۴۰۰ ساعت (دمای بین صفر و ۷ درجه سانتیگراد) بوده و به ۲۸- درجه سانتیگراد سرمای زمستانه مقاومت دارد . مقاومت به خشکی در آلبالو بیشتر از گیلاس است.

درخت آلبالو

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی:

در بحث دارویی، آلبالو برای خواب آرام مفید است و این بخاطر درصد بالای ملاتونین آلبالو می باشد. تب بر بوده و از پوست آن برای شستشوی زخم ها استفاده می شود. آلبالو برای اشخاصی که دچار حالت تهوع از حرارت و گرمی شده اند مفید است. آلبالو برای رفع حرارت و تشنگی و دفع غلظت خون مفید بوده و خون را صاف می کند. آلبالو معده را تقویت میکند و سوزش ادرار بدون عفونت با مصرف آلبالو بهبود پیدا می کند. ضماد و مرهم آلبالو برای روشن شدن رنگ پوست موثر است. مصرف آلبالو برای افرادی که خارش پوستی دارند نیز مفید است . آلبالو خواص گیلاس را دارد و مصرف آن ، اعصاب را آرامش میدهد ، ولی در هر حال نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. آلبالو ملین است. در صنایع آرایشی و بهداشتی در فرمولاسین برخی کرم ها و ماسک ها مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع غذایی نیز انواع شربت، مربا و ژله ها از ایم میوه ارزشمند ساخته می شود .

 

آفات و نحوه مبارزه با آن : از مهمترین بیماریهای آلبالو در استان اصفهان شانکر باکتریایی درختان هسته دار و پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه می باشند.

 

نحوه تکثیر گیاه: آلبالوها از طریق پیوند جوانه یا T روی پایه ها در اواخر تابستان بهتر تکثیر می یابند. اما در کل به سه روش کاشت بذر، پاجوش و پیوند قابل ازدیاد است. آلبالوهای غیر تجاری بیشتر بصورت پاجوش ازدیاد می گردد. ولی ارقام تجاری با پیوند روی پایه آلبالو تلخ(محلب) ازدیاد می یابد و پیوند شکمی در آلبالو معمول می باشد. زمان انتقال نهال به زمین اصلی از پاییز و پس از ریزش برگها آغاز و تا قبل از باز شدن شکوفه ها در بهار ادامه دارد.فاصله کاشت در آلبالو ۵در۴ و یا ۵ در ۵ است.

 

 

گردآوری شده توسط: سایت پر‌مطلب > گیاهان > درختان میوه

pormatlab.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا