اطلاعات عمومی

کلاغ و زاغ چه فرقی با هم دارند

پرمطلب: قدمت حضور کلاغ‌ها روی کره زمین به دوره سوم زمین‌شناسی یعنی حدودا ۱۷ میلیون سال قبل برمی‌گردد. این خانواده بیشتر از ۱۲۰ گونه دارد که در سراسر جهان، به استثنای قطب جنوب، پراکنده شده‌اند. اما در خانواده کلاغ‌ها، کلاغ و زاغ دارای تفاوت‌هایی هستند؛ مانند تفاوت شاهین و قرقی. بنابراین شاید شباهت‌های بین کلاغ و زاغ بیشتر از تفاوت‌های بین آن‌ها باشد، اما یکی خواندن این دو پرنده کار اشتباهی است. از این‌رو در این مطلب ابتدا به معرفی این دو پرنده و سپس به بررسی “فرق کلاغ و زاغ” خواهیم پرداخت؛ با ما باشید.

کلاغ

کلاغ از راسته‌ی گنجشک‌سانان سبک‌بال و از دسته‌ شاخی‌نوکان و خانوادهٔ کلاغان محسوب می‌شود؛ این پرنده دارای قدی متوسط با جثه‌ای اندازه یک مرغ خانگی با پر‌های سیاه در قسمت سر، بال، دم و گردن است. البته این پرنده در ناحیه‌ پشت و شکم دارای پر‌های خاکستری مایل به سفید نیز است. لازم به ذکر است که منقار کلاغ نسبتا بلند و قوی است.

رنگ کلاغ

سیاه بودن کلاغ‌ها به دلیل این است که باعث می‌شود کلاغ‌ها بتوانند به راحتی رد یکدیگر را در طول روز بزنند و از راه دور یکدیگر را شناسایی کنند.

میزان عمر

طول عمر کلاغ‌ها معمولا طولانی است؛ بعضی کلاغ‌ها ممکن است تا ۲۰ سال عمر کرده و پیرترین کلاغ آمریکایی تقریبا ۳۰ سال عمر کرده‌است. جالب است بدانید که مرگ مسن‌ترین کلاغ شناخته شده در ۵۹ سالگی ثبت شده‌است.

غذای کلاغ

یک کلاغ بالغ روزانه به ۱۱ اونس غذا (حدود ۳۳۰ گرم) احتیاج دارد. کلاغ تقریبا همه چیزخوار است و هر چه به دست آورد را می‌خورد. کلاغ‌ها اقدام به خوردن حشرات، کرمها، حیواناتی که در اثر تصادف با وسایل نقلیه در جاده‌ها کشته شده‌اند، موش‌ها، توت، ذرت و تعداد بی‌شماری از خوراک‌هایی که به وفور در دسترس آن‌ها قرار دارد می‌کنند. (جالب است بدانید حضور کلاغ‌ها در طبیعت باعث حذف بسیاری از مواد مضر از چرخه حیات می‌شود؛ به‌طوری که گفته می‌شود اگر کلاغ‌ها محیطی را ترک کنند، آن محل دیگر جای زندگی نخواهد بود.)

حافظه کلاغ

کلاغ از جمله حیواناتی است که حافظه بسیار خوبی دارد و هرگز چیزی را فراموش نمی‌کند. خصوصا هنگامی که چیز ترسناکی را ببیند، یا وقتی غذایی را در جایی پنهان کرده باشد ابدا فراموش نمی‌کند.

زندگی خانوادگی کلاغ

جالب است بدانید کلاغ پرنده‌ای بسیار اجتماعی بوده و بسیاری از وقت خود را به تعامل و رفتار با دیگر کلاغ‌ها می‌پردازد و کلاغ نر نسبت به کلاغ ماده بسیار اظهار عشق و علاقه می‌کند. لازم به ذکر است هنگامی که کلاغ نر پرهای خود را به حالت باد کرده و پف‌آلود در می‌آورد سپس با حالت خرامیدن قدم می‌زند و پرواز می‌کند، در واقع می‌خواهد توجه کلاغ ماده را به خود جلب کند.
شاید جالب باشد بدانید که کلاغ‌ها اهل خیانت نبوده و هنگامی که جفت خود را پیدا می‌کنند تا آخر عمر با او باقی می‌مانند. همچنین کلاغ‌های نر و ماده در پرورش و نگهداری جوجه‌های خود با هم مشارکت داشته و هر دو روی تخم‌ها می‌خوابند تا جوجه‌ها به دنیا آیند.

دشمنان و شکارچیان کلاغ

جغد و شاهین از اصلی‌ترین دشمنان کلاغ‌ها هستند. کلاغ‌ها برای مقابله با آن‌ها گرد هم جمع می‌شوند و با ایجاد همهمه و سر و صدا شاهین و جغد را از خود دور می‌کنند. البته انسان‌ها را نیز گاهی می‌توان بعنوان دشمن کلاغ‌ها به حساب آورد.

زاغ

زاغ سرده‌ای از پرندگان در خانواده کلاغ‌هاست. این سرده دو گونه‌ زاغ نوک‌زرد و زاغ نوک‌سرخ را در برمی‌گیرد که در مناطق کوهستانی جنوب اورآسیا و شمال آفریقا سکونت دارند. اندازه زاغ‌ها معمولا ۴۰-۵۱ سانتی‌متر است و پر و بال سیاه و سفید و دم درازی دارند؛ پر‌های شانه، پهلو‌ها و شکم آن‌ها سفید و بقیه پر و بال آن‌ها سیاه با جلای آبی، سبز و ارغوانی است.

رنگ زاغ

بدن زاغ به رنگ سیاه است، اما این پرنده در بخش‌هایی از بدنش دارای پر‌های سفید است. زاغ معمولا پا‌های سرخ‌رنگ داشته و دارای دمی بسیار کشیده است. البته باید بدانید که زاغ‌ها دارای گونه‌های متفاوت با رنگ‌های مختلف هستند.

غذای زاغ

زاغ‌ها روز و شب شکار کرده و غذای اصلی آن‌ها بی‌مهرگان است. زاغ‌ها بیشتر علاقمند به کرم، حلزون و حشرات کوچک، جوجه پرندگان، پستانداران کوچک هستند که با شوق زیاد آن‌ها را می‌بلعند. در کنار این‌ها به ویژه در زمستان از سبزیجات و منابع غذایی سکونتگاه‌های انسانی استفاده می‌کنند.

زندگی خانوادگی زاغ

جالب است بدانید زاغ‌ها پرنده‌‌هایی خجالتی بوده و اغلب به صورت دسته‌های کوچک دیده می‌شوند. همچنین آن‌ها جزء پرندگانی هستند که تک‌همسرند و تا آخر عمر به یکدیگر وفادار می‌مانند. لازم به ذکر است که زاغ‌ها برای خود قلمرو داشته و در تمام سال در قلمرو خود باقی می‌مانند.
جنس نر به سرعت پر‌های سرش را بالا و پایین می‌برد، دم خود را مانند بادبزن باز و بسته می‌کند، صدایی آرام و مجزا از صدای خود، ایجاد می‌کند و همه‌ این کار‌ها را برای جلب توجه جنس ماده انجام می‌دهد.
شایان ذکر است که زاغ بین ۵ تا ۸ تخم می‌گذارد؛ البته تعداد ۱۰ تخم نیز ثبت شده‌است.

دشمنان و شکارچیان زاغ

بحری، عقاب طلایی و شاه بوف مهم‌ترین دشمنان طبیعی این حیوان هستند و غراب معمولی هم جوجه‌های آن‌ها را شکار می‌کند. البته برای این پرنده نیز مانند کلاغ، انسان‌ها می‌توانند جزء دشمنان آن‌ها باشند.

فرق کلاغ و زاغ

همان‌طور که خواندید، زاغ و کلاغ دارای شباهت‌ها و تفاوت‌هایی هستند که در این بخش تفاوت‌های بین آن‌ها به صورت خلاصه آورده شده‌است.
۱. از لحاظ ظاهری و ترکیب رنگ زاغ و کلاغ با هم متفاوت هستند.(برای مثال زاغ‌های گاها پاهای قرمز و نوک زرد دارند، در حالی که کلاغ‌ها به جز چند پر خاکستری، بدن کاملا مشکی دارند.)
۲. از لحاظ رفتاری کلاغ‌ها بسیار اجتماعی هستند و معمولا گروه‌های با تعداد بالا دارند، ولی زاغ‌ها خجالتی‌اند و گروه‌های بین دو تا ۵ تایی دارند.
۳. از لحاظ صدا و آواز خواندن این دو پرنده با هم متفاوت هستند؛ کلاغ‌ها قار قار می‌کنند، اما زاغ‌ها صدای بلند و مشخصی دارند که از سایر گونه‌های دیگر کلاغ به راحتی تشخیص داده می‌شود.
۴. با توجه به آنچه راجع به هر دو پرنده گفته شد، زاغ‌ها و کلاغ‌ها دارای دشمنان متفاوتی هستند.
۵. حافظه‌ کلاغ‌ها به شدت قوی است و از باهوش‌ترین حیوانات محسوب می‌شوند؛ آن‌ها حتی توانایی حل معماها‌ی چند مرحله‌ای پیچیده را دارند. در حالی که زاغ‌ها این گونه نبوده و حافظه‌ای به خوبی کلاغ‌ها ندارند.

کلاغ و زاغ در فرهنگ و باور مردم

ظاهر ترسناک کلاغ‌ها همیشه سرآغاز شکل‌گیری افسانه‌های زیادی بوده‌است. بسیاری از مردم کلاغ‌ها را شوم و سمبل مرگ می‌دانند و قارقار کردن کلاغ را نشانه بدشانسی می‌دانند؛ برخی دیگر نیز از چهره‌ کلاغ با منقار کشیده و مشکی و بدن درشت و تیره آن می‌ترسند.
در بسیاری از کشور‌ها مانند نروژ، آلمان و انگلیس زاغ سمبل مکاری و دزدی است؛ اما در چین برخلاف عقاید برخی اروپاییان که اعتقاد دارند این پرنده سمبل بداقبالی است، آن را پرنده‌ای شاد نامیده‌ و نشانه‌ بخت و اقبال می‌دانند.

 

pormatlab.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا