اطلاعات عمومی

سوله برنج چیست؟ چگونه باید آنرا برطرف کرد؟

مجله اینترنتی پرمطلب: نام علمی سوله برنج (حشره برنج، شپشک برنج) سیتوفیلوس اوریزائه است. این‌ها آفت‌های ریزی هستند که بیشتر به برنج، گندم، غلات و برخی محصولات کشاورزی دیگر حمله می‌کنند. در این مطلب، در مورد برخی از ویژگی‌های این حشرات و روش‌های پیشگیری و از بین بردن شپشک برنج بحث می‌کنیم.

۱. ظاهر و اندازه

حشره برنج، موجودات ریزی هستند که بیشتر در برنج یافت می‌شوند. طول حشرات بالغ، ۳-۲ میلی‌متر است اما بقیه آن‌ها بسیار کوچک‌ترند. رنگ حشرات برنج بالغ، از قهوه‌ای مایل به قرمز تا سیاه است. آن‌ها گودی‌های نامتقارن و گردی روی سینه و چهار نقطه زرد یا قرمز کم‌رنگ روی بال‌های خود دارند. حشره برنج بسیار به حشرات دیگر شباهت دارد اگر چه با لکه های نارنجی -قرمز روی بدن‌شان، به راحتی قابل تشخیص هستند.

لاروها پا ندارند و رنگ آن‌ها سفید – کرمی است. همچنین کپسول‌های خاصی روی سر خود دارند که حشرات بالغ ندارند. قسمت‌های جویدن موجود در دهان که برای جویدن غذا به کار می‌‌روند در انتهای سرشان قرار دارند. یک واقعیت مهم دیگر درباره شپشک برنج این است که می‌‌توانند پرواز کنند و نور، آن‌ها را جذب می‌کند.

۲. رژیم غذایی، رفتار و عادت‌ها

شپشک برنج در محصولات ذخیره شده مانند برنج، گندم و غلات زندگی می‌کنند. بنابراین، این محصولات را به عنوان غذای خود استفاده می‌کنند. حشرات بالغ، غلات و دانه‌های برنج را می‌جوند. سوراخ‌های کوچکی که در برنج و غلات می‌بینید، به دلیل عادت جویدن حشره برنج است. همچنین اگر این حشرات در خارج از منزل شما زندگی کنند، ممکن است گیاهان و برگ‌ها را بخورند. به هرحال، لاروها در دانه‌ها زندگی کرده و غذای خود را از آن‌ها تامین می‌کنند. حشره برنج که بومی نواحی هندو -مالزیایی بودند، امروزه، به دلیل تجارت برنج در تمام دنیا یافت می‌شوند.

شما حشره برنج  را در خارج از منزل نمی‌بینید. اما، زمانی که وارد خانه شما شده و در ظرف‌های برنج جای گرفتند، آن‌ها را روی دیوارها و کف منزل خود خواهید دید. این حشرات از نظر پزشکی خطرناک نیستند و گاز نمی‌گیرند یا باعث عفونت نمی‌شوند. اما می‌توانند به مواد غذایی آسیب رسانده و مواد را خراب کنند.

طول عمر شپشک برنج، به طور متوسط، ۶-۴ ماه است. زمانی که شپشک برنج می‌میرد، پاهای خود را به سمت بدنش می‌کشد.

۳. تولید مثل

شپشک برنج بالغ می‌تواند به سرعت از جایی به جای دیگر پرواز کند. البته به این معنا نیست که می‌تواند فاصله‌های طولانی را پرواز کند. چرخه زندگی شپشک برنج، حدود ۳۰ روز است. حشره ماده بالغ و سالم، در روز ۴ تخم و در طول زندگی خود ۴۰۰-۳۰۰ تخم می‌گذارد. حشره ماده، دانه‌ها را سوراخ کرده و تخم‌ها را در آن‌جا می‌گذارد. تخم‌ها معمولا در روز سوم می‌شکنند و لاروها برای ۲ و نیم هفته، داخل دانه می‌مانند. در این زمان، از داخل دانه تغذیه می‌کنند. این مرحله را مرحله لارو می‌گویند. پس از این، مرحله شفیره که ۱۶-۵ رز -شش روز به طور متوسط- طول می‌کشد شروع می‌شود. زمانی که این مرحله به پایان می‌رسد، حشره‌های بالغ زمانی که پوست‌شان به اندازه کافی سفت شد، از دانه بیرون می‌آیند.

۴. گزش شپشک برنج

حشره برنج نوعی سوسک است اما برای انسان‌ها خطرناک نیست. نه باعث انتقال بیماری و عفونت می‌شوند و نه گاز می‌گیرند. اما به هرحال، به غلات و برنج ما آسیب می‌زنند و از این نظر برای ما تهدید محسوب می‌شوند. علاوه بر این، با حمله به محصولات کشاورزی، باعث ضرر کشاورزی می‌شوند.

۵. هجوم حشره برنج

شپشک برنج در برنج و غلات زندگی کرده، آن‌ها را می‌جود و به غذا آسیب می‌رساند. ممکن است در جایی که برنج و غلات خود را نگه‌داری می‌کنید، ماده‌ای پودری ببینید. این پودر به دلیل حشره برنج است. این موجودات ریز، بعد از جویدن غذا، آرد و دانه‌های نیم‌خورده را بر جا می‌گذارد.

این حشرات، به زمین‌های کشاورزی نیز حمله می‌کنند. آن‌ها می‌توانند محصولاتی مانند برنج، گندم و ذرت را نابود ‌کنند. در دهه‌های گذشته موارد زیادی از حمله این آفت‌‌ها به زمین‌های کشاورزی و نابود شدن محصولات، گزارش شده است. این حشرات حتی قبل از درو نیز به محصولات آسیب می‌رسانند. زمانی که ما سعی می‌کنیم در ناحیه آلوده کشاورزی کنیم، لاروهای موجود در خاک، محصولات را خراب می‌کنند. بنابراین قبل از این‌که کشاورزی کنید، دقت کنید که شپشک برنج یا آفت دیگری در خاک وجود نداشته باشد.

از بین بردن شپشک برنج

اگرچه شپشک برنج برای سلامتی انسان خطری ندارد اما تهدیدی برای گندم و غلات دیگر محسوب می‌شود. یافتن این آفت‌ها در برنج می‌تواند شما را در هنگام پاک کردن برنج اذیت کرده و درست کردن برنج را سخت کند. اگر در خانه، حشره برنج دارید و از آن‌ها خسته شده‌اید، نگران نباشید. ما در این‌جا روش‌هایی برای رفع این مسئله آورده‌ایم.

۱.  نوار چسبی بگذارید

نوارهای چسبی متنوعی در بازار وجود دارد. چون این آفت‌ها بیشتر به نور جذب می‌شوند، زمانی که آن‌ها را از شیشه به سینی منتقل می‌کنید، حشرات بیرون می‌آیند. کاری که باید بکنید این است ک نوارها را کنار لبه ظرف خود بگذارید. زمانی که حشرات از ظرف بیرون می‌روند، به نوار می‌چسبند. این آفت‌ها، آن‌قدر قوی نیستند که خودشان را از نوار جدا کنند بنابراین با چسبیدن به نوارها می‌میرند.

۲. یک ظرف آب جوش بریزید

روش دیگر برای از بین بردن حشره برنج، ریختن آب جوش روی برنج است. این حشرات نیز مانند انسان‌ها برای زنده ماندن به شرایط محیطی مناسب نیاز دارند. آب جوش به شدت می‌سوزاند بنابراین تصور کنید که چه بلایی سر این حشرات می‌آورد. ریختن آب جوش روی برنج، حشرات و تخم‌ها را می‌کشد. حشرات مرده روی سطح ظرف می‌آیند و شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را درآورید. این روش برای مقدار کم برنج و زمانی که می‌خواهید آن را بپزید مناسب است.

به غیر از آب جوش، می‌توانید برنج را روی حرارت بالا بگذارید تا تمام حشرات و تخم‌های آن‌ها را بکشد. استفاده از روش آب جوش، برنج را به سرعت تمیز کرده و حشرات آن را از بین می‌برد.

۳. برای کشتن تخم حشرات، برنج را حداقل یک هفته در فریزر بگذارید

فریز کردن برنج، همان کاری که آب جوش و دمای بالا می‌کنند را انجام می‌دهد. حشرات نمی‌توانند در دمای خیلی سرد زنده بمانند. می‌توانید برای دفع این آفات، برنج را در فریزر بگذارید. اگر جای کافی در فریزر ندارید، هر هفته مقدار کمی برنج را در فریزر بگذارید تا حشرات و تخم‌های‌شان از بین بروند.

چند ترفندبرای پیشگیری از شپشک برنج

همه ما این سخن را شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. به هرحال، اکثر ما از اطراف خود آگاهی نداریم و منتظر می‌مانیم که اتفاقی بیفتد تا کاری کنیم. این مسئله درمورد شپشک برنج نیز صدق می‌کند. ما اول احتیاط نمی‌کنیم و به همین دلیل به مشکل دچار می‌شویم.

برخی روش‌های موثر برای جلوگیری از حشره برنج را در این‌جا آورده‌ایم.

۱. در هنگام خرید، دقت کنید

زمانی که برای خرید برنج به فروشگاه می‌روید، باید خوب به آن دقت کنید. اگر حشره‌ای در آن می‌بینید خرید نکنید زیرا احتمال تولید مثل آن‌ها وجود دارد.

۲. برنج را به میزان کم بخرید و آن را در یک دوره منطقی مصرف کنید

ما معمولا برای آسان کردن کار خود، برنج و غلات را در مقادیر زیاد می‌خریم. به هرحال، نمی‌دانیم که با این کار، شپشک برنج را دعوت می‌کنیم. این حشرات، در خوراکی‌هایی که به مدت زیاد استفاده نمی‌شوند یافت می‌شوند. بنابراین، همیشه برنج را در مقادیر کم بخرید تا در یک دوره منطقی مصرف شود

۳. برنج را در ظرف‌های در بسته فلزی، شیشه‌ای یا پلاستیکی‌های با دوام (نه کیسه) نگهداری کنید

زمانی که برنج را از بازار می‌خرید، آن را به جای کیسه، در ظرف‌های دربسته فلزی، شیشه‌ای یا پلاستیکی‌های با دوام نگهداری کنید. دلیل این کار این است که شپشک برنج می‌تواند کیسه‌ها را سوراخ کند و به هدف خود برسد. همچنین در صورتی که درب ظرف به خوبی بسته نشده باشند، می‌تواند وارد برنج شود.

۴. به طور منظم، شکاف‌ها، ترک‌ها و قفسه‌ها را تمیز کنید

روش دیگری که از طریق آن می‌توانید از ورود این حشرات جلوگیری کنید، بستن ترک‌های ظرف و تمیز کردن قفسه‌هاست. این کار نه تنها از ورود شپشک برنج بلکه از ورود حشرات دیگر مانند مورچه و سوسک نیز جلوگیری می‌کند. چون این حشرات کوچک هستند، به سرعت می‌توانند تخم گذاری کرده و در آن قسمت بمانند.

۵. فلفل خشک را در اطراف ظرف بگذارید

گذاشتن فلفل خشک در اطراف ظرف، این حشرات را دفع می‌کند. این یک روش طبیعی است و خطری ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید قرار دادن مقداری فلفل خشک در اطراف ظرف است. بوی این فلفل‌ها قوی است و حشرات از جمله شپشک برنج را دفع می‌کند. همچنین می‌توانید فلفل‌ها را در پارچه‌ای پیچانده و آن را در ظرف برنج و حبوبات بگذارید.

منبع: بهونه

 

pormatlab.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا