سلامت

فلفل سبز تند و ۱۰ خاصیت آن

پرمطلب: فلفل سبز تند و فلفل قرمز تند از لحاظ کاربردهای‌شان به عنوان چاشنی یا به عنوان یکی از مواد لازم برای تهیه‌ی غذاها به یکدیگر شباهت دارند. هر دوی این فلفل‌ها به خاطر دارا بودن ماده‌ای به نام کپسایسین که مسئول تندی و هم‌چنین، خواص این مواد غذایی برای سلامتی است، از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. به هر حال، در این مطلب قصد داریم درباره‌ی ۱۰ مهمترین خواص فلفل تند برای لاغری و کاهش وزن و سلامتی نکاتی را برای‌تان بیان کنیم.

با ۱۰ خاصیت فلفل سبز تند آشنا شوید
با ۱۰ خاصیت فلفل سبز تند آشنا شوید

۱. فلفل سبز تند بسیار کم کالری است

فلفل سبز تند با دارا بودن فقط ۴۰ کالری، یکی از کم کالری‌ترین مواد غذایی به شمار می‌رود. علاوه بر این، فلفل سبز تند فرایند گوارش را تا حدی شتاب می‌دهد که می‌تواند متابولیسم (سوخت و ساز) را ظرف سه ساعت بعد از مصرف غذا، تا ۵۰ درصد افزایش دهد. بنابراین، فلفل سبز تند می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

۲. فلفل سبز تند از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در فلفل سبز تند از بدن در برابر بیماری سرطان، به خصوص سرطان پروستات، محافظت می‌کنند.

۳. فلفل سبز تند به کارکرد دستگاه قلبی و عروقی کمک می‌کند

به علاوه، فلفل سبز تند با پیشگیری از ایجاد لخته‌های خونی که می‌توانند به سکته‌ی مغزی و قلبی منجر شوند، و هم‌چنین، با کاهش کلسترول خون که می‌تواند باعث بروز تصلب شرایین شود، به کارکرد دستگاه قلبی و عروقی کمک می‌کند.

۴. فلفل سبز تند باعث کاهش دمای بدن می‌شود

با تعجب باید گفت، یکی از فواید فلفل سبز تند برای سلامتی، این است که می‌تواند با تحریک مرکز هیپوتالاموس مغز، دمای بدن را کاهش دهد. هیپوتالاموس ناحیه‌ای از مغز، و مسئول کارکردهای فراوانی است؛ از جمله تنظیم دمای بدن. یکی از راه‌های کاهش وزن بدن، پایین آوردن دمای بدن است. بدین ترتیب، فلفل سبز تند می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

۵. فلفل سبز تند غشای مخاطی را تحریک می‌کند

کپسایسین موجود در فلفل سبز تند باعث تحریک غشای مخاطی موجود در بینی و سینوس می‌شود؛ این ویژگی به بدن در مبارزه با سرماخوردگی معمولی و سینوزیت کمک می‌کند.

۶. فلفل سبز تند حاوی مقدار زیادی ویتامین C است

هر ۱۰۰ گرم فلفل سبز تند حاوی ۱۴۳.۷ میلی‌گرم ویتامین C است؛ این میزان از ویتامین C در فلفل سبز تند بیش از مقدار مورد نیاز روزانه‌ی بدن را به این ویتامین است؛ یعنی ۲۳۹ درصد ارزش روزانه. ویتامین C برای تقویت دستگاه ایمنی بدن مفید است. به علاوه، میان ویتامین C و گلوکز برای ورود به سلول‌های بدن رقابت تنگاتنگی وجود دارد. متاسفانه، معمولا گلوکز در این رقابت از ویتامین C موفق‌تر است. از این رو، با افزایش میزان مصرف ویتامین C باید توان خود را در مبارزه علیه گلوکز تقویت کنید. به این ترتیب، می‌توانید وزن خود را نیز کاهش دهید.

۷. فلفل سبز تند باعث بهبود خلق و خو می‌شود

فلفل سبز تند حاوی اندورفین است؛ این هورمون می‌تواند باعث بهبود خلق و خو، و کاهش استرس و اضطراب شود. بالا بودن سطح استرس باعث بروز پرخوری عصبی می‌شود. بنابراین، با مصرف فلفل سبز تند می‌توانید از پرخوری پیشگیری کنید.

۸. فلفل سبز تند به تنظیم سطوح قند خون کمک می‌کند

به علاوه، طبق شواهد علمی، فلفل سبز تند به تنظیم سطوح قند خون کمک می‌کند؛ به این ترتیب، مصرف این ماده‌ی غذایی پر خاصیت برای آدم‌های مبتلا به دیابت بی‌خطر است. هم‌چنین، میزان پایین قند در فلفل سبز تند – تنها ۵ گرم – نیز تاثیر مثبت این ماده‌ی غذایی را در رژیم‌های غذایی لاغری تایید می‌کند.

۹. فلفل سبز تند دارای خواص ضد باکتری است

فلفل سبز تند دارای خواص ضد باکتری است و می‌تواند به درمان عفونت‌های پوستی کمک کند.

۱۰. فلفل سبز تند به کاهش وزن کمک می‌کند

در نهایت، به موضوع اصلی این مقاله می‌رسیم؛ خواص فلفل تند برای لاغری و کاهش وزن ! همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، کپسایسین موجود در این فلفل، قند پایین، کالری اندک، و ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی فلفل سبز تند همگی می‌توانند به طرق مختلف به کاهش وزن کمک کنند. در حقیقت، این ویژگی درباره‌ی سایر انواع فلفل‌های تند نیز صادق است،‌ و فقط به فلفل سبز تند محدود نمی‌شود!

با وجود تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در فلفل سبز تند،‌ در حقیقت کپسایسین موجود در این ماده‌ی غذایی بیش‌ترین نقش را در کاهش وزن بدن ایفا می‌کند. حرارت کپسایسین باعث شعله‌ور شدن فرایندی به نام گرمازایی می‌شود که در آن، چربی به گرما تبدیل می‌شود،‌ و به این ترتیب، چربی بیش‌تری در بدن می‌سوزد و باعث کاهش وزن می‌شود. گرمازایی باعث افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) – به اندازه‌ی ۵ درصد – و سوختن چربی – به اندازه‌ی ۱۶ درصد – می‌شود.

هشدارها و توصیه‌ها در خصوص فلفل سبز تند

ناراحتی‌هایی از قبیل حساسیت پوستی، سوختگی و هم‌چنین خارش را می‌توان در فهرست عوارض جانبی مصرف فلفل سبز تند، یا به طور کلی، کپسیکام (خانواده‌ی فلفل‌ها) قرار داد. هم‌چنین، مصرف فلفل می‌تواند به شدت باعث ناراحتی چشم‌ها، بینی، و گلو می‌شود. به همین دلیل، باید از مصرف محصولات حاوی فلفل در اطراف چشم‌ها یا نقاط حساس بدن خودداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا