سلامت

سیب زمینی برای کاهش التهاب بدن

سایت پُرمطلب : اگر شما از التهاب مزمن چه در اعضای داخلی بدن و چه در اعضای خارجی بدن رنج می برید بهتر است از سیب زمینی کمک بگیرید. ترکیبات سیب زمینی تنوری زودهضم و سبک است و باعث تسکین دستگاه گوارش آسیب پذیر می شود. برای تسکین هر نوع التهاب خارجی بدن نیز کافی است سیب زمینی خام را روی محل التهاب قرار دهید. این کار به عنوان مثال برای تسکین زخم دهان موثر است.
سیب زمینی

 

مطلبی برای آن هایی که می خواهند وزن کم کنند

سیب زمینی می تواند نقش مهمی در تغذیه افرادی که می خواهند وزن کم کنند داشته باشد. ۱۸۰ گرم سیب زمینی پوست کنده و آب پز حدود ۱۴۰ کالری دارد که کمتر از کالری موجود در همین میزان پاستای آب پز شده (۲۸۶ کالری) یا برنج آبکش (۲۴۸ کالری) است.

اگر سیب زمینی در مدت نگهداری سبز شده و یا جوانه زده باشد باید آن را با دقت زیادی پوست بگیرید و یا از مصرف آن خودداری کنید

با این حال بهتر است حواستان را جمع کنید. میزان کالری موجود در سیب زمینی سرخ کرده دوتا سه برابر بیشتر از سیب زمینی آب پز یا فر پز است. در نتیجه اگر رژیم لاغری دارید حتماً دور سیب زمینی سرخ کرده خط قرمز بکشید. باید بدانید که این ماده غذایی باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدت می شود. از آنجایی که میزان کالری سیب زمینی آب پز وآماده شده در فر کم است می توانید آن را در رژیم غذایی تان بگنجانید. نتایج پژوهشی که روی تأثیر مواد غذایی مختلف در ایجاد احساس سیری انجام شدهاست نشان می دهد امتیاز سیرکنندگی سیب زمینی سه برابر بیشتر از نان تهیه شده از آرد سفید است. بنابراین می توانید بدون این که دچار زیاده روی شوید بدون نگرانی از سیب زمینی استفاده کنید.

روش پخت سیب زمینی مهم است

سیب زمینی به روش های مختلفی آماده و پخته می شود. این روش پخت نیز روی ارزش غذایی آن تأثیر زیادی دارد. یادتان باشد که از بین رفتن مواد مغذی در حین پخت به دما و مدت زمان پخت بستگی دارد. زمانی که سیب زمینی ها را در آبمی جوشانید مقداری از ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین C و B و پتاسیم در آب حل شده و از بین می روند. جوشاندن سیب زمینی به همراه پوست باعث می شود که میزان ویتامین های از بین رفته آن کاهش چشمگیری پیدا کند. محققان بر این عقیده هستند که شیوه نگهداری سیب زمینی نیز در کاهش مواد مغذی آن تأثیر دارد.لازم است که این ماده غذایی در محیطی خشک، خنک و دور از نور نگهداری شود. یادتان باشد که نباید سیب زمینی در محیطی با دمای زیر ۴ درجه نگهداری شود چون این مسئله در حین سرخ کردن آن باعث افزایش تولید آکریل آمید(یک ماده اسیدی سرطان زا) می شود. اگر سیب زمینی در مدت نگهداری سبز شده ویا جوانه زده باشد باید آن را با دقت زیادی پوست بگیرید و یا از مصرف آن خودداری کنید. از آنجایی که میزان چربی سیب زمینی اندک است آماده کردن آن با میزان بالایی چربی باعث افزایش کالری موجود در غذا می شود. این مسئله درسیب زمینی سرخ کرده و گراتن هایی که با خامه و پنیر تهیه می شوند بیشتر است.

سیب زمینی

سیب زمینی برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند

افرادی هستند که به گلوتنکه همان پروتئین موجود در گندم و چاودار است، حساسیت دارند. سیب زمینی یک ماده غذایی مهم برای افرادی محسوب می شود که رژیمی غذایی فاقد گلوتن دارند ونمی توانند نان، پاستاها و اکثر غلات را مصرف کنند. سیب زمینی فاقد گلوتن بوده و مصرف آن برای افراد مبتلا به حساسیت به گلوتن گندم آزاد است.

 

سیب زمینی برای تسکین سنگ کلیه

میزان بالای اسید اوریک خون یکی از عوامل اصلی تشکیل سنگ کلیه است. افرادی که از این مشکل رنج می برند می توانند از پوست سیب زمینی استفاده بیشتری ببرند. چون حاوی میزان زیادی مواد مغذی مانند مس، منیزیم، پتاسیم و ویتامین B می باشد.

تابلوی ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم سیب زمینی متناسب با شیوه پخت آن

سیب زمینی آب پز شده با پوست سیب زمینی پوست کنده و آب پز شده سیب زمینی با پوست و آماده شده در فر سیب زمینی پوره شده با شیر (۷ گرم). کره (۵ گرم) سرخ کرده
انرژی (کیلوکالری)
۶۶
٧٧
٨۵
١٠۴
٢٨٠
پروتئین (گرم)
١.۴
١.٨
٢.۶
١.٨
٣.٣
کربوهیدرات (گرم)
١۵.۴
١٧
١٧.٩
١۵.۵
٣۴
مواد چرب (گرم)
٠.٣
٠.١
٠.١
۴.٣
١۵.۵
فیبر (گرم)
١.۵
١.٢
٣.١
١.١
٢.١
پتاسیم (میلی گرم)
۴۶٠
٢٨٠
۵۴٧
٢۶٠
۶۵٠
آهن (میلی گرم)
١.۶
٠.۴
٠.٩
٠.۴
١
ویتامین B1(میلی گرم)
٠.١٣
٠.١٨
٠.١١
٠.١۶
٠.٠٨
ویتامین B6(میلی گرم)
٠.٣٣
٠.٣٣
٠.٢٣
٠.٣٠
٠.٣۶
فولات(میکروگرم)
١٩
١٩
۴۴
٢۴
٣١
ویتامین C(میلی گرم)
٩
۶
١۴
٨
۴

مطلب مهم

خواص سیب زمینی را به اختصار اشاره کردیم. اما باید بدانید که سیب زمینیمی تواند باعث بروز سندرم آلرژی دهانی شود. این نوع آلرژی یک واکنش آلرژیکبدن نسبت به برخی پروتئین های گیاهی است. این مشکل در برخی افراد که نسبت به آلرژن هاحساسیت دارند بروز می کند. سندرم آلرژی دهانی با علائمی مانند خارش و احساس سوزش در دهان، لب ها و گلو بعد از مصرف سیب زمینی بروز می کند. البتهاین علائم بعد از چند دقیقه برطرف می شوند. با این حال بهتر است با پزشکتان مشورت کنید تا علت این واکنش های آلرژیک را بررسی کرده و توصیه هایلازم را به شما ارائه دهد.

منبع: health2.tebyan.net
www.pormatlab.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا