اطلاعات عمومی

گیاه آکواریومی علف ستاره ای

پر مطلب: علف ستاره ای گونه ای از گیاهان آبزی از جنس Heteranthera و خانواده سنبل، Pontederiaceae بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکا و آفریقا به خصوص برزیل است. آنها در آب یا در خاک های مرطوب زندگی می کنند. دارای برگ هایی با دمبرگ دراز هستند و برخی آنها را برای گل های جذابشان کشت میکنند. برگهای آن دو نوع هستند خطی و غوطه ور یا شناور و مدور است.

علف ستاره ای
علف ستاره ای

گیاهان تیره Pontederiaceae علفهای آبزی و یا مردابی ایستاده در درون آب و غرقه در آن و یا غوطه ور شناورند. برگها نیام دار، متناوب غالباً دو ردیفی و گاهی دو شکل، دارای گوشوارک و زبانک هستند. گل آذین معمولاً به صورت سنبله گلها سه پر بدون برگگ یا دارای یک برگگ کوچک بدون پیشبرگ ، دو لبه نامتقارن اند. میوه در این گیاهان کپسول است. گلپوش در گلهای این گیاهان رنگی و گلبرگ مانند، کم و بیش به هم پیوسته و به صورت لوله ای است. نافه شامل ۳ تا ۶ پرچم و گاهی حتی یک پرچم است که بر سطح داخلی بخش لوله جام متصل بوده و طول میله متفاوت است. مادگی زبرین ، دارای ۳ برچه و ۳ خانه است. گاهی (در برخی از جنسها) ۲ برچه جانبی از ۳ برچه تخمدان از بین می رود. در هر حال مادگی دارای یک خامه و محتوی تخمکهای فراوان واژگون با تمکن محوری است گاهی نیز تخمدان یک خانه است و فقط یک تخمک دارد. میوه کپسول گاهی محصور در گلپوش باقیمانده و یا به صورت فندقه است. دانه در غالب جنسها دارای آلبومن نشاسته ای و حتی استوانه ای شکل است.این تیره دارای ۶ جنس و تقریباً ۲۰ تا ۳۰ گونه دارد که همگی در آبهای مردابها و تالابهای مناطق گرم و معتدل می رویند.

علف ستاره ای
علف ستاره ای

این گیاه بخاطر شکل خاص برگهایش یکی از زیباترین گیاهان آکواریومی به شمار می رود . با توجه به رشد سریع این گیاه، هرس در بازه های زمانی کوتاه باید مد نظر قرار گیرد تا رشد سریع گیاه مانع از نرسیدن نور به برگهای پایینی نشود.
این گیاه می تواند تا یک متر بلندی پیدا کند و در حدود ۴۰ سانتیمتر هم از فضای اطرافش را اشغال خواهد کرد. اگر به گیاه اجازه دهید که به سطح آب برسد ، گل های آبی رنگی خواهد داد.
علف ستاره ای دارای سطح نگهداری نسبتا آسان در شرایط آکواریوم است. اگرچه می تواند در نور پایین تر (۱٫۷۵ وات در هر گالن ) و بدون CO2 رشد کند، ولی پتانسیل واقعی خود را تحت نور بالا و تحت گاز CO2 نشان میدهد.
سرعت رشد این گیاه سریع است و شما میتونید در وسط تانک یا عقب تانکتون این گیاه رو بکارید.

دمای قابل تحمل این گیاه ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتی گراد پیشنهاد می شود
این گیاه نیازمند آب محیطی با PH بین ۵٫۵ تا ۷ و سختی قابل تحمل آن GH = 4-18 dH می باشد
این گیاه گاهی اوقات با بودن بستر مناسب هم اقدام به ریشه دهی از ساقه های خود نیز می کند که می تواند در فرآیند تکثیر این گیاه که به روش قلمه زنی می باشد کمک شایانی می کند. در صورت ایجاد فضا برای رشد کافی و همچنین فراهم کردن نور و دی اکسید کربن و کوددهی منظم این گیاه فوق العاده زیبا اقدام به گل دهی بر سطح آب نیز می نماید.

 

گردآوری شده توسط: مجله اینترنتی پٌر‌مطلب > گیاهان > گیاهان آبزی

pormatlab.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا