سلامت

چرا برخی در برابر درمان ارتودنسی مقاومت می‌کنند؟

سایت پر مطلب : درمان ارتودنسی برای هماهنگ کردن اجزای صورت یکی از این اقدامات است. از طرفی با توجه به حساس بودن فرزندان، ممکن است مقاومت‌هایی در درمان وجود داشته باشد؛ مقاومت‌ها در برخی از موارد مربوط به نافرمانی وابسته به سن بوده و برخی مربوط به ظاهر وسایل درمانی است. در مواردی که مقاومت به درمان به دلیل نافرمانی مطرح است توضیح و توجیه کامل مشکل توسط متخصص ارتودنسی و ارائه راه حل‌های متعدد برای داشتن حق انتخاب، معمولامفید واقع می‌شود. بنابراین در مواردی که انگیزه درونی برای رفع این مشکل وجود ندارد، باید راهی برای ایجاد این انگیزه فراهم کرد، در غیر این صورت بهتر است درمان به زمان بهتری موکول شود.

ارتودنسی
ارتودنسی

ظاهر وسایل ارتودنسی در اغلب بیماران در سنین قبل از بلوغ نه تنها بد نیست؛ بلکه دوست داشتنی نیز هست. به همین دلیل است که این افراد برعکس سایر درمان‌های دندان‌پزشکی با اشتیاق به مطب ارتودنسی مراجعه می‌کنند. با این حال در تعدادی از این افراد مقاومت‌هایی برای استفاده از برخی وسایل وجود دارد. مثلاً درمواردی که نیاز به استفاده از وسایل خارج دهانی است، ممکن است فرد نگرانی‌هایی در ارتباط با آن داشته باشد. این وسایل که عمدتا برای درمان‌های رشدی استفاده می‌شوند، نقش مهمی در ایجاد یک صورت هماهنگ دارند یا در گروهی از بیماران، وسایل داخل دهانی نسبتا حجیمی استفاده می‌شود که با فعالیت عادی فرد طی روزهای اول تداخل دارد. همین مشکلات باعث می‌شود تا دید خوبی نسبت به این وسیله‌ها پیدا نکنند، در صورتی که مشورت با متخصص ارتودنسی و در میان گذاشتن این مشکلات با وی به رفع این مشکل کمک زیادی می‌کند.
بخشی از نگرانی‌ها نیز از والدین به فرزندشان انتقال پیدا می‌کند، مثلاگاهی می‌بینیم که نگرانی والدین در استفاده از وسایل، بیشتر از فرزندشان است و همین مساله با انتقال به کودک باعث می‌شود تا برای بیمار هم تحمل وسیله خیلی سخت و ناراحت کننده شود.

البته همه این مقاومت‌ها فقط در کودکان نیست و برخی از افراد بزرگسال هم نگرانی‌هایی در ارتباط با درمان و دیده شدن وسایل دارند. این افراد کسانی هستند که از ظاهر دندان‌هایشان ناراحت هستند، ولی با این تصور که ارتودنسی در این سن برای ما زشت است، برای درمان اقدام نمی‌کنند. برای درک این موضوع بهتر است بدانید که نزدیک به ۵۰ درصد بیماران ارتودنسی را امروزه افراد بالای ۱۸ سال تشکیل می‌دهند که در این گروه حتی افراد بالای ۵۰ سال نیز وجود دارند.

دکتر محمدامین نریمانی
متخصص ارتودنسی و ناهنجاری‌های فکی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا