سلامت

فرق کامپوزیت و لمینت دندان و معایب هرکدام

پر مطلب: قیمت ، میزان محافظه کارانه بودن ، برگشت پذیری روش، طول عمر مفید  (لب پر شدن) و مقاومت در برابر رنگ پذیری تفاوت های این دو روش است.

بزرگترین مزیت کامپوزیت و نیر محافظه کارانه تر بودن این روش نسبت به لمینیت سرامیکی است.

دیگر تفاوت کامپوزیت و لمینت این است که قیمت کامپوزیت دندان مناسب تر از لمینیت سرامیکی است. با وجود این تفاوت قیمت لمینت دندان ، احتمال شکست و لب پر شدن، در لمینیتهای سرامیکی بسیار کمتر است و این مهمترین تفاوت لمینت و کامپوزیت است.

از طرفی این انواع لمینیت سرامیکی دندان به رنگ پذیری مقاوم ترند. طول عمر مفید لمینیت سرامیکی بیشتر است. اما قابل برگشت هم نیست.

معایب کامپوزیت دندان چیست؟

احتمال تغییر رنگ بیشتر ، شفافیت کمتر (کمی مصنوعی تر از لمینت سرامیکی)

عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

احتمال التهاب لثه به علت تجمع پلاک دندانی در صورت عدم رعایت بهداشت دهان

فرق کامپوزیت و لمینت

تراش دندان ها در طی درمان

برای انجام لمینیت سرامیکی دندان حدود نیم میلیمیتر از دندان تراش داده میشود ولی برای انجام لمینت کامپوزیتی با کامپوزیت دندان ،  اگر شرایط دندانی فرد اجازه دهد میتوان آن را  بدون تراش انجام داد. البته حجم این تراش خیلی جزئی تر از تراش مورد نیاز برای قرار دادن روکش روی دندان های فرد است.

حساسیت دندون لمینت شده بعد از درمان

پس از انجام لمینت دندان ، همانند سایر ترمیم ها ، در ابتدا  حساسیت هنگام مصرف مواد غذایی خیلی گرم و یا خیلی سرد مشاهده میشود. ولی بعد از مدت زمان کوتاهی این حساسیت از بین میرود.

شکستگی دندان لمینت شده

نقش فرد در افزایش عمر این درمان بسیار مهم است. همچنین با رعایت اصول اولیه انتخاب درمان لمینت دندان، احتمال شکستگی لمینیت به شدت کاهش میابد ولی از بین نمیبرد. درصورتی که لمینت سرامیکی یا کامپوزیت دندان دچار لب پریدگی یا شکستگی شود امکان ترمیم و اصلاح مجدد آن با کامپوزیت دندان وجود دارد.

تغییر رنگ لبه ای لمینت دندان به چه علت است؟

تغییر رنگ لبه ای لمینیت با گذشت زمان ، بسیار بستگی به مواد رنگی مصرف شده توسط فرد دارد. مثلا چایی، قهوه ، کشدن سیگار، و قلیانبه به مرور زمان باعث تغییر رنگ دادن لبه های دندان مشود. میتوان با کم کردن مصرف این مواد رنگی از تغییر رنگ آن پیشگیری کرد. این تغییر رنگ یا رنگ پذیری در درمان لمینت سرامیکی دندان کمتر از کامپوزیت دندان است. همچنین جنس لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان استفاده شده برای درمان و میزان مرغوبیت آنها در این رنگ پذیری تاثیر دارد. مواد مرغوب تر دیرتر تغییر رنگ میدهند.

مراقبت های بعد از لمینت دندان چیست؟

پس از انجام درمان لمینیت ، فرد باید بهداشت دهانی و رسیدگی به دندان های خود را بیش از پیش جدی بگیرد. همچنین استفاده نامناسب و زیاد از دهان شویه های حاوی فلوراید میتواند روی لمینت دندان تاثیر بگذارد. پیشنهاد ما این است قبل از استفاده از دهانشویه با دندانپزشک خود مشاوره لازم را انجام دهید تا ایشان راهنمایی های لازم را انجام دهند.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

طول عمر کامپوزیت دندان رابطه مستقیم با رعایت بهداشت دهان و همچنین مراقبت های فردی دارد. ترک کردن برخی از عادت های غذایی مثل گاز زدن غذاهای سفت و ته دیگ، جویدن یخ و … طول عمر درمان را افزایش میدهد. البته اگر کامپوزیت دندان دچار لب پریدگی یا شکستگی شود امکان ترمیم آن وجود دارد و این ترمیم  در مطب دکتر سپهریان تا ۶ ماه پس از درمان، بدون هزینه انجام میشود. برای اطلاعات بیشتر به گارانتی لمینت دندان رجوع شود.

احتمال جدا شدن و یا پوسیده شدن دندان لمینت شده

سوال بیشتر مراجعه کنندگان این است که احتمال جدا شدن و یا پوسیده شدن لمینت سرامیکی یا کامپوزیت دندان چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت وقتی لمینت توسط دندانپزشک مجرب به درستی و دقت طراحی شده و با دقت کافی روی دندان قرار بگیرد هرگز از دندان جدا نمیشود. ولی این امکان وجود دارد که لمینت دندان دچار شکستگی یا لب پریدگی شود. که البته طراحی و نصب دقیق، احتمال شکستگی یا لب پریدگی را کاهش میدهد. دندان ترمیم شده با لمینیت به همان اندازه ممکن است دچارپوسیدگی شود که دندان طبیعی دچار میشود. پس اهمیت دادن به بهداشت دهان و دهان از دیگر عوامل افزایش طول عمر لمینت دندان میباشد.

 

 

بهترین مارک کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت های ژاپنی و آمریکایی از بهترین مارک های کامپوزیت دندان میباشند. البته قیمت هرکدم از این دو مارک متفاوت بوده و انتخاب هر کدام در هزینه نهایی اصلاح طراحی لبخند با کامپوزیت تاثیر میگذارد.

 

کدام روش لمینت دندان بهتر است؟

بهترین نوع لمینت چیست؟ کامپوزیت ونیر یا لمینت سرامیکی؟ در پاسخ به این سوالات باید به این نکته اشاره کرد که مکانیسم کلی هر دو ترمیم باندینگ دندان است یعنی یک ماده ای به نسج دندان میچسبد. علاوه بر آن هر دو روش، از روشهای خوب و به روز دنیاست.

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا