اطلاعات عمومی

چگونه از بلبل خرما در منزل نگهداری کنیم؟

پرمطلب: یکی از گونه‌های مناسب پرنده زیبا و خوش آواز برای نگهداری در منزل بلبل خرما است که در مناطق جنوبی کشورمان فراوان یافت شده و گاهی به دلیل تغذیه این پرنده از شیره میوه خرما، آفت درختان نخل محسوب می‌شود. در این مطلب طریقه نگهداری و پرورش بلبل خرما در منزل، شرایط نگهداری، نحوه تغذیه و آموزش این پرنده را گردآوری کرده‌ایم.

 

چگونه از بلبل خرما در منزل نگهداری کنیم

 

مشخصات عمومی بلبل خرما

بلبل خرما اندازه تقریبی حدود ۱۵ الی ۱۸ سانتیمتر که تا ۲۲ سانتیمتر می‌رسد، دارد و قدری از بلبل بزرگ‌تر است. سر و گلوی سیاه با لکه بزرگ سفید در ناحیه گونه، سطح پشتی قهوه‌ای روشن، سطح شکمی خاکستری چرک، پوش‌پر‌های زیر دمی زرد نارنجی و دم سیاه با نوک سفید از مشخصات ظاهری این پرنده است. نر و ماده این پرنده هم‌شکل و تشخیص جنسیت آن‌ها برای مبتدیان مشکل است. بلبل‌ها به داشتن آوازی خوش معروف هستند، اما تجربه نشان داده است از نظر زیبایی و تنوع آواز هیچگاه به پای پرنده آواز خوانی مثل قناری نمی‌رسند. محل زیست بلبل خرما در طبیعت، اغلب باغات و نخلستان‌ها و جا‌های پر درخت است.

چگونه از بلبل خرما در منزل نگهداری کنیم

شرایط پرورش و نگهداری بلبل خرما در منزل

۱. انتخاب قفس

برای نگهداری بلبل در منزل نیاز به قفس بزرگی دارید، زیرا بلبل تمایل زیادی به پرواز دارد و کوچک بودن قفس باعث برخورد پرنده به نرده‌ها و آسیب وی می‌شود. همچنین توصیه می‌شود میله‌های قفس را با پارچه سفید بپوشانید. دقت داشته باشید فاصله بین میله‌ها کم باشد به طوری‌که سر پرنده از بین آن‌ها رد نشود.
قفس را یک روز در میان کاملا تمیز کنید و همیشه ظرف پلاستیکی کوچکی با عمق کم را از آب پر کرده و درون قفس بگذارید تا پرنده برای حمام کردن از آن استفاده کند.

۲. محل قرار دادن قفس

محل نگهداری بلبل باید دارای دمای معتدل (نه خیلی گرم و نه خیلی سرد) و برخوردار از نور کافی خورشید باشد. توجه داشته باشید از نگهداری قفس بلبل در برابر جریان مستقیم وسایل گرمایشی و سرمایشی خودداری کنید. همچنین قفس پرنده را چندین متر بالاتر از سطح زمین و تا حدودی همسان با قد خود یا کمی بالاتر آویزان کنید تا هنگام روبه‌رو شدن با پرنده، باعث ترس آن نشوید. اگر بالکن منزل را برای پرورش و نگهداری بلبل در قفس انتخاب کرده‌اید، به وسیله پوشش‌هایی که جلوی باد و سرما را تا حدود زیادی می‌گیرند، پرنده را از نوسانات دمایی در شب و روز حفظ کنید و مراقب نزدیک شدن گربه به قفس باشید. همچنین بلبل‌ها پرندگان حساسی هستند، حتما اطراف قفس این پرنده را با گل‌ها و گیاهان تزئین کنید.

۳. نحوه تغذیه

یکی از نکات مهم پرورش و نگهداری بلبل خرما در منزل، توجه به تغذیه این پرنده است. بسیاری از افرادی که از این پرنده نگهداری می‌کنند به دلیل ناآگاهی از نحوه تغذیه بلبل باعث مرگ این پرنده در اسارت می‌شوند. غذای اصلی بلبل خرما در طبیعت همانطور که از نام آن مشخص است؛ تغذیه از میوه خرما، کرم‌ها و حشرات است. برای تغذیه بلبل در منزل می‌توانید از میوه له شده خرما، میوه‌های شیرین مانند تمشک، انگور، توت درختی و سنجد دو تا سه بار در هفته، سبزیجاتی نظیر کاهو، فلفل دلمه، کرفس، اسفناج و هویج دو تا سه بار در هفته و آرد نخودچی که با آب مخلوط کرده و به صورت گلوله‌های توپی کوچک در آورده‌اید استفاده کنید. همچنین دادن گوشت مرغ آب پز شده بدون نمک و ادویه و گوشت چرخ کرده نرم که به صورت گلوله‌های توپی کوچک در آورده‌اید شش تا هفت بار در هفته ضروری است. جالب است بدانید بلبل‌ها به پروتئین در غذای خود نیاز اساسی دارند، زیرا در نت‌های آوازی آن‌ها بسیار تاثیرگذار است.

۴. نحوه آموزش و بازی با بلبل

بلبل‌ها پرندگانی پرجنب و جوش و باهوش هستند و زندگی اجتماعی دارند؛ بنابراین اگر قصد نگهداری و پرورش بلبل در منزل را دارید لازم است زمانی از اوقات روزانه خود را برای آموزش و بازی با پرنده اختصاص دهید. بازی با اشیای رنگارنگ و براق برای پرنده بسیار لذتبخش است همچنین می‌توانید آن‌ها را چند ساعت در فضای اتاق پرواز دهید. دقت کنید بلبل‌ها فقط زمانی در قفس شروع به خواندن آواز می‌کنند که احساس آرامش داشته باشند؛ بنابراین از مواردی که باعث ترس پرنده می‌شوند مانند سروصدای خیلی بلند، بازی بچه‌ها و ترساندن پرنده توسط اطرافیان پیشگیری کنید و با اعمال و رفتار خود به پرنده بفهمانید که دوست او هستید نه دشمن او.

چگونه از بلبل خرما در منزل نگهداری کنیم

 

سایر نکات مهم برای نگهداری و پرورش بلبل خرما

  • بهتر است بلبل‌ها را در قفس‌های بزرگ و چندتایی و یا حداقل به صورت جفتی نگهداری کنید.
  • وسایل درون قفس بلبل مانند ظرف غذا، ظرف آب و خود قفس را حداقل یک روز در میان تمیز و ضدعفونی و سالانه ظرف‌ها را تعویض کنید.
  • قفس نگهداری بلبل باید نسبت به پرنده‌های زینتی دیگر بزرگتر باشد و چندین نشیمنگاه در آن وجود داشته باشد.
  • از وارد آمدن استرس و ترس به پرنده مانند ضربه زدن به قفس یا سر و صدای بلند اجتناب کنید و قفس را دور از محل بازی کودکان قرار دهید.
  • در طول شب اجازه دهید پرنده در محیط تاریک استراحت کند و از روشن کردن نور مصنوعی مانند لامپ و … در تمام طول شب اجتناب کنید تا پرنده شما در روز سرحال و شاد باشد.
  • توصیه می‌کنیم بلبل را از زمانی که جوجه است برای نگهداری در قفس انتخاب کنید، زیرا راحت‌تر با این محیط کنار می‌آید.
  • چنانچه قصد نگهداری از بلبل بالغ در قفس را دارید؛ لازم است تا زمانی که بلبل به زندگی در قفس عادت کند، قفس او را با پارچه سفید رنگ بپوشانید تا با سیم‌های قفس به خود آسیب نرساند.
  • آگاه باشید پرورش بلبل نسبت به سایر پرندگان زینتی نیازمند صرف دقت و حوصله بیشتری است و از جمله پرندگانی است که در داخل قفس جفتگیری نمی‌کند.

منبع: مجله پرندگان

pormatlab.com

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام من ی بلبل داشتم ۵ ماهه. دیروز در قفس باز بود پرید رفت
    برمیگرده؟
    از گشنگی نمیمیره؟ اخه ما فارس هستیم چند وقت بارون شدید میاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا