سلامت

مکیدن انگشت در کودکان

سایت پرمطلب :مکیدن انگشت در کودکان بسیار شایع است. بیشتر خانواده‌ها نگران مکیدن انگشت نوزاد و کودکانشان هستند ولی این پدیده غریزی است و ۳۰ تا ۴۰ درصد کودکان ۲ تا ۴ ساله انگشتان خود را می‌مکند.
مکیدن انگشتان در نوزادان ۶ ماهه طبیعی بوده و به علت رشد دندان‌هاست ولی سفت مکیدن پستانک و شیشه شیر می تواند به مشکلات دندانی و پوسیدگی دندان‌ها منجر شود.

مکیدن انگشت در کودکان
مکیدن انگشت در کودکان

مکیدن انگشت در پسران شایع‌تر است. پسران به علت اختلالات خلقی بیشتر نسبت به دختران انگشتان خود را می مکند و گاهی کودکان ۱۰ تا ۱۲ سال نیز انگشتان خود را می‌مکند.

علل مکیدن انگشتان 
گاه زمانی که کودک را در ۲ سالگی از شیر می‌گیرند کودکان به خاطر مکیدن پستان مادر شروع به مکیدن انگشتان خود می‌کنند و زمانی که کودک را از شیر‌خشک می‌گیرند به علت عادت به مکیدن شیشه کودک شروع به مکیدن انگشتان می‌کند.
کمبود محبت نیز می‌تواند از علل مکیدن انگشتان باشد. وجود بعضی ناهنجاری‌ها در خانواده، تغییرات خلقی، عکس العمل به اختلافات در خانواده و کمبود محبت می تواند از علل مهم مکیدن انگشتان کودک باشد.
کودکانی که مادرانشان کمتر به آنها توجه می‌کند و اغلب فرزند سوم و چهارم خانواده هستند بیشتر به این مشکل مبتلا می شوند.
کودکانی که تمام انگشتان خود را می‌مکند، دارای اختلالات خلقی بیشتری هستند و در صورت تمییز نبودن انگشت‌ها ممکن است دچار عفونت‌های ناخن و بافت‌های چرکی در انگشتان شوند.
مادران باید انگشت‌ کودکان خود را مرتب شستشو داده و ناخن‌های آنها را کوتاه کنند.

والدین کودکان را به علت مکیدن انگشت تنبیه نکنند
فشار روحی و تغییرات خلقی از مهم ترین عوامل مکیدن انگشتان است. خانواده‌ها باید سعی کنند زمانی که کودکان انگشتان خود را می‌مکند آنها را تنبیه نکنند. دست آنها را نکشند، نوک انگشتان آنها را به مواد تلخ آغشته نکنند، احساسات آنها را سرکوب نکنند و وسایل مورد علاقه کودک را فراهم کنند تا حواس کودک پرت شود.
تنبیه کودکان ممکن است به شب ادراری منجر شود. درصورت تنبیه و سرکوب احساسات ممکن است کودک به مشکلات دیگری دچار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا