سلامت

نکات مهم درباره دندان افراد سالخورده

پرمطلب: ممکن است با بالا رفتن سن، تغییرات زیادی در بدن ایجاد شود، مثل ضعف بینایی یا شنوایی. اما گاهی اوقات به اندازه کافی به سلامت بعضی از بخش های بدن توجه نمی شود، مثل دهان و دندان. بنابراین بهتر است نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

سلامت دهان شما با بیماری های قلبی در ارتباط است

شاید زیاد معلوم نباشد اما آن چه در دهان تان اتفاق می افتد، می تواند روی سلامت قلب شما اثر بگذارد. مطالعات متعدد نشان داده اند که بیماری های لثه می تواند باعث ابتلا به بیماری های قلبی شود. دلیلش این است که التهاب کم در دهان هم قادر است باعث ایجاد پلاک در رگ ها شود، ضمن این که این التهاب، خطر سکته قلبی و آلزایمر را هم افزایش می دهد.

نباید دهان تان خشک شود

بزاق نقش مهمی در حفظ مواد معدنی دهان دارد که آن ها نیز به نوبه خود باعث می شوند، دندان ها قوی و سالم بمانند. معمولا خیلی از سالخوردگانی که داروهای مختلف می خورند، با خشک شدن دهان مواجه هستند. متاسفانه این مساله شما را در خطر پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات مربوط به سلامت دهان قرار می دهد. توصیه می شود آب بیش تر بنوشید و شب ها هم دهان تان را آب بکشید.

مسواک خوب بخرید

خیلی از سالخوردگان با مشکلات عضلانی، استخوانی و مفاصل روبرو هستند. بنابراین مسواک زدن با یک مسواک معمولی می تواند برای شان دشوار باشد. توصیه می شود افراد با بالا رفتن سن، مسواک برقی بخرند تا مراقبت کافی از دندان ها و لثه شان انجام شود.

افزایش فلوراید

برای محافظت از دندان و لثه، استفاده از خمیردندانی که فلوراید دارد، بسیار موثرتر از استفاده صرف از دهان شویه فلورایددار است.

مراقب رژیم غذایی تان باشید

چیزی که می خورید، می تواند نقش مهمی در سلامت دهان و دندان شما ایفا کند. سالخوردگان معمولا به قدر کافی کلسیم یا ویتامین دی نمی خورند. این ها برای قوی ماندن دندان ها بسیار مهم هستند. هم چنین مهم است که مصرف قند را نیز کم کنید تا خطر پوسیدگی دندان کاهش یابد.

به دندان‌پزشک مراجعه کنید

چه دندان مصنوعی داشته باشید و چه نه، باید به طور مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کنید، چون او می تواند قبل از این که مشکل حادی پیش بیاید، متوجه تغییرات در سلامت دهان و دندان شما شود. او هم چنین می تواند درست جا خوردن دندان مصنوعی شما را بررسی کند و مراقب باشد تا مبادا علایم سرطان دهان بروز کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا