سلامت

کاهش عملکرد مسواک و تعویض آن

سایت پر مطلب:  مسواک بعد از مدتی استفاده، ساییده می شود و دیگر نمی تواند پلاک ها را از روی سطح دندان ها پاک کند. بنابراین دندان هادر معرض پوسیدگی قرار می گیرند.

مسواک کهنه

معمولا خرید یک مسواک جدید به این شکل اتفاق می افتد: همینطور که در بخشلوازم بهداشتی فروشگاه مشغول قدم زدن هستید، ناگهان چشم تان به مسواک ها می افتد و با خودتان فکر می کنید بهتر است یک مسواک هم بخرید، چون اصلا یادتان نمی آید آخرین باری که مسواک خریدید کی بوده، یک سال پیش و …؟ و در مواقع خیلی بد به این نتیجه می رسید که اصلا مسواک ندارید!!!

هنگام استفاده از یک مسواک فرسوده، شما باید نگران رشد باکتری های مضر در دهان تان باشید، یعنی تمام این مدت دندان های سفیدتان را زرد می کرده اید.

بیماری پریودنتال و از دست دادن دندان، به دلیل تجمع عمده پلاک ها روی دندان ها، بدترین اتفاقی است که می تواند در اثر استفاده از یک مسواک کهنه و خراب رخ دهد.

پلاک باکتریایی یا پلاک دندان، ماده ای سفید رنگ است که پس از صرف غذا روی دندان ها ایجاد می شود.

پلاک دندان از پروتئین های موجود در بزاق، باکتری ها، مواد سمی و باقیمانده موادغذایی  تشکیل شده و به طور مداوم ایجاد می شود.

مسواک در اثر استفاده طولانی مدت ساییده می شود و مانند اوایل نمی تواندپلاک ها را از روی سطح دندان ها پاک کند. بنابراین هر بار مقداری از آنها باقی می مانند.

کارشناسان برای داشتن یک خواب ملایم و عمیق به افراد توصیه می کنند دندان های خود را قبل از خواب در نور کم و یا حتی تاریکی مسواک بزنند

دندان ها در اثر ماندن پلاک ها روی سطح شان، استحکام خود را از دست می دهند و ساییده و ضعیف می شوند. پلاک ها نه تنها باعث پوسیدگی دندان ها می شوند، بلکه وقتی به درستی از اطراف لثه ها پاک نشوند باعث بروز مشکلاتی از جمله ورم لثه ها، التهاب، تحریک و بیماری های لثه نیز می گردند. اگر هم ورم لثه درمان نشود، می تواند تبدیل به بیماری پریودنتال و شاید از دست دادن دندان نیز گردد.

یک مسواک خوب مسواکی است که پرزهایش به خوبی خم شوند.
استفاده از مسواکی که فرسوده شده باعث تحریک دندان و لثه می شود و شکاف های V شکلی را نزدیک خط لثه ها به وجود می آورد.

اگر هر روز دندان هایتان را مسواک می زنید، برای اینکه از مسواک تان استفاده ی مفید کنید و کار به جایی نرسد که به دندان ها و لثه ها آسیب برسد، هر سه تا چهار ماه یکبار مسواکی جدید بخرید.

البته این را هم باید گفت که اگر بعد از یک بیماری همان مسواک را استفاده کنید احتمال دوباره مریض شدن بسیار ضعیف است. با اینکه باکتری هاو ویروس ها می توانند تا سه روز روی مسواک دوام بیاورند، اما بدن شما نیز آنتی بادی ساخته و می تواند جلوی بیمار شدن مجدد شما را بگیرد.

فواید عجیب مسواک زدن در تاریکی

کارشناسان برای داشتن یک خواب ملایم و عمیق به افراد توصیه می کنند دندان های خود را قبل از خواب در نور کم و یا حتی تاریکی مسواک بزنند.

پژوهشگران هشدار می دهند نور مصنوعی مانند نور چراغ باعث کاهش عملکرد هورمون خواب و در نتیجه بدخوابی افراد می شود.

مسواک زدن در زیر نور لامپ به عنوان آخرین کار قبل از خواب باعث می شود نور زیادی وارد چشم ها شود و به تبع آن فرد دچار بی خوابی و افزایش سطح هوشیاری ذهن شوند.

کارشناسان از جمله دیگر اقدامات جهت جلوگیری از بی خوابیرا عدم مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه، خوردن غذاهای پرچرب و دارای ادویه زیاد در ساعات پایانی شب، عدم استفاده از تلفن همراه، تبلت و رایانه حداقل دو ساعت قبل از خواب، عدم انجام ورزش حداقل سه ساعت قبل از خواب و همینطور عدم مطالعه دروس سخت بویژه دروس فنی مانند ریاضی و فیزیک میدانند.

منابع: الو دکتر – باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا