اطلاعات عمومی

پیوند آرئول در کاکتوس

آرئول چیست؟

بر روی سطح کاکتوس ها برآمدگیهایی وجود دارد که محل رویش تیغ ها، گلها ، جوانه ها و ساقه های جانبی می باشند. این برآمدگی ها که اغلب دارای الیاف پشمی شکلی نیز هستند آرئول نامیده می شوند و وجه تمایز کاکتوس ها با سایر ساکولنت ها می باشند.

پیوند آرئول
پیوند آرئول
پیوند آرئول
آرئول

 

آیا پیوند آرئول امکان پذیر است؟

آری. همانطور که می دانیم همه ی کاکتوس ها دارای بافت آوندی هستند و این بافت آوندی در تمامی آرئولها نیز وجود دارد. در واقع تولید جوانه های جانبی از طریق همین بافت آوندی امکان پذیر است. پس با توجه به وجود آوند در آرئول و نقش کلیدی آوندها در پیوند، می توان موفقیت آمیز بودن پیوند آرئول را امکان پذیر دانست.

آماده سازی پایه جهت پیوند آرئول

از آنجائی که معمولا بعد از پیوند آرئول مدتی طول می کشد تا جوانه ی جدید ظاهر شود ممکن است کاکتوس پایه تصمیم به تولید جوانه از آرئول های خود بنماید. برای جلوگیری از این امر معمولا تمامی آرئول های پایه را قطع کرده تا تنها آرئول موجود همان آرئول میهمان باشد.

روش پیوند

تمامی مراحل پیوند آرئول مانند روش پیوند معمولی کاکتوس  می باشد. تنها نکته ی قابل ذکر اینست که مقداری لبه های پیوندک را قبل از اتصال به پایه گرد کنید. شانس موفقیت آمیز بودن پیوند با این عمل بالاتر می رود. همچنین این عمل را در صورت وجود برای چندین آرئول انجام دهید.

در صورت موفقیت آمیز بودن پیوند، پس از مدتی جوانه ای از آرئول پیوند زده شده شروع به رشد خواهد کرد.

پیوند آرئول کاکتوس های دفرمه

متاسفانه از آنجائیکه دفرمه شدن کاکتوس ها به واسطه تغییر در سلول های مریستم نوک کاکتوس پدید می آید احتمال دفرمه شدن جوانه ای که از آرئول پیوند زده شده ی کاکتوس دفرمه به وجود می آید کم است. از اینرو نمی توان این روش را روش مناسبی برای حفظ کاکتوس های دفرمه دانست.

***

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با وجود اینکه این روش از درصد شانس کمی برای موفقیت آمیز بودن برخوردار است ولی حداقل ارزش امتحان کردن را دارد و زمانی ارزش این کار بیشتر معلوم می شود که خطر از دست رفتن واریته ای ارزشمند و کمیاب در میان باشد.

پیوند آرئول در کاکتوس
پیوند آرئول در کاکتوس
پیوند آرئول در کاکتوس
پیوند آرئول در کاکتوس

 

گردآوری شده توسط: مجله اینترنتی پر‌مطلب > گیاهان > کاکتوس

pormatlab.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا