اطلاعات عمومی

گیاه سالوینیا مینیما

در جنس سالوینیا حدود ده گونه وجود دارد. سالوینیا مینیما گونه ای از سرخس های آبی از جنس Salvinia در خانواده Salviniaceae است که به صورت شناور در روی آب رشد میکند و بومی اکثر مناطق گرمسیری ، آمریکای شمالی ، آمریکای مرکزی آمریکای جنوبی ، اوراسیا و آفریقا ، از جمله مکزیک ، هند غربی و ماداگاسکار است و نام خود را به افتخار اسکله Pier Antonio Micheli ، گیاه شناس ایتالیایی گرفته است. در جنس سالوینیا حدود ده گونه وجود دارد. این سرخس آبزی شناور، با رشد در زیستگاه های آبزیان با درجه شوری بالاتر از ۴ تا ۷ ppt به طور کامل سطح آب را پوشش میدهد و باعث مسدود کردن عبور نور خورشید و کاهش میزان اکسیژن زیستگاه و آسیب به گونه های بومی حیات وحش میشود سالوینیا مینیما در آبهای آرام برکه ها ، دریاچه ها کوچک ، کانال ها و معمولا در آبهای با جریان کم و راکد رشد میکنند. امروزه در آکواریوم ها و استخرهای تزئینی پرورش داده میشود. این گیاه از ۱ تا ۴ سانتیمتر طولدارد و دارای انشعابات افقی ساقه است که در زیر سطح آب گسترده میشوند و در هر گره دو برگ شناور (fronds) تولید میکندو سومی ، برگ submersed است که به رشته های قطعات تقسیم میشود. برگ ها در حلقه های ۳ تایی توزیع شده اند.

سالوینیا مینیما
سالوینیا مینیما

سالوینیا مینیما گونه ای از سرخس های آبی از جنس Salvinia در خانواده Salviniaceae است که به صورت شناور در روی آب رشد میکند و بومی اکثر مناطق گرمسیری ، آمریکای شمالی ، آمریکای مرکزی آمریکای جنوبی ، اوراسیا و آفریقا ، از جمله مکزیک ، هند غربی و ماداگاسکار است و نام خود را به افتخار اسکله Pier Antonio Micheli ، گیاه شناس ایتالیایی گرفته است.

این برگ های شناور به شکل قلب، کروی ، بیضی شکل و گرد هستند. طول برگ محدود به ۰٫۴ تا ۲ سانتیمتر است. برگ های کوچک تر گرد هستند در حالی که بزرگتر کمی کشیده میشوند و اغلب به رنگ سبز زمردی هستند.

سالوینیا مینیما
سالوینیا مینیما

برگ ها در آفتاب کامل رشد خوبی دارند و بزرگ و کشیده میشوند و اغلب با بلوغ و پیری از سبز زمردی به قهوه ای تغییر رنگ میدهند. سطح فوقانی برگ شناور هستند و با ردیفهایی یکنواخت از موهای سفید و زبر پوشانده شده اند. از هر ساقه تار مو چهار شاخه ی نازک تولید شده و خیلی سریع تقسیم و گسترده میشوند. این موهای شاخه در واقع سپر دافع آب است. این گیاه به نور زیادی نیاز دارد و در محدوده نور زیاد – خیلی زیاد رشد مناسبی دارد. سرعت رشد این گیاه بسیار سریع است و سطح استخر را خیلی سریخ به طور کامل میپوشاندو نیاز به نگهداری هم ندارد.

سالوینیا مینیما
سالوینیا مینیما

دمای قابل تحمل این گیاه ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است و محدوده PH این گیاه ۶٫۵ تا ۸٫۵ است و سختی (GH)قابل تحمل این گیاه ۹ تا ۱۳ dh می باشد و نیازمندی آن به CO2 هم بسیار کم است. رشد بیش از حد آن در آبراه ها ایجاد مانع و محدودیت در قایقرانی می کند. رشد خارج از کنترل این گیاه در آبراهی ثبت شده که در آن این گیاه به طول ۱۹٫۳ کیلومتر با عرض ۱۱۰ متر و ضخامت ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر گسترش یافته است. این گیاه اثر سمى بر روى دام‌ها دارد

گردآوری شده توسط: مجله اینترنتی پٌر‌مطلب > گیاهان > گیاهان آبزی

pormatlab.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا