اطلاعات عمومی

گیاه آنتوریوم

آنتوریوم گیاهی است بومی گواتمالا و کوشاریکا این گیاه مانند ساقه اصلی بوده و ارتفاع آن به بیش از ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر می رسد، دارای برگهای کمی پهن، سبز تیره و به طول بیش از ۱۸ سانتیمتر می باشد گلها با اسپات قرمز، صورتی، زرد و یا سفید در اواخر بهار یا فصل تابستان ظاهر می شوند.

آنتوریوم – FLAMINGO FLOWER با نام علمی ANTHURIUM SCHERZERIANUM از خانواده ARACEAE – شیپوری و بومی منطقه مناطق مرطوب گرمسیری جنگلی کوهستانی مرکز و جنوب امریکا می‌باشد.
نام های دیگر این گیاه: Pigtail Plant , Boy Flower,گل فلامینگو
Anthurium scherzerianum

خاک و تغذیه: خاک تورب ، ماسه
دمای ایده آل محیط: ۲۰ درجه سانتیگراد
آبیاری و رطوبت: خیلی مرطوب
نور محیط: زیاد

از وسط اسپات گل آذین سنبله ای بیرون می آید که زرد یا قرمز رنگ است.
دوام گل آنتوریوم زیاد بوده و ۲ تا ۳ ماه پایدارمی ماند
آنتوریوم به طور کلی به سرما و آب سنگین و نمک دار، حساس است و در زمستان باید حدود ۶ تا ۸ هفته به آن استراحت داد یعنی مقدار آب را کم نمود ه و حرارت را ۱۵ درجه سانتیگراد نگه داشت.
آنتوریوم به نور متوسط ، هوای گرم، آبیاری فراوان، رطوبت نسبی ۷۰ تا ۹۰ درصد و خاک اسیدی احتیاج دارد.
کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان ۲ گرم در لیتر، هر ۳ هفته یکبار، از اسفند تا آذر ماه مورد استفاده قرارداد. بهتر است از کودهای آلی نیز استفاده شود.

خاک گلدان آنتوریوم عبارت است از تورب با کمی ماسه.
در صورتی که گلدان شما برگهای جدید ریز و رنگ پریده ای می دهد و گلهای آن ظاهر نمی شود. تغذیه مصنوعی را شروع کنید چون ظاهرا خاک گلدان خیلی فقیر است. و اگر فقط با ظاهر نشدن گلها روبه رو شدید، نور محیط رشد گیاه مناسب و کافی نیست، پس آن را به محل پرنورتر اما دور از اشعه مستقیم آفتاب منتقل کنید. این عارضه ممکن است مربوط به آبیاری زیاد از اندازه هم باشد. در زمستان هفته ای ۱ بار آبیاری کافی است.
برگهای خیلی پر پشت اما بدون گل بیانگر غنی بودن زیاده از حد خاک می باشد. و باید در زمستان خاک گلدان را تعویض و تعدیل کرد

حمله قارچ به این گیاه لکه های قهوها ی روی برگ ها تشکیل می دهد و باید با محلول قارچکش نفوذی سمپاشی صورت گیردو برگهای خیلی صدمه دیده، حذف شوند
اگر در زمستان هوا خیلی سرد و مرطوب باشد برگها زرد شده و به سمت پایین ، می پیچد بنابراین باید گلدان را به محل گرمتری منتقل نمود و آبیاری را کمتر کرد در صورتی که برگهای سبز می پیچد هوا سرد و خشک است.
برگهای سیاه شده در نتیجه سرمای زیاد، ایجاد می شوند و برگهای نازک ، کم آب و زرد رنگ معرف گیاه تشنه می باشد.
اگر زخمهای سفید پنبه ای در زیر برگ و قاعده آن تشکیل شوند. یعنی حشرات آفت در حال فعالیت است می توانید هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی کنید و با پنبه آغشته به سم زخمها را خیس نمایید.
عامل ایجاد رشته های تار عنکبوتی در سطح برگ کنه ریز قرمز است. باید با پارچه مرطوب برگهار ا تمیز کنید و با سم کنه کش گیاه را سمپاشی نمایید. تامین رطوبت در کاهش آفت موثر است
اگر برگها براق بودن خود را از دست داده اند روزانه با آب ولرم برگها را پاشی کنید چون علت این امر می تواند هوای خشک باشد
صدمات فیزیکی برگها را شکافدار و مریض نشان می دهد بنابراین گلدان را از محل پر تردد دور کنید و برگهای صدمه دیده را قطع نمایید
آنتوریوم رطوبت محیطی را می‌پسندد و درجه حرارت ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد بهترین درجه حرارت برای گل کردن آن می باشد. این گیاه دارای انبوهی از ریشه های آبدار، سست وگوشتی است که به نظر می رسد گیاه را از داخل گلدان به خارج هل میدهد.به وسیله جداکردن توده ریشه ها در جائی که گیاهان کوچک مجزا درکنار گیاه مادری مشاهده می شوند،

تکثیر آنتوریوم صورت می گیرد. هرگز ریشه را با زور جدا نکنید و سعی کنید گیاهانی را از کنار پایه مادری جدا کنید ، که رشد فعال داشته و برگهای جدید تولید کرده اند. سپس آنها را در گلدانی با قطر دهانه ۱۳-۱۱ سانتیمتر ، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت، بکارید. مراقب باشید گیاهچه به زیر خاک فرو نرود و کمی بالاتر از سطح خاک قرار بگیرد. دمای محیط را روی ۲۴ درجه سانتیگراد تنظیم کرده و رطوبت را بالا نگه دارید. برای این منظور یا مرتب مه پاشی کنید و یا گلدان یا کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید.

گردآوری شده توسط: مجله اینترنتی پر‌مطلب > گیاهان 

pormatlab.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا