سلامت

عفونت معده چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

پرتال پرمطلب: گاهی وقت ها به خودت می آیی و می بینی به علتی که نمی دانی، دردی بسیار شدید معده ات را احاطه کرده و خواب و خوراکت را گرفته است. درد خیلی زیاد است و سوزش هم چاشنی آن می شود، حالت تهوع هم داری و نفخ شدید آزارت می دهد. با مراجعه به پزشک می فهمی که عفونت معده داری.

عفونت معده چیست و چگونه منتقل می‌شود
عفونت معده چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

عفونت معده عارضه ای آزاردهنده است، چون بعضی وقت ها میزان عفونت به اندازه ای بالا می رود که زندگی را مختل می کند. این عارضه حتی خواب راحت شبانه را هم از بیمار می گیرد و گاه و بیگاه از رختخواب بلندش می کند به خصوص اگر این بیمار، به بهداشت فردی اش اهمیت ندهد.

علت عفونت معده

هلیکوباکترپیلوری، عامل ایجادکننده عفونت و زخم معده و زخم های گوارشی است.

همچنین پژوهش ها نشان داده‌اند که این باکتری با برخی تومورهای دستگاه گوارش نیز در ارتباط است.

ضعف بهداشت فردی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه، عامل اصلی شیوع بالای عفونت معده است.

 

علائم عفونت معده

درد و سوزش سر دل، نفخ همراه با درد، سیری زودرس همراه با نفخ و وضعیتی که بیمار را از خواب بلند می کند از جمله علائم آن می باشد.

 

تشخیص عفونت معده

یکی از روش های متداول تشخیصی استفاده از آزمایش خون است، به طوری که پزشک در نتایج آزمایش به دنبال آنتی بادی ها می گردد. به این معنا که اگر در خون فرد آنتی بادی مشاهده شود، نشانه وجود عفونت هلیکوباکتر پیلوری است.

همچنین در روش دیگر از دستگاه آندوسکوپ استفاده می شود و چنانچه نتیجه نمونه برداری مثبت باشد به معنی وجود عفونت در معده است.

تست تنفسی نیز از روش های تشخیصی مورد استفاده است، به طوری که به بیمار ماده ای خورانده می شود و اگر عفونتی در معده باشد آن ماده واکنش نشان می دهد و به صورت گاز از ریه متصاعد می شود.

اندازه گیری آنتی ژن در مدفوع و نمونه برداری از معده به روش آندوسکوپی و فرستادن آن به آزمایشگاه پاتولوژی و رنگ آمیزی نمونه نیز از روش های تشخیصی مورد استفاده به شمار می روند.

 

راه های انتقال عفونت معده

ارتقای سطح بهداشت فردی از عوامل پیشگیری کننده در این بیماری است.

انتقال این بیماری از طریق فرد به فرد است، یعنی یا از راه دهانی دهانی یا مدفوعی دهانی. به این معنی که اگر فردی با فرد مبتلا به این عفونت، روبوسی کرده یا با او هم غذا شود یا حتی با او دست بدهد و به نوعی با بزاق او تماس پیدا کند، به این بیماری مبتلا می شود.

 

درمان عفونت معده

روش های های درمانی عفونت معده بیش از ۲۰ نوع و ترکیبی از داروهاست، چرا که هلیکوباکتر به یک دارو مقاوم است، اما روش متداول برای درمان این بیماری روش های سه یا چهار دارویی است که داروهایی چون امپرازول، آموکسی سیلین، مترونیدازول، بیسموت، فورازولیدون و کلاریترومایسین را شامل می شود.

طول درمان این بیماری ۱۰ تا ۱۴ روز طول می کشد و درصد ریشه کنی آن ۸۰ تا ۹۰ درصد است، ولی حتی آنهایی که درمان می شوند نیز با احتمال عود ۲ درصد روبرو هستند. به همین جهت لازم است پس از تکمیل دوره درمان دارویی، بیمار تست تنفسی داشته باشد.

 

درمان به موقع عفونت معده از ابتلای به سرطان معده جلوگیری می کند

پژوهشگران اعلام کردند که درمان به موقع و مناسب عفونت ناشی از میکروب هلیکوباکترپیلوری می‌تواند آسیب‌های وارده به معده را که در برخی موارد به سرطان منجر می‌شود، بهبود بخشد.

به گفته پژوهشگران، این یافته‌ها مهم است، چرا که سرطان معده دومین عامل مهم مرگ و میرهای ناشی از سرطان در جهان است و تقریبا نیمی از جمعیت جهان به این میکروب آلوده هستند.

سرطان‌ معده‌، رشد بدون‌ کنترل‌ سلول‌های‌ بدخیم‌ در معده‌ است که افراد بالای ۴۰ سال را مبتلا می‌کند و شیوع‌ آن‌ در مردان دو برابر زنان‌ است‌.

منبع : جام جم – دکتر علیرضا رضایی منش، متخصص بیماری های داخلی

گردآوری شده توسط سایت پرمطلب > سلامت گوارشی
www.pormatlab.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا